Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich

III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI( PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI)

      Główne cele

1. Punktem odniesienia i inspiracją dla celów i zadań realizowanych w szkole jest chrześcijańska wizja człowieka, głoszona przez Kościół Katolicki.

2. Główną zasadą pracy szkoły jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu i dydaktyce, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem.

3. Celem szkoły jest dążenie do integralnego rozwoju ucznia, zgodnie z chrześcijańską, personalistyczną koncepcją osoby ludzkiej. Rozwój ten dokonuje się w pięciu podstawowych płaszczyznach:

1) płaszczyzna formacji fizycznej;

2) płaszczyzna formacji społecznej;

3) płaszczyzna formacji kulturowej (w tym rozwój intelektualny);

4) płaszczyzna formacji moralnej;

5) płaszczyzna formacji duchowej:

4. Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, określone przepisami prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem, w sposób harmonijny traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne.

Cele dydaktyczne

1. W pracy dydaktycznej szkoła kładzie nacisk na:

1) zapewnienie możliwości zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności, na poziomie umożliwiającym uczniom kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia, realizując co najmniej ramowy plan nauczania oraz programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;

2) indywidualizację kształcenia realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;

3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych ucznia;

4) problemowe poznawanie praw i zjawisk;

5) rozumienie przekazywanej wiedzy;

6) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;

7) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;

8) rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;

9) kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw;

10) wprowadzanie ucznia w świat nauki, kultury i sztuki;

11) przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i udzielaniem pierwszej pomocy;

12) prowadzenie edukacji regionalnej;

13) prowadzenie edukacji ekologicznej;

14) kształtowanie postawy przedsiębiorczości i zaradności, w powiązaniu z jej moralnymi aspektami i poczuciem służby drugiemu człowiekowi;

15) przygotowanie ucznia do wyboru kierunku dalszej nauki i zawodu, poprzez prowadzenie systemu doradztwa zawodowego;

16) rozbudzanie u uczniów potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych form współzawodnictwa sportowego.

Cele wychowawcze

1. W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:

1) osobowy, indywidualny kontakt z uczniem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;

2) kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty szkolnej opartej na relacjach osób;

3) wspieranie wychowawczej roli rodziny;

4) kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;

5) formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;

6) kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra;

7) naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;

8) wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, klasa, szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;

9) stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;

10) kształtowanie u uczniów postawy dialogu;

11) umożliwienie członkom społeczności szkolnej pogłębionej formacji duchowej

11) kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;

12) kształtowanie poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;

13) poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.

Opieka

1. W działaniach opiekuńczych szkoła dąży do skutecznego zapewnienia uczniom przebywającym pod jej opieką bezpieczeństwa oraz właściwych warunków rozwoju fizycznego, psychicznego i duchowego poprzez:

1) zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;

2) udzielanie uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;

3) uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych ucznia oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;

4) kształtowanie u uczniów świadomości, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć;

5) uświadamianie uczniom związku między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka;

6) odpowiednią organizację zajęć, przerw, wyjazdów szkolnych oraz zorganizowanego dowozu do szkoły:

a/ wychowawcy klas zapoznają uczniów z obowiązującymi ich zasadami bezpieczeństwa, 

b/ nauczyciele opracowują regulaminy pracowni, świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej i zapoznają z nimi uczniów,

c/ za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć, zarówno w obiektach szkoły, jak i poza nimi, odpowiadają prowadzący je nauczyciele,

d/ za bezpieczeństwo uczniów podczas drogi na zajęcia odbywające się poza siedzibą szkoły odpowiadają opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły

e/ za bezpieczeństwo uczniów podczas przerw odpowiadają nauczyciele pełniący dyżury, zgodnie z harmonogramem i wyznaczonym zakresem. W salach lekcyjnych i innych pomieszczeniach nieprzeznaczonych do spędzania przerw, uczniowie mogą przebywać tylko pod opieką pracownika szkoły, który odpowiada za ich bezpieczeństwo,

f/ za bezpieczeństwo uczniów podczas zorganizowanych dowozów do szkoły odpowiadają wyznaczeni przez dyrektora szkoły opiekunowie,

g/ za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek, warsztatów, rekolekcji i innych wyjazdowych form zajęć odpowiada kierownik wycieczki i opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły. Kierownik wycieczki zapoznaje uczestników z regulaminem wyjazdu oraz przygotowuje i przedstawia dyrektorowi szkoły dokumentację zgodną z przepisami dotyczącymi organizacji turystyki krajowej i zagranicznej;

7) planowanie lekcji i innych zajęć z uwzględnieniem zasad higieny nauki i pracy;

8) ramowy rozkład dnia w oddziałach przedszkolnych uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwania rodziców;

9) wyposażenie i utrzymywanie budynku szkoły wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;

10) zapewnienie uczniom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;

11) zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad uczniem, sprawowanej przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;

a/  w sytuacji, gdy doszło do wypadku należy niezwłocznie udzielić poszkodowanej osobie pierwszej pomocy i wezwać służby medyczne (np. pogotowie ratunkowe), powiadomić dyrektora szkoły, rodziców (prawnych opiekunów). W przypadku ciężkiego wypadku, również pracownika BHP i organ prowadzący;

12) organizowanie dla pracowników szkoły stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;

13) zobowiązanie wszystkich osób przebywających na terenie szkoły do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie szkoły;

14) zabezpieczenie szkolnych urządzeń z dostępem do Internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;

15) propagowanie zdrowego stylu życia i nauki;

16) organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły;

17) organizowanie dla uczniów wyjazdów prozdrowotnych i wypoczynkowych;

18) organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości;

19) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym warunków uwzględniających realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz przepisach prawa.

20) W sprawowaniu opieki nad dziećmi uczęszczającymi do oddziałów przedszkolnych, konieczne jest przestrzeganie przez rodziców (prawnych opiekunów) zasad  przyprowadzania i odbierania dzieci z zajęć:

a/ rodzice osobiście przyprowadzają dzieci bezpośrednio do sali zajęć lub do ogrodu/placu zabaw i odbierają dzieci informując nauczyciela o przyprowadzeniu i odbiorze dziecka;

b/ niedozwolone jest zostawianie przez rodziców (prawnych opiekunów) dzieci przed budynkiem szkoły;

c/ dzieci mogą również być odbierane przez osoby dorosłe, pełnoletnie, upoważnione na piśmie przez rodziców (prawnych opiekunów). Osoby te powinny być wcześniej przedstawione nauczycielom w grupie. Upoważnienie może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili;

d/ osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Wychowawca może odmówić wydania dziecka w takim przypadku;

e/ w przypadku dzieci korzystających z dowozu, rodzic (prawny opiekun) lub osoba przez niego upoważniona przekazuje i odbiera dziecko bezpośrednio od opiekuna dowozu.

Profilaktyka

1. Szkoła prowadzi działania profilaktyczne wobec uczniów poprzez:

1) kształtowanie osobowej relacji ucznia z Bogiem

2) wzmacnianie więzi uczniów z rodzicami;

3) budowanie wspólnoty szkolnej, jako zdrowego środowiska wychowawczego, przyjaznego uczniom;

4) głębszy, życzliwy kontakt między nauczycielem i uczniem;

5) umieszczenie osoby i jej integralnego rozwoju w centralnym punkcie pracy edukacyjnej i wychowawczej;

6) przyjęcie i akceptację ucznia z jego zaletami i trudnościami;

7) dostrzeganie i zaspokajanie codziennych potrzeb ucznia;

8) dostrzeganie i zaradzanie trudnościom ucznia;

9) dostosowanie treści, metod i form kształcenia do możliwości ucznia;

10) indywidualne rozmowy z uczniem, motywujące go do podjęcia konstruktywnych postanowień osobistych;

11) rozbudzanie zainteresowania własnym rozwojem;

12) kształtowanie moralnych postaw

13) zakorzenienie wartości moralnych i społecznych (patriotyzm, wrażliwość na potrzeby innych, szacunek dla dobra wspólnego);

14) wiarygodność nauczycieli, którzy sami spełniają kryteria wymagania proponowane uczniom;

15) jednolity system oddziaływań wychowawczych;

16) jasne określenie wymagań i konsekwencji nieprawidłowego zachowania oraz zdecydowane reagowanie wobec zaistniałego zła;

17) organizację pracy szkoły, która angażuje wszystkich uczniów w realizację podejmowanych zadań;

18) stosowanie metod nauczania inspirujących i wzmacniających zainteresowanie nauką;

19) obecność treści profilaktycznych i wychowawczych w nauczaniu różnych przedmiotów;

20) wspieranie działań konstruktywnych grup rówieśniczych działających w ramach, na przykład harcerstwa, ruchów religijnych, wolontariatu, turystyki  i sportu;

21) Pogłębioną formację religijną i stałą opiekę duszpasterską

22) szkolenia nauczycieli, które mają na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych;

23) realizację programów edukacyjnych dla rodziców;

24) diagnozowanie problemów szkoły i podejmowanie planowych działań zaradczych, które powinny prowadzić do eliminacji czynników ryzyka;

25) zapraszanie specjalistów na zebrania rady pedagogicznej i spotkania z rodzicami;

26) współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi;

27) korzystanie, w formie uzupełnienia, z programów profilaktycznych spójnych z programem wychowawczo - profilaktycznym szkoły,

28) monitorowanie i ocenianie podjętych działań.

Metadane

Data publikacji : 18.05.2022
Data modyfikacji : 24.05.2022
Podmiot udostępniający informację:
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Beata Błońska
Osoba udostępniająca informację:
Beata Błońska
Osoba modyfikująca informację:
Beata Błońska

Opcje strony

do góry