III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI( PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI)
Główne cele
1. Punktem odniesienia i inspiracją dla celów i zadań realizowanych w szkole jest chrześcijańska wizja człowieka, głoszona przez Kościół Katolicki.
2. Główną zasadą pracy szkoły jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań szkoły jest uczeń – a nie klasa, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z uczniami. W wychowaniu i dydaktyce, praca z klasą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z uczniem.
3. Celem szkoły jest dążenie do integralnego rozwoju ucznia, zgodnie z chrześcijańską, personalistyczną koncepcją osoby ludzkiej. Rozwój ten dokonuje się w pięciu podstawowych płaszczyznach:
1) płaszczyzna formacji fizycznej;
2) płaszczyzna formacji społecznej;
3) płaszczyzna formacji kulturowej (w tym rozwój intelektualny);
4) płaszczyzna formacji moralnej;
5) płaszczyzna formacji duchowej:
4. Szkoła realizuje cele i zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, określone przepisami prawa oświatowego, zgodnie ze swym charakterem, w sposób harmonijny traktując je jako wzajemnie uzupełniające się i równoważne.
Cele dydaktyczne
1. W pracy dydaktycznej szkoła kładzie nacisk na:
1) zapewnienie możliwości zdobywania rzetelnej wiedzy i umiejętności, na poziomie umożliwiającym uczniom kontynuację nauki w następnym etapie kształcenia, realizując co najmniej ramowy plan nauczania oraz programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego;
2) indywidualizację kształcenia realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;
3) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych ucznia;
4) problemowe poznawanie praw i zjawisk;
5) rozumienie przekazywanej wiedzy;
6) rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
7) rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;
8) rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;
9) kształtowanie w świadomości uczniów zintegrowanego systemu wiedzy, umiejętności i postaw;
10) wprowadzanie ucznia w świat nauki, kultury i sztuki;
11) przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych ze zdrowym stylem życia i udzielaniem pierwszej pomocy;
12) prowadzenie edukacji regionalnej;
13) prowadzenie edukacji ekologicznej;
14) kształtowanie postawy przedsiębiorczości i zaradności, w powiązaniu z jej moralnymi aspektami i poczuciem służby drugiemu człowiekowi;
15) przygotowanie ucznia do wyboru kierunku dalszej nauki i zawodu, poprzez prowadzenie systemu doradztwa zawodowego;
16) rozbudzanie u uczniów potrzeby podejmowania aktywności fizycznej, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego, organizowanie imprez turystycznych, sportowych, rekreacyjnych, różnych form współzawodnictwa sportowego.
Cele wychowawcze
1. W pracy wychowawczej szkoła troszczy się o:
1) osobowy, indywidualny kontakt z uczniem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;
2) kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty szkolnej opartej na relacjach osób;
3) wspieranie wychowawczej roli rodziny;
4) kształtowanie postaw i umiejętności społecznych ucznia;
5) formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
6) kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra;
7) naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;
8) wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, klasa, szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;
9) stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
10) kształtowanie u uczniów postawy dialogu;
11) umożliwienie członkom społeczności szkolnej pogłębionej formacji duchowej
11) kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;
12) kształtowanie poczucie tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;
13) poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.
Opieka
1. W działaniach opiekuńczych szkoła dąży do skutecznego zapewnienia uczniom przebywającym pod jej opieką bezpieczeństwa oraz właściwych warunków rozwoju fizycznego, psychicznego i duchowego poprzez:
1) zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;
2) udzielanie uczniom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły;
3) uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych ucznia oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;
4) kształtowanie u uczniów świadomości, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć;
5) uświadamianie uczniom związku między duchowym, a psychicznym i fizycznym zdrowiem człowieka;
6) odpowiednią organizację zajęć, przerw, wyjazdów szkolnych oraz zorganizowanego dowozu do szkoły:
a/ wychowawcy klas zapoznają uczniów z obowiązującymi ich zasadami bezpieczeństwa,
b/ nauczyciele opracowują regulaminy pracowni, świetlicy, biblioteki, sali gimnastycznej i zapoznają z nimi uczniów,
c/ za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć, zarówno w obiektach szkoły, jak i poza nimi, odpowiadają prowadzący je nauczyciele,
d/ za bezpieczeństwo uczniów podczas drogi na zajęcia odbywające się poza siedzibą szkoły odpowiadają opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły
e/ za bezpieczeństwo uczniów podczas przerw odpowiadają nauczyciele pełniący dyżury, zgodnie z harmonogramem i wyznaczonym zakresem. W salach lekcyjnych i innych pomieszczeniach nieprzeznaczonych do spędzania przerw, uczniowie mogą przebywać tylko pod opieką pracownika szkoły, który odpowiada za ich bezpieczeństwo,
f/ za bezpieczeństwo uczniów podczas zorganizowanych dowozów do szkoły odpowiadają wyznaczeni przez dyrektora szkoły opiekunowie,
g/ za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek, warsztatów, rekolekcji i innych wyjazdowych form zajęć odpowiada kierownik wycieczki i opiekunowie wyznaczeni przez dyrektora szkoły. Kierownik wycieczki zapoznaje uczestników z regulaminem wyjazdu oraz przygotowuje i przedstawia dyrektorowi szkoły dokumentację zgodną z przepisami dotyczącymi organizacji turystyki krajowej i zagranicznej;
7) planowanie lekcji i innych zajęć z uwzględnieniem zasad higieny nauki i pracy;
8) ramowy rozkład dnia w oddziałach przedszkolnych uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwania rodziców;
9) wyposażenie i utrzymywanie budynku szkoły wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;
10) zapewnienie uczniom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
11) zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad uczniem, sprawowanej przez pielęgniarkę szkolną lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania szkoły;
a/ w sytuacji, gdy doszło do wypadku należy niezwłocznie udzielić poszkodowanej osobie pierwszej pomocy i wezwać służby medyczne (np. pogotowie ratunkowe), powiadomić dyrektora szkoły, rodziców (prawnych opiekunów). W przypadku ciężkiego wypadku, również pracownika BHP i organ prowadzący;
12) organizowanie dla pracowników szkoły stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
13) zobowiązanie wszystkich osób przebywających na terenie szkoły do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie szkoły;
14) zabezpieczenie szkolnych urządzeń z dostępem do Internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;
15) propagowanie zdrowego stylu życia i nauki;
16) organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie szkoły;
17) organizowanie dla uczniów wyjazdów prozdrowotnych i wypoczynkowych;
18) organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości;
19) zapewnienie uczniom niepełnosprawnym warunków uwzględniających realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz przepisach prawa.
20) W sprawowaniu opieki nad dziećmi uczęszczającymi do oddziałów przedszkolnych, konieczne jest przestrzeganie przez rodziców (prawnych opiekunów) zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z zajęć:
a/ rodzice osobiście przyprowadzają dzieci bezpośrednio do sali zajęć lub do ogrodu/placu zabaw i odbierają dzieci informując nauczyciela o przyprowadzeniu i odbiorze dziecka;
b/ niedozwolone jest zostawianie przez rodziców (prawnych opiekunów) dzieci przed budynkiem szkoły;
c/ dzieci mogą również być odbierane przez osoby dorosłe, pełnoletnie, upoważnione na piśmie przez rodziców (prawnych opiekunów). Osoby te powinny być wcześniej przedstawione nauczycielom w grupie. Upoważnienie może zostać odwołane lub zmienione w każdej chwili;
d/ osoba odbierająca dziecko nie może być pod wpływem alkoholu lub środków odurzających. Wychowawca może odmówić wydania dziecka w takim przypadku;
e/ w przypadku dzieci korzystających z dowozu, rodzic (prawny opiekun) lub osoba przez niego upoważniona przekazuje i odbiera dziecko bezpośrednio od opiekuna dowozu.
Profilaktyka
1. Szkoła prowadzi działania profilaktyczne wobec uczniów poprzez:
1) kształtowanie osobowej relacji ucznia z Bogiem
2) wzmacnianie więzi uczniów z rodzicami;
3) budowanie wspólnoty szkolnej, jako zdrowego środowiska wychowawczego, przyjaznego uczniom;
4) głębszy, życzliwy kontakt między nauczycielem i uczniem;
5) umieszczenie osoby i jej integralnego rozwoju w centralnym punkcie pracy edukacyjnej i wychowawczej;
6) przyjęcie i akceptację ucznia z jego zaletami i trudnościami;
7) dostrzeganie i zaspokajanie codziennych potrzeb ucznia;
8) dostrzeganie i zaradzanie trudnościom ucznia;
9) dostosowanie treści, metod i form kształcenia do możliwości ucznia;
10) indywidualne rozmowy z uczniem, motywujące go do podjęcia konstruktywnych postanowień osobistych;
11) rozbudzanie zainteresowania własnym rozwojem;
12) kształtowanie moralnych postaw
13) zakorzenienie wartości moralnych i społecznych (patriotyzm, wrażliwość na potrzeby innych, szacunek dla dobra wspólnego);
14) wiarygodność nauczycieli, którzy sami spełniają kryteria wymagania proponowane uczniom;
15) jednolity system oddziaływań wychowawczych;
16) jasne określenie wymagań i konsekwencji nieprawidłowego zachowania oraz zdecydowane reagowanie wobec zaistniałego zła;
17) organizację pracy szkoły, która angażuje wszystkich uczniów w realizację podejmowanych zadań;
18) stosowanie metod nauczania inspirujących i wzmacniających zainteresowanie nauką;
19) obecność treści profilaktycznych i wychowawczych w nauczaniu różnych przedmiotów;
20) wspieranie działań konstruktywnych grup rówieśniczych działających w ramach, na przykład harcerstwa, ruchów religijnych, wolontariatu, turystyki i sportu;
21) Pogłębioną formację religijną i stałą opiekę duszpasterską
22) szkolenia nauczycieli, które mają na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych i profilaktycznych;
23) realizację programów edukacyjnych dla rodziców;
24) diagnozowanie problemów szkoły i podejmowanie planowych działań zaradczych, które powinny prowadzić do eliminacji czynników ryzyka;
25) zapraszanie specjalistów na zebrania rady pedagogicznej i spotkania z rodzicami;
26) współpracę z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi;
27) korzystanie, w formie uzupełnienia, z programów profilaktycznych spójnych z programem wychowawczo - profilaktycznym szkoły,
28) monitorowanie i ocenianie podjętych działań.