Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich

III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI (przedmiot działalności)

Cele i zadania szkoły

  • Punktem odniesienia i inspiracją dla celów i zadań realizowanych w szkole jest chrześcijańska wizja człowieka, głoszona przez Kościół Katolicki.
  • Główną zasadą pracy szkoły jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu i dydaktyce, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem.
  • Celem szkoły jest dążenie do integralnego rozwoju ucznia, zgodnie z chrześcijańską, personalistyczną koncepcją osoby ludzkiej. Rozwój ten dokonuje się w pięciu podstawowych płaszczyznach:

1) płaszczyzna formacji fizycznej;

2) płaszczyzna formacji społecznej;

3) płaszczyzna formacji kulturowej ( w tym rozwój intelektualny);

4) płaszczyzna formacji moralnej;

5) płaszczyzna formacji duchowej;

  • Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym rynku pracy.
  • Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, określone przepisami prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem, w sposób harmonijny, traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne.

Cele dydaktyczne

  1. przygotowanie uczniów do uzyskania kwalifikacji zawodowych, a także do pracy i życia w warunkach współczesnego świata,
  2. zapewnienie możliwości zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności, na poziomie umożliwiającym uczniom  kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia, realizując co najmniej ramowy plan nauczania oraz programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
  3. indywidualizację kształcenia realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów, poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;
  4. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych ucznia;
  5. problemowe poznawanie praw i zjawisk;
  6. rozumienie przekazywanej wiedzy;
  7. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
  8. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;
  9. rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;
  10. kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw;
  11. wprowadzanie ucznia w świat nauki, kultury i sztuki;
  12. przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i udzielaniem pierwszej pomocy;
  13. prowadzenie edukacji regionalnej;
  14. prowadzenie edukacji ekologicznej;
  15. kształtowanie postawy przedsiębiorczości i zaradności, w powiązaniu z jej moralnymi aspektami i poczuciem służby drugiemu człowiekowi;
  16. przygotowanie ucznia do wyboru kierunku dalszej nauki i zawodu, poprzez prowadzenie systemu doradztwa zawodowego;
  17. rozbudzanie u uczniów potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych form współzawodnictwa sportowego.

Cele wychowawcze:

  1. osobowy, indywidualny kontakt z uczniem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;
  2. kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty szkolnej opartej na relacjach osób;
  3. wspieranie wychowawczej roli rodziny;
  4. kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
  5. formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
  6. kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra;
  7. naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;
  8. wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, klasa, szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;
  9. stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
  10. kształtowanie u uczniów postawy dialogu;
  11. umożliwianie członkom społeczności szkolnej pogłębionej formacji duchowej i religijno – moralnej;
  12. kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;
  13. kształtowanie poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;
  14. poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.

Cele opiekuńcze:

  1. zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;
  2. udzielanie uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;
  3. uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych ucznia oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;
  4. kształtowanie u uczniów świadomości, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć;
  5. uświadamianie uczniom związku między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka;
  6. odpowiednią organizację zajęć, przerw, wyjazdów szkolnych oraz zorganizowanego dowozu do szkoły;
  7. planowanie lekcji i innych zajęć z uwzględnieniem zasad higieny nauki i pracy;
  8. wyposażenie i utrzymywanie budynku szkoły wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;
  9. zapewnienie uczniom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
  10. zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad uczniem, sprawowanej przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
  11. organizowanie dla pracowników szkoły stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
  12. zobowiązanie wszystkich osób przebywające na terenie szkoły do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie szkoły;
  13. zabezpieczenie szkolnych urządzeń z dostępem do internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;
  14. propagowanie zdrowego stylu życia i nauki;
  15. organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły;
  16. organizowanie dla uczniów wyjazdów prozdrowotnych i wypoczynkowych;
  17. organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości.

Profilaktyka

  1. Działania profilaktyczne w szkole prowadzone są w oparciu o cele zawarte w Statucie szkoły, Program wychowawczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misję szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójny z nimi Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły.

Metadane

Data publikacji : 16.04.2021
Podmiot udostępniający informację:
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Osoba udostępniająca informację:
Violetta Błasiak

Opcje strony

do góry