III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI (przedmiot działalności)
Cele i zadania szkoły
- Punktem odniesienia i inspiracją dla celów i zadań realizowanych w szkole jest chrześcijańska wizja człowieka, głoszona przez Kościół Katolicki.
- Główną zasadą pracy szkoły jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu i dydaktyce, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem.
- Celem szkoły jest dążenie do integralnego rozwoju ucznia, zgodnie z chrześcijańską, personalistyczną koncepcją osoby ludzkiej. Rozwój ten dokonuje się w pięciu podstawowych płaszczyznach:
1) płaszczyzna formacji fizycznej;
2) płaszczyzna formacji społecznej;
3) płaszczyzna formacji kulturowej ( w tym rozwój intelektualny);
4) płaszczyzna formacji moralnej;
5) płaszczyzna formacji duchowej;
- Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym rynku pracy.
- Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, określone przepisami prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem, w sposób harmonijny, traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne.
Cele dydaktyczne
- przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych, a także do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,
- zapewnienie możliwości zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności, na poziomie umożliwiającym uczniom kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia, realizując co najmniej ramowy plan nauczania oraz programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
- indywidualizację kształcenia realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów, poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych ucznia;
- problemowe poznawanie praw i zjawisk;
- rozumienie przekazywanej wiedzy;
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;
- rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;
- kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw;
- wprowadzanie ucznia w świat nauki, kultury i sztuki;
- przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i udzielaniem pierwszej pomocy;
- prowadzenie edukacji regionalnej;
- prowadzenie edukacji ekologicznej;
- kształtowanie postawy przedsiębiorczości i zaradności, w powiązaniu z jej moralnymi aspektami i poczuciem służby drugiemu człowiekowi;
- przygotowanie ucznia do wyboru kierunku dalszej nauki i zawodu, poprzez prowadzenie systemu doradztwa zawodowego;
- rozbudzanie u uczniów potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych form współzawodnictwa sportowego.
Cele wychowawcze:
- osobowy, indywidualny kontakt z uczniem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;
- kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty szkolnej opartej na relacjach osób;
- wspieranie wychowawczej roli rodziny;
- kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
- formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
- kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra;
- naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;
- wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, klasa, szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;
- stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
- kształtowanie u uczniów postawy dialogu;
- umożliwianie członkom społeczności szkolnej pogłębionej formacji duchowej i religijno – moralnej;
- kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;
- kształtowanie poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;
- poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.
Cele opiekuńcze:
- zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;
- udzielanie uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;
- uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych ucznia oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;
- kształtowanie u uczniów świadomości, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć;
- uświadamianie uczniom związku między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka;
- odpowiednią organizację zajęć, przerw, wyjazdów szkolnych oraz zorganizowanego dowozu do szkoły;
- planowanie lekcji i innych zajęć z uwzględnieniem zasad higieny nauki i pracy;
- wyposażenie i utrzymywanie budynku szkoły wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;
- zapewnienie uczniom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
- zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad uczniem, sprawowanej przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
- organizowanie dla pracowników szkoły stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
- zobowiązanie wszystkich osób przebywające na terenie szkoły do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie szkoły;
- zabezpieczenie szkolnych urządzeń z dostępem do internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;
- propagowanie zdrowego stylu życia i nauki;
- organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły;
- organizowanie dla uczniów wyjazdów prozdrowotnych i wypoczynkowych;
- organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości.
Profilaktyka
- Działania profilaktyczne w szkole prowadzone są w oparciu o cele zawarte w Statucie szkoły, Program wychowawczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misję szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójny z nimi Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły.