III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI (PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI)
CELE I ZADANIA SZKOŁY
- Główną zasadą pracy szkoły jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu i dydaktyce, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem.
- Celem szkoły jest dążenie do integralnego rozwoju ucznia. Rozwój ten dokonuje się w pięciu podstawowych płaszczyznach:
- płaszczyzna formacji fizycznej;
- płaszczyzna formacji społecznej;
- płaszczyzna formacji kulturowej (w tym rozwój intelektualny);
- płaszczyzna formacji moralnej;
- Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, określone przepisami prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem, w sposób harmonijny traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne.
W pracy dydaktycznej szkoła kładzie nacisk na:
- zapewnienie możliwości zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności, na poziomie umożliwiającym uczniom kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia, realizując co najmniej ramowy plan nauczania oraz programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
- indywidualizację kształcenia realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych ucznia;
- problemowe poznawanie praw i zjawisk;
- rozumienie przekazywanej wiedzy;
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;
- rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;
- kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw;
- wprowadzanie ucznia w świat nauki, kultury i sztuki;
- przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i udzielaniem pierwszej pomocy;
- prowadzenie edukacji regionalnej;
- prowadzenie edukacji ekologicznej;
- kształtowanie postawy przedsiębiorczości i zaradności, w powiązaniu z jej moralnymi aspektami i poczuciem służby drugiemu człowiekowi;
- przygotowanie ucznia do wyboru kierunku dalszej nauki i zawodu, poprzez prowadzenie systemu doradztwa zawodowego;
- rozbudzanie u uczniów potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych form współzawodnictwa sportowego.
W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:
- osobowy, indywidualny kontakt z uczniem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;
- kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty szkolnej opartej na relacjach osób;
- wspieranie wychowawczej roli rodziny;
- kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
- formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresowna służba na rzecz innych;
- kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra;
- naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;
- wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, klasa, szkoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;
- stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
- kształtowanie u uczniów postawy dialogu;
- kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;
- kształtowanie poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;
- poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.
W działaniach opiekuńczych szkoła dąży do skutecznego zapewnienia uczniom przebywającym pod jej opieką bezpieczeństwa oraz właściwych warunków rozwoju fizycznego, psychicznego i duchowego poprzez:
- zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;
- udzielanie uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych ucznia oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;
- uświadamianie uczniom związku między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka;
- odpowiednią organizację zajęć, przerw, wyjazdów szkolnych:
- wychowawcy klas zapoznają uczniów z obowiązującymi ich zasadami bezpieczeństwa,
- nauczyciele opracowują regulaminy pracowni, świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej i zapoznają z nimi uczniów,
- za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć, zarówno w obiektach szkoły, jak i poza nimi, odpowiadają prowadzący je nauczyciele,
- za bezpieczeństwo uczniów podczas drogi na zajęcia odbywające się poza siedzibą szkoły odpowiadają opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły
- za bezpieczeństwo uczniów podczas przerw odpowiadają nauczyciele pełniący dyżury, zgodnie z harmonogramem i wyznaczonym zakresem. W salach lekcyjnych i innych pomieszczeniach nieprzeznaczonych do spędzania przerw, uczniowie mogą przebywać tylko pod opieką pracownika szkoły, który odpowiada za ich bezpieczeństwo;
- za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek, warsztatów, rekolekcji i innych wyjazdowych form zajęć odpowiada kierownik wycieczki i opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły. Kierownik wycieczki zapoznaje uczestników z regulaminem wyjazdu oraz przygotowuje i przedstawia dyrektorowi szkoły dokumentację zgodną z przepisami dotyczącymi organizacji turystyki krajowej i zagranicznej;
- planowanie lekcji i innych zajęć z uwzględnieniem zasad higieny nauki i pracy;
- wyposażenie i utrzymywanie budynku szkoły wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zapewnienie uczniom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
- zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad uczniem, sprawowanej przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
- w sytuacji, gdy doszło do wypadku należy niezwłocznie udzielić poszkodowanej osobie pierwszej pomocy i wezwać służby medyczne (np. pogotowie ratunkowe), powiadomić dyrektora szkoły, rodziców (prawnych opiekunów). W przypadku ciężkiego wypadku, również pracownika BHP i organ prowadzący;
- organizowanie dla pracowników szkoły stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
- zobowiązanie wszystkich osób przebywające na terenie szkoły do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie szkoły;
- zabezpieczenie szkolnych urządzeń z dostępem do Internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;
- propagowanie zdrowego stylu życia i nauki;
- organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły;
- organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości;
- zapewnienie uczniom niepełnosprawnym warunków uwzględniających realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz przepisach prawa.
Działania profilaktyczne
- Działania profilaktyczne w szkole prowadzone są w oparciu o cele zawarte w Statucie szkoły i spójny z nimi Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły.
- Szkoła prowadzi działania profilaktyczne wobec uczniów poprzez:
- wzmacnianie więzi uczniów z rodzicami;
- budowanie wspólnoty szkolnej, jako zdrowego środowiska wychowawczego, przyjaznego uczniom;
- głębszy, życzliwy kontakt między nauczycielem i uczniem;
- umieszczenie osoby i jej integralnego rozwoju w centralnym punkcie pracy edukacyjnej i wychowawczej;
- przyjęcie i akceptację ucznia z jego zaletami i trudnościami;
- dostrzeganie i zaspokajanie codziennych potrzeb ucznia;
- dostrzeganie i zaradzanie trudnościom ucznia;
- dostosowanie treści, metod i form kształcenia do możliwości ucznia;
- indywidualne rozmowy z uczniem, motywujące go do podjęcia konstruktywnych postanowień osobistych;
- rozbudzanie zainteresowania własnym rozwojem;
- przekazywanie właściwej i obiektywnej orientacji moralnej;
- zakorzenienie wartości moralnych i społecznych (patriotyzm, wrażliwość na potrzeby innych, szacunek dla dobra wspólnego);
- wiarygodność nauczycieli, którzy sami spełniają kryteria wymagania proponowane uczniom;
- jednolity system oddziaływań wychowawczych;
- jasne określenie wymagań i konsekwencji nieprawidłowego zachowania oraz zdecydowane reagowanie wobec zaistniałego zła;
- organizację pracy szkoły, która angażuje wszystkich uczniów w realizację podejmowanych zadań;
- stosowanie metod nauczania inspirujących i wzmacniających zainteresowanie nauką;
- obecność treści profilaktycznych i wychowawczych w nauczaniu różnych przedmiotów;
- wspieranie działań konstruktywnych grup rówieśniczych działających w ramach, na przykład harcerstwa, ruchów religijnych, wolontariatu, turystyki i sportu;
- szkolenia nauczycieli, które mają na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych;
- realizację programów edukacyjnych dla rodziców;
- diagnozowanie problemów szkoły i podejmowanie planowych działań zaradczych, które powinny prowadzić do eliminacji czynników ryzyka;
- zapraszanie specjalistów na zebrania rady pedagogicznej i spotkania z rodzicami;
- współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi;
- korzystanie, w formie uzupełnienia, z programów profilaktycznych spójnych z programem wychowawczo - profilaktycznym szkoły,
- monitorowanie i ocenianie podjętych działań.