IV. ORGANIZACJA I ORGANY SZKOŁY
Jednostki organizacyjne szkoły
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone są w systemie klasowo – lekcyjnym, w którym klasę stanowią uczniowie uczęszczający do oddziałów jednego poziomu, np. IIa, IIb i IIc.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział, w którym realizowane są obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca. W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Dyrektor szkoły powierza poszczególne oddziały przedszkolne opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań.
- Obowiązkowe i pozalekcyjne zajęcia edukacyjne realizowane są również w grupach:
- międzyoddziałowych
- międzyklasowych;
- międzyszkolnych;
- wydzielonych z oddziałów, na przykład: koła (przedmiotowe, zainteresowań, charytatywne), zespoły (taneczne, muzyczne, teatralne), kluby (sportowe, dyskusyjne);
- powstałych w wyniku podziału oddziału, zgodnie z zasadami określonymi w przepisach prawa oświatowego.
- Powołuje się je w oparciu o:
- poziom umiejętności uczniów, na przykład, w przypadku języków obcych;
- osobisty wybór uczniów wynikający z indywidualnych zainteresowań lub potrzeb;
- płeć uczniów;
- liczbę uczniów;
- specyficzne potrzeby uczniów.
- Liczbę uczniów w oddziałach i innych grupach określają przepisy prawa oświatowego oraz organ prowadzący, w momencie zatwierdzania arkusza organizacji szkoły.
- Zajęcia obowiązkowe mogą być realizowane również jako nauczanie indywidualne, na podstawie stosownego orzeczenia, zgodnie z arkuszem organizacji szkoły.
Formy pracy szkoły
- Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego;
- dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
- zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania;
- zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych;
- zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim;
- zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- inne zajęcia.
- Organizacyjną formą zajęć dydaktyczno - wychowawczych jest lekcja.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie nie krótszym niż 30 i nie dłuższym niż 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas trwania zajęć edukacyjnych, ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Godzina prowadzona przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w oddziale przedszkolnym zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
- z dziećmi w wieku 3 - 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat - około 30 minut.
- Godzina zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych trwa 60 minut.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć rewalidacyjnych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć w okresie tygodniowym.
- Godzina zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim trwa 60 minut.
- Godzina zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej trwa 45 minut.
- Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w ust. 11, w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia.
- Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze mogą być prowadzone w systemie innym niż lekcyjny, na przykład w postaci: rekolekcji, dni skupienia, uroczystości, zabaw dydaktycznych, warsztatów, prezentacji, konkursów, zajęć integracyjnych, lekcji muzealnych, teatralnych, koncertów, festiwali, przeglądów, wystaw, zawodów, chóru, wycieczek, zielonych szkół, rajdów i wypraw turystycznych, obozów i kolonii.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
- Szkoła udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Szkoła udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej uczniom we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), jako pierwszymi wychowawcami, odpowiedzialnymi za dziecko.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych, w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom. Pomoc ta może być udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na:
- rozpoznawaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych;
- rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole;
- zaspokajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych;
- wspieraniu jego potencjału rozwojowego;
- stwarzaniu warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu szkoły oraz w środowisku społecznym.
- Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną wynika w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana:
- przez nauczyciela (w tym wychowawcę) w trakcie bieżącej pracy z uczniem;
- przez nauczycieli i specjalistów, poprzez zintegrowane działania;
- a także w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia,
- zajęć rozwijających umiejętności uczenia się,
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- zajęć specjalistycznych,
- zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
- porad i konsultacji,
- warsztatów.
- W szkole dąży się do udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w oparciu o uporządkowane i spójne działania wszystkich nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole.
- Nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami, która ma na celu rozpoznawanie ich indywidualnych potrzeb i możliwości.
- W przypadku stwierdzenia, że uczeń, ze względu na trudności lub szczególne uzdolnienia i zainteresowania, wymaga objęcia pomocą psychologiczno - pedagogiczną, nauczyciel niezwłocznie udziela mu tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informuje o tym wychowawcę klasy i dyrektora szkoły.
- Jeżeli dyrektor szkoły stwierdzi taką potrzebę, osobiście lub poprzez wychowawcę klasy informuje innych nauczycieli o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, oraz we współpracy z nauczycielami planuje i koordynuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli oraz bieżącej pracy z uczniem.
- W przypadku stwierdzenia, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w ust. 7 pkt 3, dyrektor szkoły ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy mogą być realizowane po zatwierdzeniu przez organ prowadzący. O powyższym pisemnie informuje rodziców ucznia.
- Nauczyciele i specjaliści realizujący zajęcia w formach, o których mowa w ust.7 pkt 3 oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- W przypadku, gdy z wniosków wynika, że udzielana w szkole pomoc nie poprawia w wystarczającym stopniu funkcjonowania ucznia, dyrektor szkoły, za zgodą rodziców występuje do publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
- Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, skierowany do poradni psychologiczno – pedagogicznej, powinien zawierać informacje o:
- rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia;
- występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w szkole lub szczególnych uzdolnieniach ucznia;
- działaniach i formach pomocy podjętych przez nauczycieli, wychowawcę i specjalistów, w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole oraz okresie ich udzielania i uzyskanych efektach;
- wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
- Dyrektor szkoły informuje wychowawcę klasy, nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole o wynikach diagnozy przeprowadzonej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną oraz:
- dla ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenie specjalnego powołuje zespół, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutyczne;
- dla ucznia posiadającego opinię organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, uwzględniając wnioski i zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Jeżeli działania podejmowane na podstawie diagnozy poradni psychologiczno – pedagogicznej wpływają na kształt arkusza organizacji szkoły lub w inny sposób powodują skutki finansowe, dyrektor szkoły uzgadnia je z organem prowadzącym szkołę.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być organizowana i udzielana również we współpracy z: organem prowadzącym, innymi poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Współpraca z poradnią psychologiczno – pedagogiczną i instytucjami, o których mowa w ust. 18, może być podjęta na wniosek dyrektora szkoły lub nauczyciela, rodzica, ucznia, organu prowadzącego, specjalistów i podmiotów zewnętrznych, sprawujących opiekę nad uczniem. Wniosek taki powinien być skierowany do dyrektora szkoły i uzasadniony rzeczywistymi potrzebami uczniów rodziców lub nauczycieli.
- Warunki współpracy z podmiotami wspomagającymi szkołę w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej uzgadnia dyrektor szkoły.
- W oddziale przedszkolnym może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Dyrektor szkoły organizuje wczesne wspomaganie w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Dyrektor szkoły powołuje zespół wczesnego wspomagania.
- W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizowane są w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Wymiar godzin ustala dyrektor szkoły w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka określonych przez zespół wczesnego wspomagania.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dziećmi i jego rodziną.
- W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie. Liczba dzieci w grupie nie może przekraczać 3.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
- Szkoła organizuje zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem przebiegu kształcenia i kariery zawodowej.
- Program zajęć, przygotowany przez nauczyciela realizującego w szkole zadania z zakresu doradztwa zawodowego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza dyrektor szkoły.
- Program ten powinien zawierać treści dotyczące:
- planowania dalszej edukacji;
- możliwości uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi;
- zawodów, kwalifikacji i stanowisk pracy;
- umiejętności oceny własnych predyspozycji zawodowych;
- umiejętności sporządzania dokumentacji potrzebnej do podjęcia dalszej nauki lub pracy;
- aktywnych metod poszukiwania pracy;
- radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach związanych z poszukiwaniem pracy lub miejsca kontynuacji nauki.
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego może być realizowany poprzez:
- organizację zajęć prowadzonych przez nauczyciela realizującego w szkole zadania z zakresu doradztwa zawodowego;
- organizację zajęć i spotkań ze specjalistami w szkole;
- organizację wizyt w zakładach pracy;
- warsztaty;
- konsultacje;
- udział w zajęciach organizowanych przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne, Powiatowy Urząd Pracy i inne instytucje;
- organizowanie udziału w giełdach szkół i uczelni wyższych, spotkaniach z ich przedstawicielami;
- udostępnianie materiałów;
- pomoc w kompletowaniu dokumentacji potrzebnej do podjęcia dalszej nauki oraz rejestrowaniu się podczas naboru do szkół;
- organizowanie spotkań z absolwentami.
Organizacja wolontariatu w szkole
- W szkole podejmowane są działania wolontariatu.
- Aktywność wspólnoty szkolnej związana z działaniami wolontariatu traktowana jest jako metoda wychowawcza poprzez którą:
- kształtuje się zdrowe środowisko wychowawcze, oparte na relacjach osób;
- stwarza się warunki do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
- uwrażliwia się na cierpienia i potrzeby innych;
- formuje się do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
- uczy się udzielania pomocy potrzebującemu bliźniemu, bez względu na jego zalety i wady;
- wychowuje się do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego;
- kształtuje się samodzielność w dążeniu do dobra;
- kształtuje się postawy i umiejętności społeczne.
- Inicjatywę stałych lub doraźnych, zorganizowanych działań o charakterze wolontariatu może zgłosić każdy członek wspólnoty szkolnej, organ szkoły oraz organizacja działająca w szkole.
- Inicjatywę taką, wraz z celami i planem proponowanych działań oraz ich potencjalnymi wykonawcami należy przedstawić dyrektorowi szkoły.
- Dyrektor szkoły, przed wyrażeniem zgody na realizację proponowanych zamierzeń, sprawdza ich kontekst prawny, możliwości ich realizacji w oparciu o zaplecze szkoły oraz zgodność zaplanowanych celów z celami działalności szkoły.
- Jeżeli są to działania, które mają zostać włączone do planu pracy szkoły, dyrektor szkoły przedstawia je radzie pedagogicznej do zatwierdzenia.
- Dyrektor szkoły wyznacza nauczyciela koordynatora odpowiedzialnego za przedsięwzięcie.
- Jeżeli działania związane z wolontariatem realizowane mają być w szkole przez podmiot zewnętrzny lub we współpracy z nim, wymaga to akceptacji dyrektora
Zespoły nauczycieli
- W celu skuteczniejszej realizacji zadań szkoły przez jej pracowników pedagogicznych, dyrektor szkoły może powoływać zespoły nauczycieli:
- na czas nieokreślony, realizujące stałe zadania (zespoły przedmiotowe, wychowawców oddziałów klasowych, organizujące pomoc psychologiczno – pedagogiczną, inne);
- na czas określony, realizujące doraźne zadania (zespoły ewaluacyjne, organizujące określone wydarzenia, promocję szkoły, inne).
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły, na wniosek tego zespołu.
- Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może poszerzyć skład zespołu o innych nauczycieli, specjalistów i pracowników, na czas realizacji określonego zadania lub zadań. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami szkoły.
- Zespół powoływany na czas nieokreślony, przygotowuje plan pracy, spójny z planem pracy szkoły.
- Szkoła zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach nauki i wiary. Dlatego od nauczyciela oczekuje się:
- dążenia do własnego integralnego rozwoju, a w szczególności, stałej formacji ducha i umysłu;
- wysokiego i stale podnoszonego poziomu kwalifikacji zawodowych, uwzględniających potrzeby i zadania statutowe oraz charakter szkoły;
- corocznego udziału w rekolekcjach i szkoleniach organizowanych przez organ prowadzący oraz pielęgnowania życia wewnętrznego, będącego motorem i źródłem rozwoju osobowości;
- podejmowania duchowości nieautorytarnej, która zakłada uznanie prawdy o sobie;
- podejmowania duchowości wydarzeń, która polega na uznaniu, że wydarzenia i każdy napotkany człowiek pochodzą od Boga;
- stawania w prawdzie, która jest podstawą procesu dydaktycznego i wychowawczego;
- łączenia tego co najpiękniejsze z historii polskiej kultury i oświaty z wymogami współczesności.
- W wykonywanej pracy nauczyciel powinien:
- realizować statutowe cele szkoły;
- rzetelnie – z troską o dobro ucznia – realizować swoje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- podejmować pracę z każdym uczniem z jednakowym zaangażowaniem, bez względu na jego uzdolnienia, dysfunkcje, czy trudności wychowawcze;
- twórczo kształtować osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązywanie bliskiego i przyjaznego kontaktu z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości ucznia;
- dbać o osobowe i fizyczne bezpieczeństwo powierzonych sobie uczniów;
- pracować z uczniami nie ograniczając się do kontaktu podczas zajęć szkolnych;
- troszczyć się o obecność prawdy w treściach nauczania oraz dobra i miłości w pracy wychowawczej;
- odpowiedzialnie włączać się w proces edukacyjno-wychowawczy szkoły zgodnie z jej charakterem;
- budować klimat, który tworzy ze społeczności szkolnej wspólnotę ludzi sobie bliskich, życzliwych i wzajemnie się wspierających w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu piękna i czynieniu dobra;
- dbać o kontakt indywidualny z uczniem i rodzicem, rozumiany jako prawdziwe spotkanie osób.
- Realizując zadania statutowe szkoły nauczyciel w szczególności ponosi odpowiedzialność za:
- prawidłowy przebieg zajęć dydaktyczno – wychowawczych i stosowanie właściwych metod i form pracy;
- jakość i wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej;
- sprawiedliwe ocenianie pracy i zachowania uczniów;
- uwzględnianie w procesie edukacyjnym indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów oraz ich integralnego rozwoju;
- bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć prowadzonych w szkole i poza nią, podczas przerw, dowozów;
- budowanie wspólnoty szkolnej;
- życzliwą współpracę z rodzicami, opartą na szacunku i poszukiwaniu dobra;
- tworzenie przyjaznej atmosfery pracy;
- powierzone mienie szkoły.
- Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy, którego celem jest realizacja zadań statutowych szkoły. Upoważnia to nauczyciela do:
- proponowania podręcznika do nauczanego przedmiotu;
- podejmowania inicjatywy opracowywania programów nauczania;
- dobierania treści, metod i form pracy dydaktycznej i wychowawczej zgodnie z potrzebami uczniów, podstawą programową kształcenia ogólnego, Statutem szkoły, Programem wychowawczym Stowarzyszenia i spójnym z nim Programem wychowawczo – profilaktycznym oraz Misją szkół Stowarzyszenia;
- zgłaszania projektów i propozycji innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych, z zachowaniem trybu zgodnego z przepisami prawa;
- dobierania właściwych form współpracy z rodzicami;
- występowania z uzasadnionymi wnioskami o zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, materialnej lub innej dla wymagających takiego wsparcia uczniów;
- proponowania uzasadnionych rozwiązań organizacyjnych dotyczących pracy szkoły;
- podejmowania inicjatywy pracy na rzecz środowiska lokalnego, wynikającej z misji szkoły.
- Wykonując swoją pracę nauczyciel może oczekiwać:
- wsparcia w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych;
- bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
- pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i w integralnym rozwoju;
- sprawiedliwej oceny i wynagrodzenia za swoją pracę.
- Wygląd nauczyciela podczas zajęć i wydarzeń szkolnych, a także pozaszkolnych, gdy sprawuje opiekę nad uczniami lub reprezentuje szkołę, powinien być stosowny do pełnionej roli i służyć realizowanym przez niego celom, a w szczególności:
- powinien być schludny, stonowany i elegancki;
- dostosowany do okoliczności;
- powinien wspomagać budowanie autorytetu nauczyciela;
- nie powinien budzić poczucia konfliktu z głoszonymi wartościami;
- nie powinien koncentrować zbytniej uwagi podopiecznych (na przykład poprzez swoją ekstrawagancję, eksponowanie części ciała, zbytni przepych);
- nie powinien pozostawać w sprzeczności z ogólnymi wymaganiami stawianymi uczniom, zachowując różnicę pomiędzy oczekiwaniami stosowanymi wobec osoby dorosłej i dziecka;
- strój powinien być dostosowany do charakteru prowadzonych zajęć i nie powodować zagrożenia dla podopiecznych.
- Ponadto nauczyciele oddziału przedszkolnego obowiązani są do współdziałania z rodzicami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju poprzez:
- zapoznanie rodziców (prawnych opiekunów) z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- udzielania rodzicom (prawnym opiekunom) na bieżąco rzetelnej informacji na temat ich dzieci;
- udzielania im porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych.
- Nauczyciel oddziału przedszkolnego:
- planuje i prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą zgodnie z obowiązującym programem i ponosi odpowiedzialność za jej jakość;
- wspiera rozwój psychofizyczny dziecka, jego zdolności i zainteresowania;
- eliminuje przyczyny niepowodzeń dzieci;
- prowadzi obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci. Obserwacje te prowadzone są na bieżąco i dotyczą wszystkich sfer rozwoju dziecka, przejawiających się w jego działaniach podczas całego pobytu w oddziale przedszkolnym;
- dokumentuje powyższe obserwacje w ustalony i zatwierdzony przez dyrektora sposób;
- w oparciu o obserwacje pedagogiczne dzieci 6-letnich w październiku/listopadzie, a następnie w kwietniu, dokonuje analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);
- przekazuje rodzicom (prawnym opiekunom) informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Wychowawca oddziału klasowego
- Dyrektor szkoły wskazuje nauczycieli pełniących funkcję wychowawców oddziałów klasowych.
- W celu zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej nauczyciel wychowawca powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego, jeżeli pozwalają na to warunki organizacyjne.
- Nauczyciel wychowawca zajmuje się wychowankami z powierzonego mu oddziału klasowego, współpracując z rodzicami i innymi nauczycielami.
- Do zadań wychowawczych nauczyciela wychowawcy należy:
- dbałość o kontakt indywidualny z uczniem, rozumiany jako prawdziwe spotkanie uczniów;
- budowanie wspólnoty klasowej, poprzez:
- wspólną modlitwę,
- modlitwę w intencji członków wspólnoty i ich spraw,
- wspieranie się w pokonywaniu trudności,
- życie w prawdzie, którego ważnym przejawem jest przyznawanie się do popełnionego zła,
- wybaczanie sobie doznanych krzywd i zranień,
- uznanie słabości własnej i akceptację słabości innych,
- poszukiwanie dobra w drugim człowieku i jego zachowaniu oraz życzliwe napominanie, prowadzące do poprawy w negatywnych sytuacjach,
- wspólne przeżywanie wydarzeń,
- odkrywanie dobra wspólnego i jego realizacja;
- kształtowanie zdrowego i bezpiecznego środowiska wychowawczego w oddziale klasowym;
- prowadzenie działań wychowawczych zgodnych ze statutowymi celami szkoły, Programem Wychowawczym i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły;
- otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego wychowanka;
- współdziałanie z innymi nauczycielami i pracownikami szkoły, w celu ujednolicenia oddziaływania wychowawczego na uczniów;
- planowanie tematyki zajęć wychowawczych i prowadzenie ich;
- realizowanie przyjętych w szkole, wspólnych tematów i scenariuszy zajęć prowadzonych przez wychowawcę;
- przedstawianie uczniom i rodzicom informacji o warunkach, sposobie i kryteriach oceniania zachowania;
- ustalanie śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli;
- informowanie ucznia i jego rodziców o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
- Do zadań wychowawcy należy współpraca z rodzicami realizowana poprzez:
- wspieranie wychowawczej roli rodziny:
- szanując rodziców, jako pierwszych wychowawców swoich dzieci, i respektując ich decyzje,
- ochraniając i budując autorytet rodziców,
- kształtując postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
- podejmując rozmowy indywidualne z rodzicami w celu ustalenia wspólnych zasad wychowawczych,
- zapraszając rodziców do wspólnej drogi wychowania zapisanej w Statucie, Programie Wychowawczym i Misji szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Programie wychowawczo – profilaktycznym szkoły;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami powierzonych sobie uczniów oraz poznawanie środowiskowych warunków funkcjonowania ucznia;
- wspólne rozpoznawanie potrzeb uczniów;
- dbałość o przepływ informacji pomiędzy szkołą i rodzicami;
- organizowanie spotkań, konsultacji i zebrań z rodzicami;
- podejmowanie wspólnych działań i decyzji dotyczących życia klasy;
- współdziałanie z oddziałową radą rodziców;
- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów dziecka;
- przedstawianie rodzicom zasad zwalniania i usprawiedliwiania nieobecności dziecka w szkole, ogólnych zasad oceniania, klasyfikowania i promowania, treści regulaminów obowiązujących w szkole.
- Do zadań wychowawcy związanych z udzielaniem pomocy psychologiczno – pedagogicznej, należy:
- obserwacja ucznia i rozpoznawanie jego indywidualnych potrzeb;
- współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i uzdolnień wychowanków;
- informowanie rodziców i innych nauczycieli o konieczności objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
- udział w planowaniu i koordynowaniu takiej pomocy;
- monitorowanie skuteczności udzielanej pomocy.
- Do zadań wychowawcy związanych z kształceniem, należy:
- informowanie, na początku każdego roku szkolnego, uczniów oraz ich rodziców o ogólnych zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania;
- nadzór nad udziałem wychowanków w zajęciach obowiązkowych i dodatkowych;
- analizowanie osiągnięć uczniów i motywowanie ich do dalszej pracy;
- informowanie rodziców o wynikach kształcenia uzyskiwanych przez ucznia.
- Do obowiązków organizacyjnych wychowawcy, należy:
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, w tym: dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen uczniów, wypisywanie świadectw rocznych i ukończenia szkoły;
- gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącym funkcjonowaniem oddziału, w tym: zwolnień i usprawiedliwień, notatek służbowych, kronik i innych materiałów dotyczących życia oddziału klasowego;
- przygotowywanie bieżących dokumentów, na przykład: list uczestników wydarzeń, opinii, wykazów bieżących ocen ucznia;
- występowanie z wnioskami i opiniami dotyczącymi udzielenia uczniowi pomocy materialnej;
- nadzór nad frekwencją obecności ucznia w szkole i usprawiedliwianie nieobecności;
- koordynacja i nadzór nad realizacją zadań wyznaczanych oddziałowi klasowemu;
- wspomaganie samorządu oddziału klasowego i nadzór nad jego działaniem;
- organizowanie wyjazdów i innych form życia klasowego, spójnych z planem pracy szkoły;
- przedstawianie uczniom i ich rodzicom zasad zachowania bezpieczeństwa w szkole i treści obowiązujących w niej regulaminów;
- przygotowanie i przedstawianie informacji o funkcjonowaniu klasy oraz przebiegu podejmowanych działań, podczas klasyfikacyjnych lub podsumowujących zebrań rady pedagogicznej.
- Spełnianie tych obowiązków i zadań podlega kontroli dyrektora, w ramach sprawowanego przez niego nadzoru pedagogicznego.
- Dzieci do oddziału przedszkolnego oraz do klasy I przyjmowane są przez dyrektora szkoły na mocy jego decyzji, na zasadach powszechnej dostępności, na podstawie wniosku rodzica, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego zgodnego z przepisami prawa oświatowego.
- Decyzję o przyjęciu kandydata do szkoły w trakcie roku szkolnego, podejmuje dyrektor szkoły. Jeżeli przyjęcie takiego kandydata powoduje konieczność zmian organizacyjnych w pracy szkoły lub przynosi dodatkowe koszty, dyrektor szkoły podejmuje taką decyzję po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
- Doboru uczniów do oddziału integracyjnego dokonuje dyrektor szkoły za zgodą ich rodziców, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych.
- Do oddziału przedszkolnego przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 9 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach do oddziału przedszkolnego może być przyjęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia.
- Dzieci w wieku 6 lat realizują obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.
- Uczniowie mają prawo do:
- dobrze zorganizowanego procesu nauczania, wychowania i opieki;
- podmiotowego i życzliwego ich traktowania;
- poznania programu nauczania, jego treści, celów i stawianych wymagań;
- jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i oceny zachowania oraz bieżącej o nich informacji;
- stosowania przez prowadzących zajęcia zasad sprawdzania wiedzy i umiejętności zgodnych z zapisami niniejszego Statutu;
- otrzymania pomocy w przypadku trudności;
- zachowania w organizacji życia szkolnego właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- wpływania na życie szkoły przez działalność w samorządzie uczniowskim i organizacjach działających w szkole;
- wybierania władz samorządu uczniowskiego i kandydowania do nich;
- zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
- proponowania rodzaju zajęć pozalekcyjnych, umożliwiających rozwój ich zainteresowań i zdolności;
- organizowania, w porozumieniu z dyrektorem szkoły, działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły;
- korzystania ze świadczeń socjalnych jakimi dysponuje szkoła, według przyjętych zasad;
- opieki duszpasterskiej;
- opieki medycznej w zakresie przewidzianym dla szkół;
- korzystania z zasad zapisanych w Konwencji o prawach dziecka, z uwzględnieniem przepisów prawa polskiego dotyczących szkół prowadzonych przez podmioty nie będące jednostkami samorządu terytorialnego.
9. W przypadku naruszenia praw ucznia, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia mogą złożyć skargę:
- do dyrektora szkoły, jeżeli zawinił nauczyciel;
- do organu prowadzącego, jeżeli zawinił dyrektor.
10. Skarga może być złożona w ciągu siedmiu dni od zdarzenia.
11. Obowiązkiem ucznia jest:
- troska o własne życie i zdrowie oraz wystrzeganie się nałogów, stosowania używek i postępowania niebezpiecznego dla zdrowia;
- niepropagowanie zachowań zagrażających zdrowiu i życiu oraz unikanie umożliwiania dostępu do niebezpiecznych środków innym osobom;
- szanowanie każdej osoby, w tym członków rodziny i wspólnoty szkolnej;
- właściwe i taktowne zachowanie w stosunku do nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- godne reprezentowanie szkoły;
- szanowanie katolickiego charakteru i wartości propagowanych w szkole, którą wybrali;
- właściwa postawa wobec tych wartości oraz symboli i tradycji, a także pogłębianie ich zrozumienia;
- troska o własny integralny rozwój;
- regularne uczęszczanie na lekcje, a także inne obowiązkowe i wybierane zajęcia;
- właściwe wykorzystanie czasu przeznaczonego na naukę, poprzez systematyczne przygotowywanie się do lekcji, punktualne przychodzenie na zajęcia, uzupełnianie braków w wiadomościach spowodowanych nieobecnością w szkole;
- sumienna praca podczas zajęć;
- usprawiedliwienie każdej nieobecności podczas zajęć, w sposób zgodny z zasadami przyjętymi w szkole;
- opuszczanie zajęć tylko w sytuacjach szczególnych i uzasadnionych, w sposób zgodny z przyjętymi w szkole zasadami;
- uczestnictwo w modlitwie szkolnej, rekolekcjach i innych rodzajach formacji duchowej przeznaczonych dla uczniów;
- uczestnictwo w organizowanych przez szkołę uroczystościach;
- przestrzeganie prawa wewnątrzszkolnego, poleceń pracowników szkoły oraz decyzji dyrektora szkoły;
- skromne zachowanie i wygląd, zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole;
- przestrzeganie warunków korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, zgodnie z zasadami przyjętymi w szkole;
- troska o dobro wspólne, ład i porządek w szkole;
- szanowanie cudzej własności;
- szanowanie posiadanych dóbr, szczególnie tych, z których korzystanie zawdzięczamy pracy innych osób;
- naprawienie wyrządzonych szkód
12. Nagrody i kary stosowane w szkole zawsze mają mieć znaczenie wychowawcze i wspierające integralny rozwój osoby. Powinny mieć również wymiar wspierający innych uczniów.
13. O nagrodach i karach szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
14. Uczeń może zostać nagrodzony za:
- wzorowe zachowanie;
- szczególnie wyróżniającą postawę;
- sumienny stosunek do nauki i innych obowiązków szkolnych, postrzegany nie tylko według najwyższego wyniku, ale również według wkładu pracy lub osiągniętego postępu;
- odpowiedzialną i rzetelną realizację podjętych zadań;
- godne reprezentowanie wspólnoty szkolnej;
- szczególne osiągnięcia w nauce, kulturze lub sporcie;
- działalność społeczną (wolontariat, działalność na rzecz wspólnoty Kościoła, harcerstwo i inne).
15. Nagrody mogą mieć formę:
- świadectwa z wyróżnieniem;
- pochwały ustnej nauczyciela, wychowawcy oddziału klasowego lub dyrektora szkoły, wyrażonej indywidualnie lub publicznie (np. w obecności klasy, szkoły, rodziców);
- pochwały pisemnej wychowawcy oddziału klasowego lub dyrektora szkoły (np. w formie listu pochwalnego, dyplomu, dedykacji);
- przyznania tytułu honorowego (np. uczeń roku);
- nagrody rzeczowej (np. książki, sprzętu sportowego);
- udziału w wycieczce, w warsztatach, w wyjeździe formacyjnym (np. „Wakacje z Bogiem”, „Szkoła Ewangelizacji Młodych”), obozie (np. sportowym, naukowym, językowym), wymianie międzynarodowej;
- stypendium naukowego.
- Przyznana forma nagrody powinna uwzględniać jakość i skalę osiągnięcia oraz możliwości szkoły.
- Nagrody przyznaje dyrektor szkoły lub w porozumieniu z dyrektorem szkoły: rada pedagogiczna, wychowawca oddziału klasowego, nauczyciel. Szczególnie kosztowne nagrody przyznaje się w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.
- Stypendia naukowe przyznaje się zgodnie z regulaminem stypendialnym szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.
- Rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść zastrzeżenia do przyznanej uczniowi nagrody w szkole do dyrektora szkoły, w terminie 3 dni od jej wręczenia w formie pisemnej.
- Dyrektor szkoły rozpatruje zastrzeżenia rodziców (prawnych opiekunów) dotyczące nagrody w ciągu 5 dni od jej zgłoszenia.
- Wobec ucznia, który nie wypełnia swoich obowiązków lub świadomie narusza obowiązujące w szkole zasady postępowania, mogą być wyciągnięte następujące konsekwencje:
- upomnienie ustne wychowawcy oddziału klasowego lub nauczyciela, dokonane:
- indywidualnie,
- w obecności rodziców ucznia,
- wobec oddziału klasowego;
- upomnienie dyrektora szkoły, dokonane:
- indywidualnie,
- w obecności rodziców ucznia,
- wobec oddziału klasowego;
- odsunięcie od udziału we wskazanych wydarzeniach szkolnych lub reprezentowania szkoły w wydarzeniach pozaszkolnych, jeżeli uczestnictwo w nich jest przywilejem, a nie obowiązkiem;
- nagana dyrektora szkoły, ogłoszona:
- wobec oddziału klasowego,
- wobec szkoły,
- wobec szkoły, z przeniesieniem do innej klasy;
- wobec szkoły, wraz ze złożeniem wniosku do kuratora oświaty o przeniesienie do innej szkoły.
- Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, jeżeli:
- pobyt ucznia w szkole zagraża dobru i bezpieczeństwu innych uczniów (np. demoralizacja, propagowanie negatywnych postaw i zachowań, łamanie prawa, inspirowanie do zła lub umożliwianie innym uczniom łamania zasad obowiązujących w szkole, przemoc fizyczna lub psychiczna);
- neguje, ośmiesza lub wyszydza pozytywne postawy, zachowania lub wartości propagowane w szkole;
- lekceważy pracowników szkoły i nie wykonuje ich poleceń związanych z wykonywaniem przez nich obowiązków lub bezpieczeństwem;
- notorycznie nie wypełnia obowiązków ucznia (np. częste, nieusprawiedliwione opuszczanie zajęć, brak poprawy zachowania);
- nie szanuje dobra wspólnego i cudzego (np. akty wandalizmu, kradzież);
- przynależy do negatywnych grup;
- świadomie niszczy własne zdrowie (np. zażywanie narkotyków lub innych środków odurzających, picie alkoholu, palenie papierosów).
- Wymierzenie kary powinno być poprzedzone wyjaśnieniem negatywnej sytuacji, ze wskazaniem winowajców i pokrzywdzonych.
- Zastosowana kara powinna uwzględniać skalę przewinienia ucznia i powtarzalność jego negatywnych postaw i zachowań.
- Nałożenie kary powinno wiązać się z przeprowadzeniem przez dyrektora szkoły, pedagoga, wychowawcę oddziału klasowego lub innego nauczyciela rozmowy wychowawczej z ukaranym uczniem.
- Winowajca powinien naprawić wyrządzoną szkodę, jeżeli jest to możliwe.
- Karze może towarzyszyć środek wychowawczy w postaci dodatkowych zadań na rzecz dobra wspólnego.
- Karę może poprzedzać lub jej towarzyszyć środek zaradczy w postaci zobowiązania, podpisanego przez ucznia wobec dyrektora szkoły oraz rodziców ukaranego ucznia.
- Zobowiązanie powinno zawierać:
- deklarację ucznia o realizowaniu przez niego właściwej postawy i zachowania
- wskazanie oczekiwanego sposobu zachowania;
- konsekwencje zagrażające uczniowi w sytuacji ponownego naruszenia zasad obowiązujących w szkole;
- okres trwania zobowiązania.
- Od zastosowanej kary rodzice (prawni opiekunowie) mogą odwołać się:
- do dyrektora szkoły, od kary nałożonej przez nauczyciela;
- do organu prowadzącego szkołę, jeżeli kara została nałożona decyzją dyrektora szkoły
- Odwołanie od zastosowanej kary należy złożyć w ciągu 7 dni od zawiadomienia o jej nałożeniu.
Rodzice
- Rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo:
- uczestniczyć w życiu szkoły;
- oczekiwać od szkoły wysokiego poziomu nauczania i wychowania;
- oczekiwać realizacji Podstawy programowej kształcenia ogólnego i ramowego planu nauczania oraz zapewnienia lokalowych i materialnych warunków do ich realizacji;
- zapoznać się z programem edukacyjnym, stawianymi wymaganiami i kryteriami oceniania, z przepisami dotyczącymi klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów;
- zapoznać się ze Statutem szkoły, Programem wychowawczym i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Programem wychowawczo – profilaktycznym szkoły i obowiązującymi regulaminami;
- do informacji na temat postępów w nauce, bieżących ocen i wyników klasyfikacji swojego dziecka;
- do informacji na temat integralnego rozwoju swojego dziecka;
- uczestniczyć w spotkaniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i modyfikowaniu programu działań dotyczącego ich dziecka, a także dokonywaniu jego oceny;
- być wybierani i działać w radzie rodziców.
- Od rodziców oczekuje się:
- współpracy ze szkołą w procesie kształcenia i wychowania dziecka, opartej na zasadzie wzajemnej lojalności;
- szanowania katolickiego charakteru i wartości propagowanych w szkole, którą wybrali dla swojego dziecka;
- przestrzegania Statutu szkoły i innych przepisów prawa wewnątrzszkolnego;
- współpracy w realizacji Programu wychowawczego i Misji szkół Stowarzyszenia oraz Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły;
- obecności na organizowanych przez szkołę zebraniach rodziców, spotkaniach z wychowawcą oddziału klasowego i konsultacjach dotyczących ich dziecka;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
- zapewnienia dziecku warunków umożliwiających przygotowanie do zajęć;
- wspieranie realizacji zadań statutowych szkoły na miarę posiadanych możliwości.
- Formy współpracy szkoły z rodzicami:
- działalność szkolnej rady rodziców;
- spotkania z rodzicami, podczas których otrzymują: bieżącą informację o postępach w nauce, sytuacji wychowawczej i integralnym rozwoju swojego dziecka, informacje o minionych i planowanych wydarzeniach szkolnych oraz ustalają wspólne działania i rozwiązania. Spotkania te organizowane są nie mniej niż sześć razy w roku szkolny i składają się z:
- zebrania ogólnego prowadzonego przez dyrektora szkoły, które posiada część formacyjną, informacyjną, a także w miarę potrzeb szkoleniową,
- oddziałowych spotkań wychowawców z rodzicami;
- konsultacje i spotkania indywidualne z dyrektorem szkoły, wychowawcą oddziału klasowego, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem i innymi specjalistami pracującymi w szkole;
- organizowanie zajęć otwartych dla rodziców;
- udział rodziców w wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez szkołę;
- współorganizowanie wydarzeń szkolnych;
- organizowanie dla rodziców szkoleń, warsztatów, spotkań ze specjalistami i innych form wspierania roli rodziny;
- współdziałanie w organizowaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla dzieci potrzebujących takiej pomocy;
- przekazywanie informacji rodzicom poprzez: stronę internetową, gazetki i tablice szkolne, korespondencję, rozmowy telefoniczne, szkolny biuletyn informacyjny;
- wyrażanie wdzięczności rodzicom i podkreślanie ich szczególnego zaangażowania w życie szkoły poprzez: podziękowania ustne i pisemne w formie listów gratulacyjnych oraz dyplomów, nagradzanie książkami, przedmiotami związanymi z symboliką szkoły, przyznawanie „Złotej Tarczy”.
Zaplecze lokalowe
- Do realizacji zadań statutowych szkoła zapewnia:
- pomieszczenia do nauki z wyposażeniem;
- dostęp do obiektów sportowych;
- bibliotekę;
- świetlicę;
- miejsce na przeznaczone na modlitwę;
- gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej;
- pomieszczenia administracyjne i gospodarcze.
Bibliotekarz i organizacja biblioteki szkolnej
- Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z biblioteki.
- Do zadań biblioteki szkolnej należą:
- gromadzenie i udostępnianie uczniom, rodzicom i pracownikom szkoły książek, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych w formie papierowej i elektronicznej;
- tworzenie warunków do efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów;
- umożliwianie doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli i specjalistów zatrudnionych w szkole w oparciu o zgromadzone materiały biblioteczne;
- umożliwianie rozwijania kompetencji wychowawczych rodzicom, w oparciu o zgromadzone materiały biblioteczne;
- pogłębianie formacji duchowej czytelników poprzez udostępnianie odpowiednich materiałów bibliotecznych;
- przeprowadzanie inwentaryzacji materiałów bibliotecznych.
- Bibliotekę szkolną prowadzi nauczyciel - bibliotekarz.
- Do jego obowiązków należy:
- sporządzenie regulaminu biblioteki zawierającego, między innymi, godziny pracy biblioteki, szczegółowe zasady współpracy biblioteki szkolnej z czytelnikami i innymi bibliotekami oraz ośrodkami kultury, który zatwierdza dyrektor szkoły;
- kieruje pracą biblioteki i realizuje w praktyce jej zadania, a w szczególności:
- udostępnia materiały biblioteczne,
- prowadzi zajęcia związane z edukacją czytelniczą,
- organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną, na przykład: konkursy, wystawy, spotkania,
- gromadzi informacje o poziomie czytelnictwa oraz rozwija u uczniów nawyk czytania i uczenia się,
- organizuje udostępnianie i przechowywanie nieodpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych zapewnianych uczniom przez władze oświatowe, jeżeli szkoła posiada takie materiały,
- opracowuje i inwentaryzuje materiały biblioteczne,
- prowadzi dokumentację biblioteki,
- zbiera informacje na temat potrzeb czytelników i przekazuje je dyrektorowi szkoły,
- organizuje pozyskiwanie nowych materiałów bibliotecznych, za zgoda dyrektora szkoły,
- dba o bezpieczeństwo i stan posiadanych materiałów bibliotecznych oraz powierzonego wyposażenia.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia książki lub innego materiału bibliotecznego, szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu kwoty nieprzekraczającej kosztu zakupu zniszczonego przedmiotu.
- Jeżeli zniszczenie dotyczy nieodpłatnych podręczników lub materiałów edukacyjnych zapewnianych uczniom przez władze oświatowe, kwota zwrotu stanowi dochód organu prowadzącego szkołę.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i rodzice oraz za zgodą dyrektora szkoły inne osoby.
- Czynności związane z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem tymi podręcznikami i materiałami wykonuje dyrektor szkoły.
Organizacja pracowni szkolnych
- Za funkcjonowanie pracowni odpowiada wyznaczony przez dyrektora szkoły nauczyciel.
- Młodzież może przebywać w pracowni tylko pod opieką nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Szczegółowe zasady korzystania z pracowni określa regulamin pracowni, uwzględniający jej specyfikę.
- Regulamin pracowni sporządza nauczyciel odpowiedzialny za pracownię, a zatwierdza go dyrektor szkoły.
Zasady usprawiedliwiania nieobecności ucznia podczas zajęć szkolnych
- Uczeń ma obowiązek systematycznego i punktualnego uczęszczania na zajęcia szkolne.
- Obecność ucznia jest sprawdzana na każdych zajęciach.
- Sprawdzanie i odnotowywanie w dzienniku nieobecności i spóźnień uczniów należy do obowiązków nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- Zapisów dotyczących usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach, dokonuje na bieżąco wychowawca oddziału klasowego.
- Miesięcznego podsumowania frekwencji uczniów w szkole dokonuje wychowawca oddziału klasowego, w terminie do końca pierwszego pełnego tygodnia następnego miesiąca.
- Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych.
- Uczestnictwo ucznia reprezentującego szkołę w zawodach, konkursach, uroczystościach oraz w zajęciach odbywających się poza jej terenem jest równoznaczne z jego obecnością w szkole.
- Każda nieobecność dziecka podczas obowiązkowych zajęć w szkole, powinna zostać usprawiedliwiona w formie pisemnej przez rodzica (prawnego opiekuna).
- Usprawiedliwienie powinno zawierać:
- imię i nazwisko ucznia;
- datę nieobecności;
- powód nieobecności;
- datę wystawienia dokumentu przez rodzica (prawnego opiekuna);
- czytelny podpis rodzica (prawnego opiekuna).
- Usprawiedliwienie nieobecności dziecka w szkole powinno być dostarczone do wychowawcy oddziału klasowego, w terminie do 7 dni od powrotu ucznia do szkoły.
- Niedostarczenie dokumentu w powyższym terminie powoduje nieusprawiedliwienie godzin nieobecności.
- Zwolnienie dziecka z zajęć może być dokonane tylko w szczególnej sytuacji, przez rodzica (prawnego opiekuna), w formie pisemnej lub osobiście, po dokonaniu odpowiedniego wpisu w zeszycie zwolnień, przechowywanym w sekretariacie szkoły.
- Zwolnienie powinno zawierać:
- imię i nazwisko ucznia;
- datę i godziny nieobecności;
- powód zwolnienia dziecka z zajęć;
- datę wystawienia dokumentu przez rodzica (prawnego opiekuna);
- czytelny podpis rodzica (prawnego opiekuna).
- Zwolnienie dziecka z zajęć należy dostarczyć przed opuszczeniem przez ucznia budynku szkoły, do wychowawcy oddziału klasowego, a podczas jego nieobecności, nauczycielowi prowadzącemu najbliższe zajęcia lub dyrektorowi szkoły.
- Opuszczenie zajęć bez zezwolenia traktowane jest jako ucieczka ucznia ze szkoły.
Wymagania dotyczące wyglądu uczniów podczas zajęć w szkole
- Ustalony w szkole codzienny i odświętny strój oraz wygląd ucznia ma wymiar wychowawczy i służy:
- budowaniu wspólnoty uczniów i poczucia przynależności do niej;
- kształtowaniu solidarności i poczucia równości uczniów, niezależnie od warunków materialnych;
- nabywaniu świadomości, że przesadna dbałość o doścignięcie panujących mód, wyróżnianie się ubiorem nie służy kształtowaniu właściwej hierarchii wartości;
- uświadamianiu, że strój pomaga w okazywaniu szacunku wobec osób, wspólnot i tradycji;
- wyrabianiu umiejętności dostosowywania ubioru do sytuacji, wymogów pełnionej roli, a także zasad kultury osobistej;
- nabywaniu wiedzy, że różne praktyki służące poprawianiu i modelowaniu wyglądu ludzkiego ciała nie służą zdrowiu;
- zachowaniu dyscypliny i porządku.
- Wygląd ucznia podczas zajęć i wydarzeń szkolnych powinien być schludny, skromny i nie wyzywający.
- Ubiór codzienny powinien być:
- utrzymany w stonowanych kolorach;
- pozbawiony symboli i napisów promujących negatywne, polityczne, subkulturowe lub przeciwstawne wartościom propagowanym w szkole postawy, zachowania i zjawiska społeczne;
- schludny, bez celowych oberwań, nacięć, dziur, innych ekstrawaganckich elementów;
- skromny, nie odsłaniający nadmiernie ciała lub nie podkreślający jego części, na przykład: zbyt obcisłe i krótkie bluzki, spódniczki lub sukienki, odsłaniające nagie ramiona, dekolty, plecy, brzuch, krótkie spodnie.
- Strój odświętny powinien być:
- utrzymany w kolorach czarno – białym lub granatowo – białym;
- złożony z eleganckich spodni i koszuli lub garnituru dla chłopców, spódniczek, jednolitych sukienek, spodni, jednolitych bluzek lub koszul oraz żakietów dla dziewcząt;
- zgodny z zasadami ust. 3.
- Strój galowy obowiązuje w dniach wskazanym przez dyrektora szkoły oraz podczas;
- wszystkich uroczystości szkolnych i pozaszkolnych, w których uczniowie reprezentują szkołę;
- egzaminów i zewnętrznych konkursów;
- uroczystych spotkań;
- wyjścia do teatru, filharmonii, niektórych koncertów i wystaw.
- W szkole obowiązuje obuwie zmienne, bez grubych, mocno bieżnikowanych podeszw, koturn i obcasów.
- Uczniów szkoły obowiązuje zakaz noszenia:
- tatuaży;
- kolczyków i „przebitek” u chłopców i w innych częściach ciała niż uszy u dziewcząt;
- przesadnie wyeksponowanej biżuterii;
- fryzur i symboli wskazujących na przynależność do subkultur;
- ekstrawaganckich, farbowanych lub żelowanych fryzur;
- makijażu;
- sztucznych i pomalowanych paznokci.
- Ze względu na bezpieczeństwo, zakazuje się noszenia jakiejkolwiek biżuterii podczas zajęć wychowania fizycznego i innych zajęć ruchowych.
- Jedną godzinę zajęć z wychowawcą oddziału klasowego w roku szkolnym należy przeznaczyć na realizację tematu dotyczącego kultury wyglądu.
Zasady używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
- Zasady używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych mają charakter wychowawczy, dyscyplinujący i organizacyjny. Służą:
- prawidłowemu, nie zakłócanemu przebiegowi zajęć i wydarzeń w szkole;
- ułatwieniu skupienia uwagi uczniów na sprawach istotnych dla prowadzonych zajęć i organizowanych w szkole wydarzeń;
- higienie pracy, poprzez ułatwianie wypoczynku pomiędzy zajęciami;
- nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów pomiędzy uczniami podczas przerw.
- W szkole obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych prywatnych urządzeń elektronicznych. Zasada ta obowiązuje również w czasie zajęć, uroczystości i spotkań organizowanych poza szkołą.
- Wyjątek stanowią sytuacje, gdy:
- nauczyciel prowadzący zajęcia zezwoli na użycie telefonów lub innych urządzeń elektronicznych do celów dydaktycznych;
- nauczyciel dyżurujący podczas przerwy między zajęciami, w szczególnych okolicznościach wyrazi zgodę na użycie telefonu w swojej obecności.
- Wyłączone telefony i inne, prywatne urządzenia elektroniczne powinny być spakowane w tornistrach.
- Telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych nie wolno wnosić do pomieszczeń, w których przeprowadzane są egzaminy i konkursy.
- Jedną godzinę zajęć z wychowawcą oddziału klasowego w roku szkolnym należy przeznaczyć na realizację tematu dotyczącego kultury korzystania z telefonu i innych urządzeń elektronicznych.
- Pracownicy szkoły podczas pracy mogą używać telefonów i innych urządzeń elektronicznych tylko do celów związanych z aktualnie wykonywanymi czynnościami służbowymi, w sposób nie ograniczający obowiązków dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i opieki uczniom oraz zgodny z przepisami prawa i ogólnie przyjętymi normami społecznymi.
Sztandar i symbole szkoły
- Do szczególnie chronionych atrybutów szkoły, wobec których oczekuje się szacunku i godnego postępowania, należą: nazwa i imię szkoły, patron, symbol
- Nazwa szkoły brzmi: Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. Dzieci Fatimskich w Rybnej
- Szkoła nosi imię Dzieci Fatimskich
- Patronem szkoły są Dzieci Fatimskie
- Nazwa i symbole szkoły mogą być używane tylko w jej kontekście.
Organizacje działające w szkole
- W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, jeżeli cele tej działalności są spójne z celami statutowymi szkoły i nie przeciwstawiają się charakterowi szkoły.
- Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inną organizacje, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności.
ORGANY SZKOŁY
- Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły;
- rada pedagogiczna;
- szkolna rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
Dyrektor szkoły
- Dyrektora szkoły powołuje i odwołuje oraz jako pracodawca, zatrudnia i zwalnia organ prowadzący, który wykonuje wobec niego również inne czynności z zakresu prawa pracy.
- Jeżeli organ prowadzący przewidział w szkole stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze, dyrektor szkoły dokonuje powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
- Od dyrektora szkoły wymaga się szczególnego zaangażowania w wypełnianie oczekiwań i powinności stawianych nauczycielowi, w tym troski o własny integralny rozwój, realizowany, między innymi, poprzez życie sakramentalne i modlitewne, uczestnictwo w rekolekcjach, szkoleniach formacyjno – zawodowych oraz pracę na rzecz dobra wspólnego.
- Dyrektor szkoły:
- odpowiada za realizację celów i zadań szkoły;
- kieruje całokształtem działalności szkoły, dbając o jej wysoki poziom dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy i organizacyjny oraz godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz;
- odpowiada za realizację i przestrzeganie w szkole zapisów Statutu, Programu wychowawczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnego z nimi Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły, Regulaminu pracowniczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz prawa oświatowego i innych przepisów ustawowych obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej;
- odpowiada za realizację przez szkołę warunków wymaganych od szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jednostki samorządu terytorialnego;
- odpowiada za utrzymanie i rozwój katolickiego charakteru szkoły;
- sprawuje nadzór pedagogiczny we współpracy z wicedyrektorem poprzez:
- przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia jakości pracy szkoły,
- kontrolę przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań i osiąganiu wysokiej jakości pracy, w szczególności poprzez: diagnozę pracy szkoły, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad, z uwzględnieniem potrzeb i charakteru szkoły,
- monitorowanie pracy szkoły, w tym: badanie i analiza wyników osiągnięć edukacyjnych uczniów, analiza dokumentacji przebiegu nauczania, obserwacje prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły;
- organizuje rekrutację uczniów i przyjmuje ich do szkoły;
- zapewnia warunki do integralnego rozwoju uczniów oraz ich bezpieczeństwa osobowego;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- podejmuje czynności pozwalające na zwolnienie uprawnionych uczniów z obowiązku uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego, nauki drugiego języka obcego, informatyki;
- nadzoruje realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez uczniów;
- w uzasadnionych przypadkach, występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia realizującego obowiązek szkolny, do innej szkoły;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, wykonując wobec nich czynności pracodawcy i przełożonego:
- zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły przyjmując osoby, które będą utożsamiać się z misją szkoły przez pracę i przykład życia w szkole i poza nią oraz realizować zadania dydaktyczne i wychowawcze, zgodnie z charakterem szkoły określonym w niniejszym Statucie,
- zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
- podejmuje decyzje w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz na podstawie arkusza organizacyjnego, dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- wspiera pracowników szkoły w ich integralnym rozwoju;
- odpowiada za właściwy przebieg awansu zawodowego nauczyciela w szkole;
- dokonuje oceny pracy nauczycieli z uwzględnieniem realizacji misji i charakteru szkoły;
- odpowiada za udział pracowników w szkoleniach i rekolekcjach współorganizowanych z organem prowadzącym;
- powołuje zespoły nauczycielskie;
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej:
- przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady,
- opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
- przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, w tym, w terminie do dnia 31 sierpnia, szczegółowe wyniki i wnioski z realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- stwarza warunki harmonijnej współpracy z rodzicami:
- szanuje rodziców – pierwszych wychowawców swoich dzieci i ich decyzje,
- ochrania i buduje autorytet rodziców,
- kształtuje postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
- dba o realizację zadań szkoły przygotowujących uczniów do życia w rodzinie,
- kształtuje u rodziców świadomość odpowiedzialności za szkołę jako dobro wspólne,
- ukazuje rodzicom drogę wychowawczą szkoły i zaprasza do jej podejmowania,
- organizuje konsultacje i spotkania z rodzicami,
- organizuje dla rodziców szkolenia, warsztaty, spotkania ze specjalistami i inne formy wspierania roli rodziny w miarę posiadanych możliwości,
- zaprasza rodziców do udziału w wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez szkołę,
- służy pomocą rodzinie w zgłaszanych trudnościach,
- dba o prawidłowy przepływ informacji pomiędzy szkołą i rodzicami,
- współpracuje z radą rodziców;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. W realizacji tego zadania ściśle współpracuje z organem prowadzącym;
- jako gospodarz obiektu szkolnego:
- odpowiada za jego zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą,
- odpowiada materialnie za zinwentaryzowany majątek ruchomy szkoły,
- troszczy się o bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy,
- dba o przeglądy techniczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeprowadza bieżące remonty,
- poszukuje sponsorów i pozyskuje dodatkowe środki finansowe;
- w stosunku do innych instytucji i organizacji:
- organizuje promocję szkoły, propagując jej osiągnięcia i cele,
- organizuje działania na rzecz środowiska lokalnego,
- reprezentuje szkołę, podejmując współpracę z instytucjami zewnętrznymi, zgodnie z potrzebami i statutowymi zadaniami szkoły, w tym, z Kościołem lokalnym, samorządem terytorialnym, organami administracji rządowej, szkołami Stowarzyszenia i prowadzonymi przez inne organy prowadzące, instytucjami kultury, sportu, oświaty i życia duchowego,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych, warsztatów, wykładów i innych form sprzyjających realizacji celów szkoły,
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej, zgodne z charakterem i statutowymi celami szkoły,
zapewnienia bieżącą opiekę zdrowotną nad uczniem, sprawowaną przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
- organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w oparciu o współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi poradniami i specjalistami,
- organizuje i przeprowadza egzaminy zewnętrzne we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjna;
- wykonuje inne zadania zlecane, zgodnie z prawem, przez organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- odpowiada za przygotowanie, aktualizację i realizację:
- Statutu szkoły,
- Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
- arkusza organizacji szkoły,
- ramowych i szkolnych planów nauczania,
- planu nadzoru pedagogicznego i sprawozdania z jego realizacji,
- dokumentacji przebiegu nauczania,
- rocznego planu pracy szkoły,
- szkolnego zestawu podręczników, których treść jest zgodna z charakterem szkoły,
- rocznego sprawozdania przedstawianego organowi prowadzącemu,
- dokumentacji pracowników zatrudnionych w szkole,
- regulaminu rady pedagogicznej
- regulaminów szkolnych,
- tygodniowego planu lekcji i dyżurów na przerwach,
- innych, istotnych dla funkcjonowania szkoły dokumentów;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy służbowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły, zatrudnieni w szkole nauczyciele i pracownicy dydaktyczni.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który:
- jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z obowiązującymi w szkole przepisami prawa:
- niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę,
- rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
- z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej albo na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Zebrania rady pedagogicznej powinny posiadać część formacyjną i merytoryczną. Część formacyjna może mieć formę: konferencji, wykładu, lektury wybranego tekstu, rozmyślania, medytacji, dzielenia w grupie, świadectw, modlitwy osobistej lub wspólnotowej, nabożeństwa, Adoracji, Mszy świętej.
- W odpowiedniej części zebrania rady pedagogicznej mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego, z jego inicjatywy lub na wniosek większości członków rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- uchwalanie Programu wychowawczo – profilaktyczny, spójnego z Programem wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
- uchwalanie zmian w Statucie szkoły, zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 8;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zatwierdzeniu projektów tych eksperymentów przez organ prowadzący;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, która uwzględnia optymalne warunki integralnego rozwoju uczniów;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna opracowuje:
- Program wychowawczo – profilaktyczny, spójny z Programem wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
- z własnej inicjatywy lub na wniosek organu prowadzącego projekty zmian w Statucie szkoły zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 8.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole. W tym przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych podczas tego zebrania, a szczególnie tych, które mogą naruszać dobro szkoły lub dobra osobiste członków społeczności szkolnej.
Zgodnie z art. 87 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w szkołach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego nie funkcjonują: Rada Szkoły, Rada Rodziców i Samorząd Uczniowski, jako organy ustawowe związane z realizacją zadań
Zasady używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych
- Zasady używania w szkole telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych mają charakter wychowawczy, dyscyplinujący i organizacyjny. Służą:
- prawidłowemu, nie zakłócanemu przebiegowi zajęć i wydarzeń w szkole;
- ułatwieniu skupienia uwagi uczniów na sprawach istotnych dla prowadzonych zajęć i organizowanych w szkole wydarzeń;
- higienie pracy, poprzez ułatwianie wypoczynku pomiędzy zajęciami;
- nawiązywaniu bezpośrednich kontaktów pomiędzy uczniami podczas przerw.
- W szkole obowiązuje zakaz korzystania z telefonów komórkowych i innych prywatnych urządzeń elektronicznych. Zasada ta obowiązuje również w czasie zajęć, uroczystości i spotkań organizowanych poza szkołą.
- Wyjątek stanowią sytuacje, gdy:
- nauczyciel prowadzący zajęcia zezwoli na użycie telefonów lub innych urządzeń elektronicznych do celów dydaktycznych;
- nauczyciel dyżurujący podczas przerwy między zajęciami, w szczególnych okolicznościach wyrazi zgodę na użycie telefonu w swojej obecności.
- Wyłączone telefony i inne, prywatne urządzenia elektroniczne powinny być spakowane w tornistrach.
- Telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych nie wolno wnosić do pomieszczeń, w których przeprowadzane są egzaminy i konkursy.
- Jedną godzinę zajęć z wychowawcą oddziału klasowego w roku szkolnym należy przeznaczyć na realizację tematu dotyczącego kultury korzystania z telefonu i innych urządzeń elektronicznych.
- Pracownicy szkoły podczas pracy mogą używać telefonów i innych urządzeń elektronicznych tylko do celów związanych z aktualnie wykonywanymi czynnościami służbowymi, w sposób nie ograniczający obowiązków dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa i opieki uczniom oraz zgodny z przepisami prawa i ogólnie przyjętymi normami społecznymi.
Sztandar i symbole szkoły
- Do szczególnie chronionych atrybutów szkoły, wobec których oczekuje się szacunku i godnego postępowania, należą: nazwa i imię szkoły, patron, symbol
- Nazwa szkoły brzmi: Publiczna Szkoła Podstawowa Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich im. Dzieci Fatimskich w Rybnej
- Szkoła nosi imię Dzieci Fatimskich
- Patronem szkoły są Dzieci Fatimskie
- Nazwa i symbole szkoły mogą być używane tylko w jej kontekście.
Organizacje działające w szkole
- W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, jeżeli cele tej działalności są spójne z celami statutowymi szkoły i nie przeciwstawiają się charakterowi szkoły.
- Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenia lub inną organizacje, o których mowa w ust. 1, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności.
ORGANY SZKOŁY
- Organami szkoły są:
- dyrektor szkoły;
- rada pedagogiczna;
- szkolna rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
Dyrektor szkoły
- Dyrektora szkoły powołuje i odwołuje oraz jako pracodawca, zatrudnia i zwalnia organ prowadzący, który wykonuje wobec niego również inne czynności z zakresu prawa pracy.
- Jeżeli organ prowadzący przewidział w szkole stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze, dyrektor szkoły dokonuje powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
- Od dyrektora szkoły wymaga się szczególnego zaangażowania w wypełnianie oczekiwań i powinności stawianych nauczycielowi, w tym troski o własny integralny rozwój, realizowany, między innymi, poprzez życie sakramentalne i modlitewne, uczestnictwo w rekolekcjach, szkoleniach formacyjno – zawodowych oraz pracę na rzecz dobra wspólnego.
- Dyrektor szkoły:
- odpowiada za realizację celów i zadań szkoły;
- kieruje całokształtem działalności szkoły, dbając o jej wysoki poziom dydaktyczny, wychowawczy, opiekuńczy i organizacyjny oraz godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz;
- odpowiada za realizację i przestrzeganie w szkole zapisów Statutu, Programu wychowawczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnego z nimi Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły, Regulaminu pracowniczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz prawa oświatowego i innych przepisów ustawowych obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej;
- odpowiada za realizację przez szkołę warunków wymaganych od szkół publicznych prowadzonych przez osoby prawne lub fizyczne inne niż jednostki samorządu terytorialnego;
- odpowiada za utrzymanie i rozwój katolickiego charakteru szkoły;
- sprawuje nadzór pedagogiczny we współpracy z wicedyrektorem poprzez:
- przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia jakości pracy szkoły,
- kontrolę przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły,
- wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań i osiąganiu wysokiej jakości pracy, w szczególności poprzez: diagnozę pracy szkoły, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad, z uwzględnieniem potrzeb i charakteru szkoły,
- monitorowanie pracy szkoły, w tym: badanie i analiza wyników osiągnięć edukacyjnych uczniów, analiza dokumentacji przebiegu nauczania, obserwacje prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej szkoły;
- organizuje rekrutację uczniów i przyjmuje ich do szkoły;
- zapewnia warunki do integralnego rozwoju uczniów oraz ich bezpieczeństwa osobowego;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia;
- podejmuje czynności pozwalające na zwolnienie uprawnionych uczniów z obowiązku uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego, nauki drugiego języka obcego, informatyki;
- nadzoruje realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez uczniów;
- w uzasadnionych przypadkach, występuje do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia realizującego obowiązek szkolny, do innej szkoły;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, wykonując wobec nich czynności pracodawcy i przełożonego:
- zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły przyjmując osoby, które będą utożsamiać się z misją szkoły przez pracę i przykład życia w szkole i poza nią oraz realizować zadania dydaktyczne i wychowawcze, zgodnie z charakterem szkoły określonym w niniejszym Statucie,
- zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
- podejmuje decyzje w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły,
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz na podstawie arkusza organizacyjnego, dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- wspiera pracowników szkoły w ich integralnym rozwoju;
- odpowiada za właściwy przebieg awansu zawodowego nauczyciela w szkole;
- dokonuje oceny pracy nauczycieli z uwzględnieniem realizacji misji i charakteru szkoły;
- odpowiada za udział pracowników w szkoleniach i rekolekcjach współorganizowanych z organem prowadzącym;
- powołuje zespoły nauczycielskie;
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej:
- przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady,
- opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
- przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, w tym, w terminie do dnia 31 sierpnia, szczegółowe wyniki i wnioski z realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- stwarza warunki harmonijnej współpracy z rodzicami:
- szanuje rodziców – pierwszych wychowawców swoich dzieci i ich decyzje,
- ochrania i buduje autorytet rodziców,
- kształtuje postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
- dba o realizację zadań szkoły przygotowujących uczniów do życia w rodzinie,
- kształtuje u rodziców świadomość odpowiedzialności za szkołę jako dobro wspólne,
- ukazuje rodzicom drogę wychowawczą szkoły i zaprasza do jej podejmowania,
- organizuje konsultacje i spotkania z rodzicami,
- organizuje dla rodziców szkolenia, warsztaty, spotkania ze specjalistami i inne formy wspierania roli rodziny w miarę posiadanych możliwości,
- zaprasza rodziców do udziału w wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez szkołę,
- służy pomocą rodzinie w zgłaszanych trudnościach,
- dba o prawidłowy przepływ informacji pomiędzy szkołą i rodzicami,
- współpracuje z radą rodziców;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. W realizacji tego zadania ściśle współpracuje z organem prowadzącym;
- jako gospodarz obiektu szkolnego:
- odpowiada za jego zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą,
- odpowiada materialnie za zinwentaryzowany majątek ruchomy szkoły,
- troszczy się o bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy,
- dba o przeglądy techniczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeprowadza bieżące remonty,
- poszukuje sponsorów i pozyskuje dodatkowe środki finansowe;
- w stosunku do innych instytucji i organizacji:
- organizuje promocję szkoły, propagując jej osiągnięcia i cele,
- organizuje działania na rzecz środowiska lokalnego,
- reprezentuje szkołę, podejmując współpracę z instytucjami zewnętrznymi, zgodnie z potrzebami i statutowymi zadaniami szkoły, w tym, z Kościołem lokalnym, samorządem terytorialnym, organami administracji rządowej, szkołami Stowarzyszenia i prowadzonymi przez inne organy prowadzące, instytucjami kultury, sportu, oświaty i życia duchowego,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych, warsztatów, wykładów i innych form sprzyjających realizacji celów szkoły,
- stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej, zgodne z charakterem i statutowymi celami szkoły,
- zapewnienia bieżącą opiekę zdrowotną nad uczniem, sprawowaną przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
- organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w oparciu o współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi poradniami i specjalistami,
- organizuje i przeprowadza egzaminy zewnętrzne we współpracy z Okręgową Komisją Egzaminacyjna;
- wykonuje inne zadania zlecane, zgodnie z prawem, przez organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- odpowiada za przygotowanie, aktualizację i realizację:
- Statutu szkoły,
- Programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły,
- arkusza organizacji szkoły,
- ramowych i szkolnych planów nauczania,
- planu nadzoru pedagogicznego i sprawozdania z jego realizacji,
- dokumentacji przebiegu nauczania,
- rocznego planu pracy szkoły,
- szkolnego zestawu podręczników, których treść jest zgodna z charakterem szkoły,
- rocznego sprawozdania przedstawianego organowi prowadzącemu,
- dokumentacji pracowników zatrudnionych w szkole,
- regulaminu rady pedagogicznej
- regulaminów szkolnych,
- tygodniowego planu lekcji i dyżurów na przerwach,
- innych, istotnych dla funkcjonowania szkoły dokumentów;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy służbowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor szkoły, zatrudnieni w szkole nauczyciele i pracownicy dydaktyczni.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły, który:
- jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z obowiązującymi w szkole przepisami prawa:
- niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę,
- rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
- z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego szkołę, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej albo na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z klasyfikowaniem i promowaniem uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Zebrania rady pedagogicznej powinny posiadać część formacyjną i merytoryczną. Część formacyjna może mieć formę: konferencji, wykładu, lektury wybranego tekstu, rozmyślania, medytacji, dzielenia w grupie, świadectw, modlitwy osobistej lub wspólnotowej, nabożeństwa, Adoracji, Mszy świętej.
- W odpowiedniej części zebrania rady pedagogicznej mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego, z jego inicjatywy lub na wniosek większości członków rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- uchwalanie Programu wychowawczo – profilaktyczny, spójnego z Programem wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
- uchwalanie zmian w Statucie szkoły, zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 8;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zatwierdzeniu projektów tych eksperymentów przez organ prowadzący;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych, która uwzględnia optymalne warunki integralnego rozwoju uczniów;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna opracowuje:
- Program wychowawczo – profilaktyczny, spójny z Programem wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
- z własnej inicjatywy lub na wniosek organu prowadzącego projekty zmian w Statucie szkoły zgodnie z § 18 ust. 1 pkt 8.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w szkole. W tym przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych podczas tego zebrania, a szczególnie tych, które mogą naruszać dobro szkoły lub dobra osobiste członków społeczności szkolnej.