III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI (PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI)
Główne cele
1. Punktem odniesienia i inspiracją dla celów i zadań realizowanych w szkole jest chrześcijańska wizja człowieka.
2. Główną zasadą pracy szkoły jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu i dydaktyce, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem.
3. Celem szkoły jest dążenie do integralnego rozwoju ucznia, zgodnie z chrześcijańską, personalistyczną koncepcją osoby ludzkiej. Rozwój ten dokonuje się w następujących płaszczyznach:
- płaszczyzna formacji fizycznej;
- płaszczyzna formacji społecznej;
- płaszczyzna formacji kulturowej (w tym rozwój intelektualny);
- płaszczyzna formacji moralnej;
4. Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, określone przepisami prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem, w sposób harmonijny traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne.
Cele dydaktyczne
W pracy dydaktycznej szkoła kładzie nacisk na:
1. zapewnienie możliwości zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności, na poziomie umożliwiającym uczniom kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia, realizując co najmniej ramowy plan nauczania oraz programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
2. indywidualizację kształcenia realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;
3. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych ucznia;
4. problemowe poznawanie praw i zjawisk;
5. rozumienie przekazywanej wiedzy;
6. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
7. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;
8. rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;
9. kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw;
10. wprowadzanie ucznia w świat nauki, kultury i sztuki;
11. przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i udzielaniem pierwszej pomocy;
12. prowadzenie edukacji regionalnej;
13. prowadzenie edukacji ekologicznej;
14. kształtowanie postawy przedsiębiorczości i zaradności, w powiązaniu z jej moralnymi aspektami i poczuciem służby drugiemu człowiekowi;
15. przygotowanie ucznia do wyboru kierunku dalszej nauki i zawodu, poprzez prowadzenie systemu doradztwa zawodowego;
16. rozbudzanie u uczniów potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych form współzawodnictwa sportowego.
Cele wychowawcze
W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:
1. osobowy, indywidualny kontakt z uczniem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;
2. kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty szkolnej opartej na relacjach osób;
3. wspieranie wychowawczej roli rodziny;
4. kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
5. formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresowną służba na rzecz innych;
6. kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra;
7. naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;
8. wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, klasa, szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;
9. stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
10. kształtowanie u uczniów postawy dialogu;
11. kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;
12. kształtowanie poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;
13. poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.
Opieka
W działaniach opiekuńczych szkoła dąży do skutecznego zapewnienia uczniom przebywającym pod jej opieką bezpieczeństwa oraz właściwych warunków rozwoju fizycznego, psychicznego i duchowego poprzez:
1. zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;
2. udzielanie uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;
3. uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych ucznia oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;
4. kształtowanie u uczniów świadomości, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć;
5. uświadamianie uczniom związku między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka;
6. odpowiednią organizację zajęć, przerw, wyjazdów szkolnych oraz zorganizowanego dowozu do szkoły:
a/ wychowawcy klas zapoznają uczniów z obowiązującymi ich zasadami bezpieczeństwa,
b/ nauczyciele opracowują regulaminy pracowni, świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej i zapoznają z nimi uczniów,
c/ za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć, zarówno w obiektach szkoły, jak i poza nimi, odpowiadają prowadzący je nauczyciele,
d/ za bezpieczeństwo uczniów podczas drogi na zajęcia odbywające się poza siedzibą szkoły odpowiadają opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły
e/ za bezpieczeństwo uczniów podczas przerw odpowiadają nauczyciele pełniący dyżury, zgodnie z harmonogramem i wyznaczonym zakresem. W salach lekcyjnych i innych pomieszczeniach nieprzeznaczonych do spędzania przerw, uczniowie mogą przebywać tylko pod opieką pracownika szkoły, który odpowiada za ich bezpieczeństwo,
f/ za bezpieczeństwo uczniów podczas zorganizowanych dowozów do szkoły odpowiadają wyznaczeni przez dyrektora szkoły opiekunowie,
g/ za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek, warsztatów, rekolekcji i innych wyjazdowych form zajęć odpowiada kierownik wycieczki i opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły. Kierownik wycieczki zapoznaje uczestników z regulaminem wyjazdu oraz przygotowuje i przedstawia dyrektorowi szkoły dokumentację zgodną z przepisami dotyczącymi organizacji turystyki krajowej i zagranicznej;
7. planowanie lekcji i innych zajęć z uwzględnieniem zasad higieny nauki i pracy;
8. wyposażenie i utrzymywanie budynku szkoły wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;
9. zapewnienie uczniom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
10. zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad uczniem, sprawowanej przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
a/ w sytuacji, gdy doszło do wypadku należy niezwłocznie udzielić poszkodowanej osobie pierwszej pomocy i wezwać służby medyczne (np. pogotowie ratunkowe), powiadomić dyrektora szkoły, rodziców (prawnych opiekunów). W przypadku ciężkiego wypadku, również pracownika BHP i organ prowadzący;
11. organizowanie dla pracowników szkoły stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
12. zobowiązanie wszystkich osób przebywających na terenie szkoły do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie szkoły;
13. zabezpieczenie szkolnych urządzeń z dostępem do Internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;
14. propagowanie zdrowego stylu życia i nauki;
15.organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły;
16. organizowanie dla uczniów wyjazdów prozdrowotnych i wypoczynkowych;
17. organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości;
18. zapewnienie uczniom niepełnosprawnym warunków uwzględniających realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz przepisach prawa.
Profilaktyka
Szkoła prowadzi działania profilaktyczne wobec uczniów poprzez:
1. wzmacnianie więzi uczniów z rodzicami;
2. budowanie wspólnoty szkolnej, jako zdrowego środowiska wychowawczego, przyjaznego uczniom;
3. głębszy, życzliwy kontakt między nauczycielem i uczniem;
4. umieszczenie osoby i jej integralnego rozwoju w centralnym punkcie pracy edukacyjnej i wychowawczej;
5. przyjęcie i akceptację ucznia z jego zaletami i trudnościami;
6. dostrzeganie i zaspokajanie codziennych potrzeb ucznia;
7. dostrzeganie i zaradzanie trudnościom ucznia;
8. dostosowanie treści, metod i form kształcenia do możliwości ucznia;
9. indywidualne rozmowy z uczniem, motywujące go do podjęcia konstruktywnych postanowień osobistych;
10. rozbudzanie zainteresowania własnym rozwojem;
11. przekazywanie właściwej i obiektywnej orientacji moralnej;
12. zakorzenienie wartości moralnych i społecznych (patriotyzm, wrażliwość na potrzeby innych, szacunek dla dobra wspólnego);
13. wiarygodność nauczycieli, którzy sami spełniają kryteria wymagania proponowane uczniom;
14. jednolity system oddziaływań wychowawczych;
15. jasne określenie wymagań i konsekwencji nieprawidłowego zachowania oraz zdecydowane reagowanie wobec zaistniałego zła;
16. organizację pracy szkoły, która angażuje wszystkich uczniów w realizację podejmowanych zadań;
17. stosowanie metod nauczania inspirujących i wzmacniających zainteresowanie nauką;
18. obecność treści profilaktycznych i wychowawczych w nauczaniu różnych przedmiotów;
19. wspieranie działań konstruktywnych grup rówieśniczych działających w ramach, na przykład harcerstwa, ruchów religijnych, wolontariatu, turystyki i sportu;
20. szkolenia nauczycieli, które mają na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych;
21. realizację programów edukacyjnych dla rodziców;
22. diagnozowanie problemów szkoły i podejmowanie planowych działań zaradczych, które powinny prowadzić do eliminacji czynników ryzyka;
23. zapraszanie specjalistów na zebrania rady pedagogicznej i spotkania z rodzicami;
24. współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi;
25. korzystanie, w formie uzupełnienia, z programów profilaktycznych spójnych z programem wychowawczo - profilaktycznym szkoły,
26. monitorowanie i ocenianie podjętych działań.