IV. ORGANIZACJA I ORGANY SZKOŁY
Planowanie pracy szkoły
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa:
- arkusz organizacji szkoły;
- plan pracy szkoły;
- przepisy prawa oświatowego dotyczące organizacji roku szkolnego oraz kalendarz roku szkolnego, ogłaszany przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor szkoły, a zatwierdza organ prowadzący.
- Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności:
- liczbę oddziałów poszczególnych klas;
- liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
- dla poszczególnych oddziałów:
- tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach,
- tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii, wychowania do życia w rodzinie,
- tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych,
- wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,
- wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych (w szczególności obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych),
- tygodniowy wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
- liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli;
- liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.
- Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może w trakcie roku szkolnego dokonać zmian w arkuszu organizacji szkoły.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, dyrektor szkoły ustala tygodniowy rozkład zajęć dydaktyczno – wychowawczych w szkole, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz optymalnych warunków integralnego rozwoju uczniów.
- Na podstawie tygodniowego rozkładu zajęć, dyrektor szkoły ustala plan dyżurów pełnionych przez nauczycieli podczas przerw.
- Organizację oddziału przedszkolnego określa ramowy rozkład dnia.
- Za opracowanie, aktualizację i realizację planu pracy szkoły odpowiada dyrektor szkoły.
- Plan pracy szkoły zatwierdza rada pedagogiczna.
- Plan pracy szkoły jest uporządkowanym zapisem przewidzianych w roku szkolnym wydarzeń i działań, poprzez które w praktyce realizowane są cele szkoły ujęte w Statucie, Programie wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnym z nimi Programie wychowawczo – profilaktycznym szkoły.
- Plan pracy szkoły zawiera obszary obejmujące cele szkoły, przewidziane wydarzenia i działania, terminy ich realizacji oraz osoby odpowiedzialne za nie.
- Plan pracy szkoły obejmuje następujące obszary:
- integralny rozwój nauczyciela, w płaszczyznach formacji fizycznej, społecznej, kulturowej, moralnej i duchowej;
- realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych uwzględniających integralny rozwój ucznia w płaszczyznach formacji fizycznej, społecznej, kulturowej, moralnej i duchowej;
- realizacja zadań wynikających z tematyki roku liturgicznego i rekolekcji;
- budowanie wspólnoty szkolnej;
- wspieranie wychowawczej roli rodziny;
- nadzór dyrektora szkoły nad jej całościowym funkcjonowaniem;
- rozwój i zabezpieczenie bazy materialnej;
- promocja szkoły i organizacja naboru;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym.
- Do innych, podstawowych szkolnych dokumentów związanych z planowaniem pracy należą: Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, Kalendarium szkoły, Plan pracy samorządu uczniowskiego, Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
- Podstawowe terminy roku szkolnego wynikają z przepisów prawa oświatowego dotyczących organizacji roku szkolnego, kalendarza roku szkolnego ogłaszanego przez Ministra Edukacji Narodowej oraz Komunikatu dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
- Obowiązkowe zajęcia dydaktyczno - wychowawcze szkoła prowadzi przez pięć dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku.
- Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych w wymiarze do 8 dni. Mogą one być ustalone w:
- dni, w których w szkole odbywają się egzaminy zewnętrzne;
- dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy;
- inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub potrzebami społeczności lokalnej (w tym Forum Szkół Katolickich).
- Dyrektor szkoły, w terminie do dnia 30 września, informuje nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o ustalonych w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
- Do dni dodatkowo wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, o których mowa w ust. 17 nie zalicza się rekolekcji adwentowych i wielkopostnych.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, niezależnie od dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, o których mowa w ust. 17, dyrektor szkoły może ustalić inne, dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych dla całej szkoły lub wskazanych oddziałów:
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
- za zgodą organu prowadzącego;
- pod warunkiem zrealizowania zajęć przypadających w te dni w wyznaczone soboty.
- Do szczególnie uzasadnionych przypadków, w których dyrektor szkoły może ogłosić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno – wychowawczych, o których mowa w ust. 20 należą: skrajnie trudne warunki atmosferyczne, poważne awarie techniczne dotyczące budynku szkoły, absencja uczniów lub nauczycieli w skali uniemożliwiającej prowadzenie zajęć, wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów, inne uniemożliwiające prowadzenie zajęć.
- W przypadku dodatkowych dni wolnych od zajęć, o których mowa w ust. 17 i 20, w szkole organizowane są zajęcia opiekuńczo – wychowawcze, jeżeli nie zagraża to bezpieczeństwu i zdrowiu uczniów. Dyrektor szkoły powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału uczniów w tych zajęciach.
- Oddział przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez dyrektora szkoły.
Jednostki organizacyjne szkoły
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo – lekcyjnym, w którym klasę stanowią uczniowie uczęszczający do oddziałów jednego poziomu, np. IIa, IIb i IIc.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, w którym realizowane są obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Dyrektor szkoły powierza poszczególne oddziały przedszkolne opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
- Obowiązkowe i pozalekcyjne zajęcia edukacyjne realizowane są również w grupach:
- międzyoddziałowych;
- międzyklasowych;
- wydzielonych z oddziałów, na przykład: koła (przedmiotowe, zainteresowań, charytatywne), zespoły (taneczne, muzyczne, teatralne), kluby (sportowe, dyskusyjne);
- Powołuje się je w oparciu o:
- poziom umiejętności uczniów, na przykład, w przypadku języków obcych;
- osobisty wybór uczniów wynikający z indywidualnych zainteresowań lub potrzeb;
- płeć uczniów;
- liczbę uczniów;
- specyficzne potrzeby uczniów.
- Liczbę uczniów w oddziałach i innych grupach określają przepisy prawa oświatowego oraz organ prowadzący, w momencie zatwierdzania arkusza organizacji szkoły.
- W szkole może być organizowane nauczanie w klasach łączonych, z tym że:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie I, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
- w klasach II i III co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem edukacji muzycznej, edukacji plastycznej i wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
- w klasach IV – VII co najmniej połowę wymiaru godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem muzyki, plastyki i wychowania fizycznego prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami;
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne w klasie VIII, z wyjątkiem wychowania fizycznego, prowadzi się bez łączenia tych klas z innymi klasami.
- Możliwe jest łączenie zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym dla dzieci 6 – letnich z zajęciami edukacyjnymi prowadzonymi w klasie I, z tym że co najmniej połowa zajęć prowadzonych w oddziale przedszkolnym oraz co najmniej połowa obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu odpowiednio edukacji polonistycznej, przyrodniczej, matematycznej oraz języka obcego nowożytnego w klasie I powinna być prowadzona oddzielnie w oddziale przedszkolnym i w klasie I.
Formy pracy szkoły
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego;
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z: doradztwa zawodowego, wychowania do życia w rodzinie, religii;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
- zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- inne zajęcia.
- Organizacyjną formą zajęć dydaktyczno - wychowawczych jest lekcja.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Godzina prowadzona przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w oddziale przedszkolnym zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3 - 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat - około 30 minut.
- Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
- Godzina zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim trwa 60 minut.
- Godzina zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut.
- Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 11, w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia.
- Zajęcia rewalidacyjno wychowawcze, o których mowa w ust. 1 pkt 5 organizuje się na podstawie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydane przez publiczną poradnię psychologiczno - pedagogiczną (specjalistyczną).
- Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze mogą być prowadzone w systemie innym niż lekcyjny, na przykład w postaci: rekolekcji, dni skupienia, uroczystości, zabaw dydaktycznych, warsztatów, prezentacji, konkursów, zajęć integracyjnych, lekcji muzealnych, teatralnych, koncertów, festiwali, przeglądów, wystaw, zawodów, chóru, wycieczek, zielonych szkół, rajdów i wypraw turystycznych, obozów i kolonii.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Szkoła udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej uczniom we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), jako pierwszymi wychowawcami, odpowiedzialnymi za dziecko.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych, w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Pomoc ta może być udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na:
- rozpoznawaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole;
- zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- wspieraniu jego potencjału rozwojowego;
- stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
- Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana:
- przez nauczyciela (w tym wychowawcę) w trakcie bieżącej pracy z uczniem;
- przez nauczycieli i specjalistów, poprzez zintegrowane działania;
- a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- porad i konsultacji,
- warsztatów.
- W szkole dąży się do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w oparciu o uporządkowane i spójne działania wszystkich nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole.
- Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, która ma na celu rozpoznawanie ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń, ze względu na trudności lub szczególne uzdolnienia i zainteresowania, wymaga objęcia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela mu tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informuje o tym wychowawcę klasy i dyrektora szkoły.
- Jeżeli dyrektor szkoły stwierdzi taką potrzebę, osobiście lub poprzez wychowawcę klasy informuje innych nauczycieli o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, oraz we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli oraz bieżącej pracy z uczniem.
- W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w ust. 7 pkt 3, dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy mogą być realizowane po zatwierdzeniu przez organ prowadzący. O powyższym pisemnie informuje rodziców ucznia.
- Nauczyciele i specjaliści realizujący zajęcia w formach, o których mowa w ust.7 pkt 3 oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- W przypadku, gdy z wniosków wynika, że udzielana w szkole pomoc nie poprawia w wystarczającym stopniu funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły, za zgodą rodziców występuje do publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
- Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, skierowany do poradni psychologiczno – pedagogicznej, powinien zawierać informacje o:
- rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia;
- występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w szkole lub szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- działaniach i formach pomocy podjętych przez nauczycieli, wychowawcę i specjalistów, w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole oraz okresie ich udzielania i uzyskanych efektach;
- wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- Dyrektor szkoły informuje wychowawcę klasy, nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole o wynikach diagnozy przeprowadzonej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną oraz:
- dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego powołuje zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutyczne;
- dla ucznia posiadającego opinię organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, uwzględniając wnioski i zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Jeżeli działania podejmowane na podstawie diagnozy poradni psychologiczno – pedagogicznej wpływają na kształt arkusza organizacji szkoły lub w inny sposób powodują skutki finansowe, dyrektor szkoły uzgadnia je z organem prowadzącym szkołę.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być organizowana i udzielana również we współpracy z: organem prowadzącym, innymi poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i instytucjami o których mowa w ust. 18, może być podjęta na wniosek dyrektora szkoły lub nauczyciela, rodzica, ucznia, organu prowadzącego, specjalistów i podmiotów zewnętrznych, sprawujących opiekę nad uczniem. Wniosek taki powinien być skierowany do dyrektora szkoły i uzasadniony rzeczywistymi potrzebami uczniów rodziców lub nauczycieli.
- Warunki współpracy z podmiotami wspomagającymi szkołę w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej uzgadnia dyrektor szkoły.
- W oddziale przedszkolnym może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Dyrektor szkoły organizuje wczesne wspomaganie w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Wymiar godzin ustala dyrektor szkoły w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół wczesnego wspomagania.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dziećmi i jego rodziną.
- W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
- Szkoła organizuje zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem przebiegu kształcenia i kariery zawodowej.
- Program zajęć, przygotowany przez nauczyciela realizującego w szkole zadania z zakresu doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza dyrektor szkoły.
- Program ten powinien zawierać treści dotyczące:
- planowania dalszej edukacji;
- możliwości uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi;
- zawodów, kwalifikacji i stanowisk pracy;
- umiejętności oceny własnych predyspozycji zawodowych;
- umiejętności sporządzania dokumentacji potrzebnej do podjęcia dalszej nauki lub pracy;
- aktywnych metod poszukiwania pracy;
- radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach związanych z poszukiwaniem pracy lub miejsca kontynuacji nauki.
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego może być realizowany poprzez:
- organizację zajęć prowadzonych przez nauczyciela realizującego w szkole zadania z zakresu doradztwa zawodowego;
- organizację zajęć i spotkań ze specjalistami w szkole;
- organizację wizyt w zakładach pracy;
- warsztaty;
- konsultacje;
- udział w zajęciach organizowanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne, Powiatowy Urząd Pracy i inne instytucje;
- organizowanie udziału w giełdach szkół spotkaniach z ich przedstawicielami;
- udostępnianie materiałów;
- pomoc w kompletowaniu dokumentacji potrzebnej do podjęcia dalszej nauki oraz rejestrowaniu się podczas naboru do szkół;
- organizowanie spotkań z absolwentami.
Organizacja wolontariatu w szkole
- W szkole podejmowane są działania wolontariatu.
- Aktywność wspólnoty szkolnej związana z działaniami wolontariatu traktowana jest jako metoda wychowawcza poprzez którą:
- kształtuje się zdrowe środowisko wychowawcze, oparte na relacjach osób;
- stwarza się warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
- uwrażliwia się na cierpienia i potrzeby innych;
- formuje się do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
- uczy się udzielania pomocy potrzebującemu bliźniemu, bez względu na jego zalety i wady;
- wychowuje się do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego;
- kształtuje się samodzielność w dążeniu do dobra;
- kształtuje się postawy i umiejętności społeczne.
- Inicjatywę stałych lub doraźnych, zorganizowanych działań o charakterze wolontariatu może zgłosić każdy członek wspólnoty szkolnej, organ szkoły oraz organizacja działająca w szkole.
- Inicjatywę taką, wraz z celami i planem proponowanych działań oraz ich potencjalnymi wykonawcami należy przedstawić dyrektorowi szkoły.
- Dyrektor szkoły, przed wyrażeniem zgody na realizację proponowanych zamierzeń, sprawdza ich kontekst prawny, możliwości ich realizacji w oparciu o zaplecze szkoły oraz zgodność zaplanowanych celów z celami działalności szkoły.
- Jeżeli są to działania, które mają zostać włączone do planu pracy szkoły, dyrektor szkoły przedstawia je radzie pedagogicznej do zatwierdzenia.
- Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela koordynatora odpowiedzialnego za przedsięwzięcie.
- Jeżeli działania związane z wolontariatem realizowane mają być w szkole przez podmiot zewnętrzny lub we współpracy z nim, postępuje się zgodnie z § 42.
- Zasady zatrudniania w szkole wolontariuszy określa Regulamin pracowniczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.
Zespoły nauczycieli
- W celu skuteczniejszej realizacji zadań szkoły przez jej pracowników pedagogicznych, dyrektor szkoły może powoływać zespoły nauczycieli:
- na czas nieokreślony, realizujące stałe zadania (zespoły przedmiotowe, wychowawców oddziałów klasowych, organizujące pomoc psychologiczno – pedagogiczną, inne);
- na czas określony, realizujące doraźne zadania (zespoły ewaluacyjne, organizujące określone wydarzenia, promocję szkoły, inne).
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek tego zespołu.
- Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może poszerzyć skład zespołu o innych nauczycieli, specjalistów i pracowników, na czas realizacji określonego zadania lub zadań. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami szkoły.
- Zespół powoływany na czas nieokreślony, przygotowuje plan pracy, spójny z planem pracy szkoły.
- Sprawozdanie z pracy zespołu odbywa się podczas zebrań rady pedagogicznej podsumowujących półrocze i rok szkolny.
Wychowawca oddziału klasowego
Dyrektor szkoły wskazuje nauczycieli pełniących funkcję wychowawców oddziałów klasowych.
- W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Nauczyciel wychowawca zajmuje się wychowankami z powierzonego mu oddziału klasowego, współpracując z rodzicami i innymi nauczycielami.
- Do zadań wychowawczych nauczyciela wychowawcy należy:
- dbałość o kontakt indywidualny z uczniem, rozumiany jako prawdziwe spotkanie uczniów;
- budowanie wspólnoty klasowej, poprzez:
- wspólną modlitwę,
- modlitwę w intencji członków wspólnoty i ich spraw,
- wspieranie się w pokonywaniu trudności,
- życie w prawdzie, którego ważnym przejawem jest przyznawanie się do popełnionego zła,
- poszukiwanie dobra w drugim człowieku i jego zachowaniu oraz życzliwe napominanie, prowadzące do poprawy w negatywnych sytuacjach,
- wspólne przeżywanie wydarzeń,
- odkrywanie dobra wspólnego i jego realizacja;
- kształtowanie zdrowego i bezpiecznego środowiska wychowawczego w oddziale klasowym;
- prowadzenie działań wychowawczych zgodnych ze statutowymi celami szkoły, Programem Wychowawczym i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły;
- otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego wychowanka;
- współdziałanie z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły, w celu ujednolicenia oddziaływania wychowawczego na uczniów;
- planowanie tematyki zajęć wychowawczych i prowadzenie ich;
- przedstawianie uczniom i rodzicom informacji o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania;
- ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli;
- informowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Do zadań wychowawcy należy współpraca z rodzicami realizowana poprzez:
- wspieranie wychowawczej roli rodziny:
- szanując rodziców, jako pierwszych wychowawców swoich dzieci, i respektując ich decyzje,
- kształtując postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
- podejmując rozmowy indywidualne z rodzicami w celu ustalenia wspólnych zasad wychowawczych,
- zapraszając rodziców do wspólnej drogi wychowania zapisanej w Statucie, Programie Wychowawczym i Misji szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Programie wychowawczo – profilaktycznym szkoły;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami powierzonych sobie uczniów oraz poznawanie środowiskowych warunków funkcjonowania ucznia;
- wspólne rozpoznawanie potrzeb uczniów;
- dbałość o przepływ informacji pomiędzy szkołą i rodzicami;
- organizowanie spotkań, konsultacji i zebrań z rodzicami;
- podejmowanie wspólnych działań i decyzji dotyczących życia klasy;
- współdziałanie z oddziałową radą rodziców;
- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów dziecka;
- przedstawianie rodzicom zasad zwalniania i usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole, ogólnych zasad oceniania, klasyfikowania i promowania, treści regulaminów obowiązujących w szkole.
- Do zadań wychowawcy związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej, należy:
- obserwacja ucznia i rozpoznawanie jego indywidualnych potrzeb;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
- informowanie rodziców i innych nauczycieli o konieczności objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
- udział w planowaniu i koordynowaniu takiej pomocy;
- monitorowanie skuteczności udzielanej pomocy.
- Do zadań wychowawcy związanych z kształceniem, należy:
- informowanie, na początku każdego roku szkolnego, uczniów oraz ich rodziców o ogólnych zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania;
- nadzór nad udziałem wychowanków w zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
- analizowanie osiągnięć uczniów i motywowanie ich do dalszej pracy;
- informowanie rodziców o wynikach kształcenia uzyskiwanych przez ucznia.
- Do obowiązków organizacyjnych wychowawcy, należy:
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, w tym: dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen uczniów, wypisywanie świadectw rocznych i ukończenia szkoły;
- gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącym funkcjonowaniem oddziału, w tym: zwolnień i usprawiedliwień, notatek służbowych i innych materiałów dotyczących życia oddziału klasowego;
- przygotowywanie bieżących dokumentów, na przykład: list uczestników wydarzeń, opinii, wykazów bieżących ocen ucznia;
- nadzór nad frekwencją obecności ucznia w szkole i usprawiedliwianie nieobecności;
- koordynacja i nadzór nad realizacją zadań wyznaczanych oddziałowi klasowemu;
- wspomaganie samorządu oddziału klasowego i nadzór nad jego działaniem;
- organizowanie wyjazdów i innych form życia klasowego, spójnych z planem pracy szkoły;
- przedstawianie uczniom i ich rodzicom zasad zachowania bezpieczeństwa w szkole i treści obowiązujących w niej regulaminów;
- przygotowanie i przedstawianie informacji o funkcjonowaniu klasy oraz przebiegu podejmowanych działań, podczas klasyfikacyjnych lub podsumowujących zebrań rady pedagogicznej.
- Spełnianie tych obowiązków i zadań podlega kontroli dyrektora, w ramach sprawowanego przez niego nadzoru pedagogicznego.
Katecheta
- W szkole pracuje katecheta ustanowiony przez właściwego biskupa ordynariusza.
- Katecheta prowadzi zajęcia religii, zgodnie z przyjętym programem.
- Katecheta w podejmowanej pracy realizuje działania zgodne ze statutowymi celami szkoły, Programem Wychowawczym i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły, a w szczególności:
- troszczy się o formację duchową uczniów i rodziców;
- katechizuje;
- współtworzy plan pracy szkoły i uczestniczy w jego realizacji, dbając szczególnie o elementy planu związane z formacją duchową i życiem religijnym;
- zabiega o udział uczniów w konkursach i festiwalach o tematyce religijnej oraz dba o ich przygotowanie do tych wydarzeń;
- odpowiada za udział szkoły w życiu Kościoła lokalnego;
- uczestniczy w organizowanych przez Stowarzyszenie i szkołę rekolekcjach i szkoleniach.
- Katecheta, który jest kapłanem ponadto:
- troszczy się o formację duchową pracowników szkoły;
- służy kierownictwem duchowym członkom społeczności szkolnej;
- uczestniczy w organizacji i realizacji rekolekcji szkolnych.
Zaplecze lokalowe
- Do realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia:
- pomieszczenia do nauki z wyposażeniem;
- dostęp do obiektów sportowych;
- bibliotekę;
- gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
- pomieszczenia administracyjne i gospodarcze.
Bibliotekarz i organizacja biblioteki szkolnej
- Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z biblioteki.
- Do zadań biblioteki szkolnej należą:
- gromadzenie i udostępnianie uczniom, rodzicom i pracownikom szkoły książek, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych w formie papierowej i elektronicznej;
- tworzenie warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów;
- umożliwianie doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole w oparciu o zgromadzone materiały biblioteczne;
- pogłębianie formacji duchowej czytelników poprzez udostępnianie odpowiednich materiałów bibliotecznych;
- przeprowadzanie inwentaryzacji materiałów bibliotecznych.
- Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel - bibliotekarz.
- Do jego obowiązków należy:
- sporządzenie regulaminu biblioteki zawierającego, między innymi, godziny pracy biblioteki, szczegółowe zasady współpracy biblioteki szkolnej z czytelnikami i innymi bibliotekami oraz ośrodkami kultury, który zatwierdza dyrektor szkoły;
- kieruje pracą biblioteki i realizuje w praktyce jej zadania, a w szczególności:
- udostępnia materiały biblioteczne,
- prowadzi zajęcia związane z edukacją czytelniczą,
- organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną, na przykład: konkursy, wystawy, spotkania,
- gromadzi informacje o poziomie czytelnictwa oraz rozwija u uczniów nawyk czytania i uczenia się,
- organizuje udostępnianie i przechowywanie nieodpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych zapewnianych uczniom przez władze oświatowe, jeżeli szkoła posiada takie materiały,
- opracowuje i inwentaryzuje materiały biblioteczne,
- prowadzi dokumentację biblioteki,
- zbiera informacje na temat potrzeb czytelników i przekazuje je dyrektorowi szkoły,
- organizuje pozyskiwanie nowych materiałów bibliotecznych, za zgoda dyrektora szkoły,
- dba o bezpieczeństwo i stan posiadanych materiałów bibliotecznych oraz powierzonego wyposażenia.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia książki lub innego materiału bibliotecznego, szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu kwoty nieprzekraczającej kosztu zakupu zniszczonego przedmiotu.
- Jeżeli zniszczenie dotyczy nieodpłatnych podręczników lub materiałów edukacyjnych zapewnianych uczniom przez władze oświatowe, kwota zwrotu stanowi dochód organu prowadzącego szkołę.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i rodzice oraz za zgodą dyrektora szkoły inne osoby.
- Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
Organizacja świetlicy
- Szkoła zapewnia uczniom możliwość korzystania ze świetlicy szkolnej, szczególnie ze względu na:
- czas pracy rodziców;
- organizację dojazdu do szkoły;
- inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki.
- Celem działalności świetlicy jest:
- zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki;
- kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty opartej na relacjach osób;
- organizowanie zajęć świetlicowych, uwzględniających indywidualne potrzeby dzieci i młodzieży, w szczególności zajęć rozwijających zainteresowania uczniów i zapewniających prawidłowy rozwój fizyczny;
- pomocy w nauce i odrabianiu zadań domowych;
- kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
- rozwijanie samodzielności;
- przygotowanie odpowiednich warunków do odpoczynku;
- pomoc w realizacji imprez kulturalno-oświatowych wynikających z kalendarza pracy szkoły.
- Świetlica prowadzi zajęcia w dniach, w których odbywają się obowiązkowe zajęcia dydaktyczne.
- W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych, którymi opiekuje się nauczyciel wychowawca świetlicy.
- Liczba uczniów w grupie, pozostających pod opieką jednego nauczyciela, nie powinna przekraczać 25.
- Liczba uczniów niepełnosprawnych na zajęciach świetlicowych, pozostających pod opieką jednego nauczyciela nie powinna przekraczać 5.
- Nauczyciel wychowawca świetlicy sporządza regulamin świetlicy szkolnej, który zatwierdza dyrektor szkoły.
- Regulamin powinien zawierać w szczególności:
- godziny pracy świetlicy, uwzględniające plan lekcji i arkusz organizacji szkoły;
- szczegółowe zasady korzystania ze świetlicy;
- osoby upoważnione do odbioru dziecka.
Organizacja pracowni szkolnych
- Za funkcjonowanie pracowni odpowiada wyznaczony przez dyrektora szkoły nauczyciel.
- Młodzież może przebywać w pracowni tylko pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Szczegółowe zasady korzystania z pracowni określa regulamin pracowni, uwzględniający jej specyfikę.
- Regulamin pracowni sporządza nauczyciel odpowiedzialny za pracownię, a zatwierdza go dyrektor szkoły.
Zasady usprawiedliwiania nieobecności ucznia podczas zajęć szkolnych
- Uczeń ma obowiązek systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne.
- Obecność ucznia jest sprawdzana na każdych zajęciach.
- Sprawdzanie i odnotowywanie w dzienniku nieobecności i spóźnień uczniów należy do obowiązków nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Zapisów dotyczących usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach, dokonuje na bieżąco wychowawca oddziału klasowego.
- Miesięcznego podsumowania frekwencji uczniów w szkole dokonuje wychowawca oddziału klasowego, w terminie do końca pierwszego pełnego tygodnia następnego miesiąca.
- Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych.
- Uczestnictwo ucznia reprezentującego szkołę w zawodach, konkursach, uroczystościach oraz w zajęciach odbywających się poza jej terenem jest równoznaczne z jego obecnością w szkole.
- Każda nieobecność dziecka podczas obowiązkowych zajęć w szkole, powinna zostać usprawiedliwiona w formie pisemnej przez rodzica (prawnego opiekuna).
- Usprawiedliwienie powinno zawierać:
- imię i nazwisko ucznia;
- datę nieobecności;
- powód nieobecności;
- datę wystawienia dokumentu przez rodzica (prawnego opiekuna);
- czytelny podpis rodzica (prawnego opiekuna).
- Usprawiedliwienie nieobecności dziecka w szkole powinno być dostarczone do wychowawcy oddziału klasowego, w terminie do 7 dni od powrotu ucznia do szkoły.
- Niedostarczenie dokumentu w powyższym terminie powoduje nieusprawiedliwienie godzin nieobecności.
- Zwolnienie dziecka z zajęć może być dokonane tylko w szczególnej sytuacji, przez rodzica (prawnego opiekuna), w formie pisemnej lub osobiście, po dokonaniu odpowiedniego wpisu w zeszycie zwolnień, przechowywanym w sekretariacie szkoły.
- Zwolnienie dziecka z zajęć należy dostarczyć przed opuszczeniem przez ucznia budynku szkoły, do wychowawcy oddziału klasowego, a podczas jego nieobecności, nauczycielowi prowadzącemu najbliższe zajęcia lub dyrektorowi szkoły.
- Opuszczenie zajęć bez zezwolenia traktowane jest jako ucieczka ucznia ze szkoły.
Wymagania dotyczące wyglądu uczniów podczas zajęć w szkole
- Ustalony w szkole codzienny i odświętny strój oraz wygląd ucznia ma wymiar wychowawczy i służy:
- budowaniu wspólnoty uczniów i poczucia przynależności do niej;
- kształtowaniu solidarności i poczucia równości uczniów, niezależnie od warunków materialnych;
- uświadamianiu, że strój pomaga w okazywaniu szacunku wobec osób, wspólnot i tradycji;
- wyrabianiu umiejętności dostosowywania ubioru do sytuacji, wymogów pełnionej roli, a także zasad kultury osobistej;
- nabywaniu wiedzy, że różne praktyki służące poprawianiu i modelowaniu wyglądu ludzkiego ciała nie służą zdrowiu;
- zachowaniu dyscypliny i porządku.
- Wygląd ucznia podczas zajęć i wydarzeń szkolnych powinien być schludny, skromny i nie wyzywający.
- Ubiór codzienny powinien być:
- utrzymany w stonowanych kolorach;
- pozbawiony symboli i napisów promujących negatywne, polityczne, subkulturowe lub przeciwstawne wartościom propagowanym w szkole postawy, zachowania i zjawiska społeczne;
- skromny, nie odsłaniający nadmiernie ciała lub nie podkreślający jego części.
- Strój odświętny powinien być:
- utrzymany w kolorach czarno – białym lub granatowo – białym;
- zgodny z zasadami ust. 3.
- Strój galowy obowiązuje w dniach wskazanym przez dyrektora szkoły oraz podczas;
- wszystkich uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, w których uczniowie reprezentują szkołę;
- egzaminów i zewnętrznych konkursów;
- uroczystych spotkań;
- wyjścia do teatru, filharmonii, niektórych koncertów i wystaw.
- W szkole obowiązuje obuwie zmienne.
- Uczniów szkoły obowiązuje zakaz noszenia:
- tatuaży;
- ekstrawaganckich, farbowanych lub żelowanych fryzur;
- makijażu;
- sztucznych i pomalowanych paznokci.
- Ze względu na bezpieczeństwo, zakazuje się noszenia jakiejkolwiek biżuterii podczas zajęć wychowania fizycznego i innych zajęć ruchowych.
- Jedną godzinę zajęć z wychowawcą oddziału klasowego w roku szkolnym należy przeznaczyć na realizację tematu dotyczącego kultury wyglądu.
Zasady używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
- Zasady używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych mają charakter wychowawczy, dyscyplinujący i organizacyjny. Służą:
- prawidłowemu, nie zakłócanemu przebiegowi zajęć i wydarzeń w szkole;
- ułatwieniu skupienia uwagi uczniów na sprawach istotnych dla prowadzonych zajęć i organizowanych w szkole wydarzeń;
- higienie pracy, poprzez ułatwianie wypoczynku pomiędzy zajęciami;
- nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów pomiędzy uczniami podczas przerw.
- W szkole obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych prywatnych urządzeń elektronicznych. Zasada ta obowiązuje również w czasie zajęć, uroczystości i spotkań organizowanych poza szkołą.
- Wyjątek stanowią sytuacje, gdy:
- nauczyciel prowadzący zajęcia zezwoli na użycie telefonów lub innych urządzeń elektronicznych do celów dydaktycznych;
- nauczyciel dyżurujący podczas przerwy między zajęciami, w szczególnych okolicznościach wyrazi zgodę na użycie telefonu w swojej obecności.
- Wyłączone telefony i inne, prywatne urządzenia elektroniczne powinny być spakowane w tornistrach.
- Telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych nie wolno wnosić do pomieszczeń, w których przeprowadzane są egzaminy i konkursy.
- Jedną godzinę zajęć z wychowawcą oddziału klasowego w roku szkolnym należy przeznaczyć na realizację tematu dotyczącego kultury korzystania z telefonu i innych urządzeń elektronicznych.
- Pracownicy szkoły podczas pracy mogą używać telefonów i innych urządzeń elektronicznych tylko do celów związanych z aktualnie wykonywanymi czynnościami służbowymi, w sposób nie ograniczający obowiązków dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i opieki uczniom oraz zgodny z przepisami prawa i ogólnie przyjętymi normami społecznymi