IV. ORGANIZACJA I ORGANY SZKOŁY
SPOŁECZNOŚĆ SZKOŁY
Nauczyciele
Szkoła zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach nauki i wiary. Dlatego od nauczyciela oczekuje się:
- dążenia do własnego integralnego rozwoju, a w szczególności, stałej formacji ducha i umysłu;
- wysokiego i stale podnoszonego poziomu kwalifikacji zawodowych, uwzględniających potrzeby i zadania statutowe oraz charakter szkoły;
- corocznego udziału w rekolekcjach i szkoleniach organizowanych przez organ prowadzący oraz pielęgnowania życia wewnętrznego, będącego motorem i źródłem rozwoju osobowości;
- podejmowania duchowości nieautorytarnej, która zakłada uznanie prawdy o sobie;
- podejmowania duchowości wydarzeń, która polega na uznaniu, że wydarzenia i każdy napotkany człowiek pochodzą od Boga;
- stawania w prawdzie, która jest podstawą procesu dydaktycznego i wychowawczego;
- łączenia tego co najpiękniejsze z historii polskiej kultury i oświaty z wymogami współczesności.
W wykonywanej pracy nauczyciel powinien:
- realizować statutowe cele szkoły;
- rzetelnie – z troską o dobro ucznia – realizować swoje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- podejmować pracę z każdym uczniem z jednakowym zaangażowaniem, bez względu na jego uzdolnienia, dysfunkcje, czy trudności wychowawcze;
- twórczo kształtować osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązywanie bliskiego i przyjaznego kontaktu z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości ucznia;
- dbać o osobowe i fizyczne bezpieczeństwo powierzonych sobie uczniów;
- pracować z uczniami nie ograniczając się do kontaktu podczas zajęć szkolnych;
- troszczyć się o obecność prawdy w treściach nauczania oraz dobra i miłości w pracy wychowawczej;
- odpowiedzialnie włączać się w proces edukacyjno-wychowawczy szkoły zgodnie z jej charakterem;
- budować klimat, który tworzy ze społeczności szkolnej wspólnotę ludzi sobie bliskich, życzliwych i wzajemnie się wspierających w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu piękna i czynieniu dobra;
- dbać o kontakt indywidualny z uczniem i rodzicem, rozumiany jako prawdziwe spotkanie osób.
Realizując zadania statutowe szkoły nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:
- prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno – wychowawczych i stosowanie właściwych metod i form pracy;
- jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej;
- sprawiedliwe ocenianie pracy i zachowania uczniów;
- uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów oraz ich integralnego rozwoju;
- bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole i poza nią, podczas przerw, dowozów;
- budowanie wspólnoty szkolnej;
- życzliwą współpracę z rodzicami, opartą na szacunku i poszukiwaniu dobra;
- tworzenie przyjaznej atmosfery pracy;
- powierzone mienie szkoły.
Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy, którego celem jest realizacja zadań statutowych szkoły. Upoważnia to nauczyciela do:
- podejmowania inicjatywy opracowywania programów nauczania;
- dobierania treści, metod i form pracy dydaktycznej i wychowawczej zgodnie z potrzebami uczniów, podstawą programową kształcenia ogólnego, Statutem szkoły, Programem wychowawczym Stowarzyszenia i spójnym z nim Programem wychowawczo – profilaktycznym oraz Misją szkół Stowarzyszenia;
- proponowania do nauczanego przedmiotu podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów;
- zgłaszania projektów i propozycji innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych, z zachowaniem trybu zgodnego z przepisami prawa;
- dobierania właściwych form współpracy z rodzicami;
- występowania z uzasadnionymi wnioskami o zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, materialnej lub innej dla wymagających takiego wsparcia uczniów;
- proponowania uzasadnionych rozwiązań organizacyjnych dotyczących pracy szkoły;
- podejmowania inicjatywy pracy na rzecz środowiska lokalnego, wynikającej z misji szkoły.
Wykonując swoją pracę nauczyciel może oczekiwać:
- wsparcia w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych;
- bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
- pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i w integralnym rozwoju;
- sprawiedliwej oceny i wynagrodzenia za swoją pracę.
Wygląd nauczyciela podczas zajęć i wydarzeń szkolnych, a także pozaszkolnych, gdy sprawuje opiekę nad uczniami lub reprezentuje szkołę, powinien być stosowny do pełnionej roli i służyć realizowanym przez niego celom, a w szczególności:
- powinien być schludny, stonowany i elegancki;
- dostosowany do okoliczności;
- powinien wspomagać budowanie autorytetu nauczyciela;
- nie powinien budzić poczucia konfliktu z głoszonymi wartościami;
- nie powinien koncentrować zbytniej uwagi podopiecznych (na przykład poprzez swoją ekstrawagancję, eksponowanie części ciała, zbytni przepych);
- nie powinien pozostawać w sprzeczności z ogólnymi wymaganiami stawianymi uczniom, zachowując różnicę pomiędzy oczekiwaniami stosowanymi wobec osoby dorosłej i dziecka;
- strój powinien być dostosowany do charakteru prowadzonych zajęć i nie powodować zagrożenia dla podopiecznych.
Szczegółowe zadania nauczycieli i innych pracowników oraz organizację ich pracy określa Regulamin pracowniczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.
Uczniowie
- Uczniowie przyjmowani są do szkoły przez dyrektora szkoły na mocy jego decyzji, na zasadach powszechnej dostępności, na podstawie wniosku rodzica i złożenia wymaganych dokumentów w tym orzeczenia do kształcenia specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi wydane przez publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną (specjalistyczną), po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego zgodnego z przepisami prawa oświatowego.
- Decyzję o przyjęciu kandydata do szkoły w trakcie roku szkolnego, podejmuje dyrektor szkoły. Jeżeli przyjęcie takiego kandydata powoduje konieczność zmian organizacyjnych w pracy szkoły lub przynosi dodatkowe koszty, dyrektor szkoły podejmuje taką decyzję po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
- O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne. Najważniejszym kryterium powinno być dobro ucznia i uzasadnione przekonanie, że tworzymy dla niego najkorzystniejsze warunki, przygotowujące go do wchodzenia w dorosłe życie, w tym także do zatrudniania wspomaganego lub innej formy zatrudniania albo efektywnego funkcjonowania w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych.
Prawa ucznia:
Uczniowie mają prawo do:
- dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki;
- podmiotowego i życzliwego ich traktowania;
- poznania programu nauczania, jego treści, celów i stawianych wymagań;
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania oraz bieżącej o nich informacji;
- stosowania przez prowadzących zajęcia zasad sprawdzania wiedzy i umiejętności zgodnych z zapisami niniejszego Statutu;
- otrzymania pomocy w przypadku trudności;
- zachowania w organizacji życia szkolnego właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie uczniowskim i organizacjach działających w szkole;
- wybierania władz samorządu uczniowskiego i kandydowania do nich;
- zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
- proponowania rodzaju zajęć pozalekcyjnych, umożliwiających rozwój ich zainteresowań i zdolności;
- organizowania, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły;
- korzystania ze świadczeń socjalnych jakimi dysponuje szkoła, według przyjętych zasad;
- opieki duszpasterskiej;
- opieki medycznej w zakresie przewidzianym dla szkół;
- korzystania z zasad zapisanych w Konwencji o prawach dziecka, z uwzględnieniem przepisów prawa polskiego dotyczących szkół prowadzonych przez podmioty nie będące jednostkami samorządu terytorialnego.
W przypadku naruszenia praw ucznia, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą złożyć skargę:
- do dyrektora szkoły, jeżeli zawinił nauczyciel;
- do organu prowadzącego, jeżeli zawinił dyrektor.
Skarga może być złożona w ciągu siedmiu dni od zdarzenia.
Obowiązki ucznia
Obowiązkiem ucznia jest:
- troska o własne życie i zdrowie oraz wystrzeganie się nałogów, stosowania używek i postępowania niebezpiecznego dla zdrowia;
- niepropagowanie zachowań zagrażających zdrowiu i życiu oraz unikanie umożliwiania dostępu do niebezpiecznych środków innym osobom;
- szanowanie każdej osoby, w tym członków rodziny i wspólnoty szkolnej;
- właściwe i taktowne zachowanie w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- godne reprezentowanie szkoły;
- szanowanie katolickiego charakteru i wartości propagowanych w szkole, którą wybrali;
- właściwa postawa wobec tych wartości oraz symboli i tradycji, a także pogłębianie ich zrozumienia;
- troska o własny integralny rozwój;
- regularne uczęszczanie na lekcje, a także inne obowiązkowe i wybierane zajęcia;
- właściwe wykorzystanie czasu przeznaczonego na naukę, poprzez systematyczne przygotowywanie się do lekcji, punktualne przychodzenie na zajęcia, uzupełnianie braków w wiadomościach spowodowanych nieobecnością w szkole;
- sumienna praca podczas zajęć;
- usprawiedliwienie każdej nieobecności podczas zajęć, w sposób zgodny z zasadami przyjętymi w szkole;
- opuszczanie zajęć tylko w sytuacjach szczególnych i uzasadnionych, w sposób zgodny z przyjętymi w szkole zasadami;
- uczestnictwo w modlitwie szkolnej, rekolekcjach i innych rodzajach formacji duchowej przeznaczonych dla uczniów;
- uczestnictwo w organizowanych przez szkołę uroczystościach;
- przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego, poleceń pracowników szkoły oraz decyzji dyrektora szkoły;
- skromne zachowanie i wygląd, zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole;
- przestrzeganie warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole;
- troska o dobro wspólne, ład i porządek w szkole;
- szanowanie cudzej własności;
- szanowanie posiadanych dóbr, szczególnie tych, z których korzystanie zawdzięczamy pracy innych osób;
- naprawienie wyrządzonych szkód.
Rodzice
Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo:
- uczestniczyć w życiu szkoły;
- oczekiwać od szkoły wysokiego poziomu nauczania i wychowania;
- oczekiwać realizacji Podstawy programowej kształcenia ogólnego i ramowego planu nauczania oraz zapewnienia lokalowych i materialnych warunków do ich realizacji;
- zapoznać się z programem edukacyjnym, stawianymi wymaganiami i kryteriami oceniania, z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
- zapoznać się ze Statutem szkoły, Programem wychowawczym i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły i obowiązującymi regulaminami;
- do informacji na temat postępów w nauce, bieżących ocen i wyników klasyfikacji swojego dziecka;
- do informacji na temat integralnego rozwoju swojego dziecka;
- uczestniczyć w spotkaniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i modyfikowaniu programu działań dotyczącego ich dziecka, a także dokonywaniu jego oceny;
- być wybierani i działać w radzie rodziców.
Od rodziców oczekuje się:
- współpracy ze szkołą w procesie kształcenia i wychowania dziecka, opartej na zasadzie wzajemnej lojalności;
- szanowania katolickiego charakteru i wartości propagowanych w szkole, którą wybrali dla swojego dziecka;
- przestrzegania Statutu szkoły i innych przepisów prawa wewnątrzszkolnego;
- współpracy w realizacji Programu wychowawczego i Misji szkół Stowarzyszenia oraz Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły;
- obecności na organizowanych przez szkołę zebraniach rodziców, spotkaniach z wychowawcą oddziału klasowego i konsultacjach dotyczących ich dziecka;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie do zajęć;
- wspieranie realizacji zadań statutowych szkoły na miarę posiadanych możliwości.
Formy współpracy szkoły z rodzicami:
- działalność szkolnej rady rodziców;
- spotkania z rodzicami, podczas których otrzymują: bieżącą informację o postępach w nauce, sytuacji wychowawczej i integralnym rozwoju swojego dziecka, informacje o minionych i planowanych wydarzeniach szkolnych oraz ustalają wspólne działania i rozwiązania. Spotkania te organizowane są nie mniej niż sześć razy w roku szkolny i składają się z:
- zebrania ogólnego prowadzonego przez dyrektora szkoły, które posiada część formacyjną, informacyjną, a także w miarę potrzeb szkoleniową,
- oddziałowych spotkań wychowawców z rodzicami;
3. konsultacje i spotkania indywidualne z dyrektorem szkoły, wychowawcą oddziału klasowego, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem i innymi specjalistami pracującymi w szkole;
4. organizowanie zajęć otwartych dla rodziców;
5. udział rodziców w wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez szkołę;
6. współorganizowanie wydarzeń szkolnych;
7. organizowanie dla rodziców szkoleń, warsztatów, spotkań ze specjalistami i innych form wspierania roli rodziny;
8. współdziałanie w organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci potrzebujących takiej pomocy;
9. przekazywanie informacji rodzicom poprzez: stronę internetową, gazetki i tablice szkolne, korespondencję, rozmowy telefoniczne, szkolny biuletyn informacyjny;
10. wyrażanie wdzięczności rodzicom i podkreślanie ich szczególnego zaangażowania w życie szkoły poprzez: podziękowania ustne i pisemne w formie listów gratulacyjnych oraz dyplomów, nagradzanie książkami, przedmiotami związanymi z symboliką szkoły, przyznawanie „Złotej Tarczy”.
ORGANIZACJA SZKOŁY
Jednostki organizacyjne szkoły
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, w którym realizowane są obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Obowiązkowe i pozalekcyjne zajęcia edukacyjne realizowane są również w grupach:
- międzyoddziałowych;
- międzyklasowych;
- międzyszkolnych;
- wydzielonych z oddziałów, na przykład: koła (przedmiotowe, zainteresowań, charytatywne), zespoły (taneczne, muzyczne, teatralne), kluby (sportowe, dyskusyjne);
- powstałych w wyniku podziału oddziału, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa oświatowego.
4.Powołuje się je w oparciu o:
- poziom umiejętności uczniów;
- osobisty wybór uczniów wynikający z indywidualnych zainteresowań lub potrzeb;
- płeć uczniów;
- liczbę uczniów;
- specyficzne potrzeby uczniów.
5. Liczbę uczniów w oddziałach i innych grupach określają przepisy prawa oświatowego oraz organ prowadzący, w momencie zatwierdzania arkusza organizacji szkoły.
6. Zajęcia obowiązkowe mogą być realizowane również jako nauczanie indywidualne, na podstawie stosownego orzeczenia, zgodnie z arkuszem organizacji szkoły.
Formy pracy szkoły
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego;
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z religii;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
- zajęcia rewalidacyjne;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- inne zajęcia.
2.Organizacyjną formą zajęć dydaktyczno - wychowawczych jest lekcja.
3.Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
5. Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut.
6. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
7. Godzina zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut.
8. Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 7, w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia.
9Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze mogą być prowadzone w systemie innym niż lekcyjny, na przykład w postaci: rekolekcji, dni skupienia, uroczystości, zabaw dydaktycznych, warsztatów, prezentacji, konkursów, zajęć integracyjnych, lekcji muzealnych, teatralnych, koncertów, festiwali, przeglądów, wystaw, zawodów, chóru, wycieczek, zielonych szkół, rajdów i wypraw turystycznych, obozów i kolonii.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
- Szkoła udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej uczniom we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), jako pierwszymi wychowawcami, odpowiedzialnymi za dziecko.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych, w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Pomoc ta może być udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na:
- rozpoznawaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole;
- zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- wspieraniu jego potencjału rozwojowego;
- stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
Organizacja wolontariatu
- W szkole podejmowane są działania wolontariatu.
- Aktywność wspólnoty szkolnej związana z działaniami wolontariatu traktowana jest jako metoda wychowawcza poprzez którą:
- kształtuje się zdrowe środowisko wychowawcze, oparte na relacjach osób;
- stwarza się warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
- uwrażliwia się na cierpienia i potrzeby innych;
- formuje się do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
- uczy się udzielania pomocy potrzebującemu bliźniemu, bez względu na jego zalety i wady;
- wychowuje się do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego;
- kształtuje się samodzielność w dążeniu do dobra;
- kształtuje się postawy i umiejętności społeczne.
Zasady zatrudniania w szkole wolontariuszy określa Regulamin pracowniczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.
Zaplecze lokalowe
- Do realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia:
- pomieszczenia do nauki z wyposażeniem;
- dostęp do obiektów sportowych;
- świetlicę;
- miejsce przeznaczone na modlitwę;
- gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
- pomieszczenia administracyjne i gospodarcze.
Świetlica
Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania ze świetlicy szkolnej, szczególnie ze względu na:
- czas pracy rodziców;
- organizację dojazdu do szkoły;
- stałe zwolnienie z zajęć, na przykład wychowania fizycznego, drugiego języka obcego;
- skierowanie przez wychowawcę lub innego nauczyciela w celu uzyskania pomocy w odrabianiu zadań domowych;
- inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki.
Celem działalności świetlicy jest:
- zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki;
- kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty opartej na relacjach osób;
- organizowanie zajęć świetlicowych, uwzględniających indywidualne potrzeby dzieci i młodzieży, w szczególności zajęć rozwijających zainteresowania uczniów i zapewniających prawidłowy rozwój fizyczny;
- pomocy w nauce i odrabianiu zadań domowych;
- kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
- rozwijanie samodzielności;
- przygotowanie odpowiednich warunków do odpoczynku;
- pomoc w realizacji imprez kulturalno-oświatowych wynikających z kalendarza pracy szkoły.
Organizacja zajęć świetlicy:
- Świetlica prowadzi zajęcia w dniach, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia dydaktyczne.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych, którymi opiekuje się nauczyciel wychowawca świetlicy.
- Liczba uczniów na zajęciach świetlicowych, pozostających pod opieką jednego nauczyciela jest uzależniona od ich niepełnosprawności i w przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym nie powinna przekraczać 8 osób, a dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności nie powinna przekraczać 5 osób.
- Nauczyciel wychowawca świetlicy sporządza regulamin świetlicy szkolnej, który zatwierdza dyrektor szkoły.
- Regulamin powinien zawierać w szczególności:
- godziny pracy świetlicy, uwzględniające plan lekcji i arkusz organizacji szkoły;
- szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy;
- osoby upoważnione do odbioru dziecka.
ORGANY SZKOŁY
1. Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły;
- rada pedagogiczna;
- szkolna rada rodziców;
- samorząd uczniowski.