Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich

IV. ORGANIZACJA I ORGANY PRZEDSZKOLA

ORGANY NADZORU I ORGANY  PRZEDSZKOLA

 

  1. Do organów pełniących nadzór nad przedszkolem należą:
  1. Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich, jako organ prowadzący;
  2. Kuratorium Oświaty w Krakowie, jako organ nadzoru pedagogicznego;
  3. Arcybiskup metropolita krakowski, sprawujący pieczę nad katolickim charakterem przedszkola.

 

  1. Stowarzyszenie będąc właścicielem i organem prowadzącym sprawuje opiekę i nadzór nad całokształtem działalności przedszkola, a w szczególności:
  1. zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
  2. zapewnia warunki umożliwiające stosowanie specjalnej organizacji kształcenia specjalnego;
  3. zapewnia wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów wychowania przedszkolnego oraz realizacji innych zadań statutowych;
  4. zapewnia obsługę administracyjną (w tym prawną), finansową i organizacyjną, zgodną z odpowiednimi przepisami prawa;
  5. podejmuje decyzje związane z remontami i zadaniami inwestycyjnymi dotyczącymi obiektów przedszkolnych znajdujących się w jego posiadaniu lub użytkowaniu, na podstawie zawartych umów;
  6. zarządza majątkiem przedszkola;
  7. powołuje i odwołuje oraz jako pracodawca, zatrudnia i zwalnia dyrektora przedszkola, wykonując wobec niego inne czynności z zakresu prawa pracy;
  8. nadaje statut przedszkola i zatwierdza wprowadzane w nim zmiany przez radę pedagogiczną, pod kątem spraw wynikających z ustawowego nadzoru organu prowadzącego nad przedszkola, katolickiego charakteru przedszkola oraz zgodności z dokumentami przywołanymi w § 2 ust 1 Statutu;
  9. nadaje przedszkolu imię, na wspólny wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców;
  10. opracowuje Program wychowawczy i Misję szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, które stanowią odniesienie dla planów pracy wychowawczej i innych dokumentów przedszkola;
  11. opracowuje Regulamin pracowniczy szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
  12. zatwierdza:
  1. arkusz organizacji przedszkola,
  2. plan finansowy przedszkola,
  3. projekt sztandaru i innych, ważnych dla przedszkola symboli,
  4. projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
  5. główne decyzje dotyczące rozwoju przedszkola;
  1. opiniuje:
  1. plany rozwoju zawodowego,
  2. inne sprawy, istotne dla rozwoju przedszkola;
  1. przyjmuje:
  1. sprawozdanie z realizacji planu finansowego przedszkola,
  2. roczne sprawozdanie dyrektora przedszkola;
  1. przeprowadza kontrole działalności przedszkola;
  2. przeprowadza likwidację przedszkola, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

3.Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty w Krakowie.

 

 

 

Organy przedszkola

1. Organami przedszkola są:

  1. dyrektor przedszkola
  2. rada pedagogiczna
  3. przedszkolna rada rodziców

 

Dyrektor przedszkola

  1. Dyrektora przedszkola powołuje i odwołuje oraz jako pracodawca, zatrudnia i zwalnia organ prowadzący, który wykonuje wobec niego również inne czynności z zakresu prawa pracy.
  2. Jeżeli organ prowadzący przewidział w przedszkolu stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze, dyrektor przedszkola dokonuje powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
  3. Od dyrektora przedszkola wymaga się szczególnego zaangażowania w wypełnianie oczekiwań                         i powinności stawianych nauczycielowi, w tym troski o własny integralny rozwój, realizowany, między innymi, poprzez życie sakramentalne i modlitewne, uczestnictwo w rekolekcjach, szkoleniach formacyjno – zawodowych oraz pracę na rzecz dobra wspólnego.
  4. Dyrektor przedszkola:
  1. odpowiada za realizację celów i zadań przedszkola;
  2. kieruje całokształtem działalności przedszkola, dbając o jej wysoki poziom wychowawczy, opiekuńczy, edukacyjny i organizacyjny oraz godnie reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
  3. odpowiada za realizację i przestrzeganie w przedszkolu zapisów Statutu, Programu wychowawczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnego z nimi Planu pracy wychowawczej przedszkola, Regulaminu pracowniczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz prawa oświatowego i innych przepisów ustawowych obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej;
  4. odpowiada za utrzymanie i rozwój katolickiego charakteru przedszkola;
  5. sprawuje nadzór pedagogiczny we współpracy z wicedyrektorem poprzez:
  1. przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia jakości pracy przedszkola,
  2. kontrolę przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
  3. wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań i osiąganiu wysokiej jakości pracy, w szczególności poprzez: diagnozę pracy przedszkola, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad, z uwzględnieniem potrzeb i charakteru przedszkola,
  4. monitorowanie pracy przedszkola, w tym: badanie i analiza rozwoju dzieci, analiza dokumentacji przebiegu nauczania i wychowania, obserwacje prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej przedszkola;
  1. organizuje rekrutację dzieci i przyjmuje je do przedszkola;
  2. zapewnia warunki do integralnego rozwoju dzieci oraz ich bezpieczeństwa osobowego;
  3. dopuszcza do użytku programy wychowania przedszkolnego;
  4. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
  5. zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych i odpowiada za poziom ich realizacji;
  6. w przypadkach określonych statutem skreśla dzieci z listy wychowanków, po wcześniejszym podjęciu takiej uchwały przez radę pedagogiczną;
  7. przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
  8. ustala ramowy rozkład dnia na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
  9. odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
  10. organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka            w oparciu o opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  11. ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji                            z działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją;
  12. jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, wykonując wobec nich czynności pracodawcy i przełożonego:
  1. zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola przyjmując osoby, które będą utożsamiać się z misją szkoły przez pracę i przykład życia w przedszkolu i poza nią oraz realizować zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne zgodnie z charakterem przedszkola określonym w niniejszym Statucie,
  2. zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  3. podejmuje decyzje w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
  4. po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
  5. przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz na podstawie arkusza organizacyjnego, dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
  1. wspiera pracowników przedszkola w ich integralnym rozwoju;
  2. odpowiada za właściwy przebieg awansu zawodowego nauczyciela w przedszkolu;
  3. dokonuje oceny pracy nauczycieli z uwzględnieniem realizacji misji i charakteru przedszkola;
  4. odpowiada za udział pracowników w szkoleniach i rekolekcjach współorganizowanych z organem prowadzącym;
  5. powołuje zespoły zadaniowe do realizacji zadań statutowych przedszkola;
  6. jest przewodniczącym rady pedagogicznej:
  1. przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady,
  2. opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
  3. przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, w tym, w terminie do dnia 31 sierpnia, szczegółowe wyniki i wnioski z realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
  4. realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
  5. wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
  1. stwarza warunki harmonijnej współpracy z rodzicami:
  1. szanuje rodziców – pierwszych wychowawców swoich dzieci i ich decyzje,
  2. ochrania i buduje autorytet rodziców,
  3. kształtuje postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
  4. dba o realizację zadań szkoły przygotowujących dzieci do życia w rodzinie,
  5. kształtuje u rodziców świadomość odpowiedzialności za przedszkole jako dobro wspólne,
  6. ukazuje rodzicom drogę wychowawczą przedszkola i zaprasza do jej podejmowania,
  7. organizuje konsultacje i spotkania z rodzicami, 
  8. organizuje dla rodziców szkolenia, warsztaty, spotkania ze specjalistami i inne formy wspierania roli rodziny w miarę posiadanych możliwości,
  9. zaprasza rodziców do udziału w wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez przedszkole,
  10. służy pomocą rodzinie w zgłaszanych trudnościach,
  11. dba o prawidłowy przepływ informacji pomiędzy przedszkolem i rodzicami,
  12. współpracuje z radą rodziców;
  1. dysponuje  środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. W realizacji tego zadania ściśle współpracuje z organem prowadzącym;
  2. jako gospodarz obiektu przedszkolnego:
  1. odpowiada za jego zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą,
  2. odpowiada materialnie za zinwentaryzowany majątek ruchomy przedszkola,
  3. troszczy się o bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy,
  4. dba o przeglądy techniczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  5. przeprowadza bieżące remonty,
  6. poszukuje sponsorów i pozyskuje dodatkowe środki finansowe;
  1. w stosunku do innych instytucji i organizacji:
  1. organizuje promocję przedszkola, propagując jej osiągnięcia i cele,
  2. organizuje działania na rzecz środowiska lokalnego,
  3. reprezentuje przedszkole, podejmując współpracę z instytucjami zewnętrznymi, zgodnie                      z potrzebami i statutowymi zadaniami przedszkola, w tym, z Kościołem lokalnym, samorządem terytorialnym, organami administracji rządowej, szkołami i przedszkolami Stowarzyszenia  i prowadzonymi przez inne organy prowadzące, instytucjami kultury, sportu, oświaty i życia duchowego,
  4. współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych, warsztatów, wykładów i innych form sprzyjających realizacji celów przedszkola,
  5. stwarza warunki do działania w przedszkola: stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej, zgodne z charakterem i statutowymi celami przedszkola,
  6. współpracuje z pielęgniarką albo higienistką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki,
  7. organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w oparciu o współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi poradniami i specjalistami,
  8. wykonuje inne zadania zlecane, zgodnie z prawem, przez organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
  1. odpowiada za przygotowanie, aktualizację i realizację:
  1. Statutu przedszkola,
  2. planu pracy wychowawczej przedszkola,
  3. rocznego planu pracy przedszkola,
  4. arkusza organizacji przedszkola,
  5. ramowych planów dnia,
  6. planu nadzoru pedagogicznego i sprawozdania z jego realizacji,
  7. dokumentacji przebiegu nauczania,
  8. rocznego sprawozdania przedstawianego organowi prowadzącemu,
  9. dokumentacji pracowników zatrudnionych w przedszkolu,
  10. regulaminu rady pedagogicznej,
  11. regulaminów przedszkolnych,
  12. procedur bezpieczeństwa,
  13. tygodniowego planu zajęć,
  14. innych, istotnych dla funkcjonowania przedszkola dokumentów;
  1. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
  2. odpowiada za wykonywanie obowiązku związanego z systemem informacji oświatowej;
  3. jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy służbowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, jeśli nie utworzono takiego stanowiska, inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora.

 

Rada pedagogiczna

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola, który:
  1. jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady;
  2. realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
  3. wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z obowiązującymi w przedszkolu przepisami prawa:
  1. niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
  2. organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę,
  3. rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  1. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
  1. z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej albo na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
  2. przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym półroczu oraz w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
  1. Zebrania rady pedagogicznej powinny posiadać część formacyjną i merytoryczną. Część formacyjna może mieć formę: konferencji, wykładu, lektury wybranego tekstu, rozmyślania, medytacji, dzielenia w grupie, świadectw, modlitwy osobistej lub wspólnotowej, nabożeństwa, Adoracji, Mszy świętej.
  2. W odpowiedniej części zebrania rady pedagogicznej mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego, z jego inicjatywy lub na wniosek większości członków rady pedagogicznej.
  3. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
  1. zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
  2. uchwalanie zmian w Statucie przedszkola, zgodnie z § 20 ust. 1 p.8;
  3. podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zatwierdzeniu projektów tych eksperymentów przez organ prowadzący;
  4. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
  5. ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  6. ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  1. organizację pracy przedszkola, która uwzględnia optymalne warunki integralnego rozwoju uczniów;
  2. wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  3. propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
  4. opiniuje programy wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku w przedszkolu.
  1. Rada pedagogiczna opracowuje:
    1. Plan pracy wychowawczej, spójny z Programem wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
    2. z własnej inicjatywy lub na wniosek organu prowadzącego projekty zmian w Statucie szkoły zgodnie z § 20 ust. 1 p.8;
    3. ramowy rozkład dnia i wnioskuje do dyrektora o zatwierdzenie.
  2. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu. W tym przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
  3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
  5. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  6. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych podczas tego zebrania, a szczególnie tych, które mogą naruszać dobro przedszkola lub dobra osobiste członków społeczności przedszkolnej.

 

Przedszkolna rada rodziców

  1. Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci uczęszczających do przedszkola mogą wybierać swoich przedstawicieli do występujących w ich imieniu organów:
  1. Przedszkolnej rady rodziców, reprezentującej ogół rodziców (prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do przedszkola;
  2. rad oddziałowych, reprezentujących rodziców jednego oddziału.
  1. Rodzice, których dzieci uczęszczają do jednego oddziału, dokonują wyboru dwu lub trzyosobowej rady oddziałowej:
  1. podczas pierwszego w roku szkolnym spotkania wychowawców oddziałów z rodzicami;
  2. w głosowaniu tajnym;
  3. rodziców jednego dziecka, reprezentuje jeden rodzic.
  1. Członkowie rady oddziałowej wybierają spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami rady oddziałowej i wchodzi w skład Przedszkolnej rady rodziców.
  2. Członkowie Przedszkolnej rady rodziców wybierają w głosowaniu tajnym przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
  3. Zebrania Przedszkolnej rady rodziców, w miarę potrzeb, zwołuje jej przewodniczący.
  4. Zebrania Przedszkolnej rady rodziców są protokołowane.
  5. Rada oddziałowa, w porozumieniu z wychowawcą i dyrektorem przedszkola, wspiera statutowe zadania przedszkola, realizowane wobec dzieci właściwego oddziału.
  6. Przedszkolna rada rodziców, w porozumieniu z dyrektorem przedszkola, a także wychowawcami i nauczycielami, wspiera statutowe zadania przedszkola, zwiększając skuteczność jej działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i organizacyjnych, wpływających na rozwój dzieci. W szczególności:
    1. uczestniczy w życiu wspólnoty przedszkolnej;
    2. współorganizuje Święto Komisji Edukacji Narodowej i święto patronalne przedszkola;
    3. pomaga w organizacji innych uroczystości i wydarzeń;
    4. wspomaga działania integracyjne i formacyjne;
    5. podejmuje działania na rzecz dzieci potrzebujących pomocy;
    6. wspiera rozwój bazy materialnej przedszkola, w tym działania związane z remontami i inwestycjami;
    7. podejmuje inicjatywy promujące przedszkole w środowisku.  
  7. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola, Przedszkolna rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady przechowywania i wydatkowania funduszy Przedszkolnej rady rodziców określa przyjęty przez nią regulamin zgodny z ustawą prawo oświatowe i statutem przedszkola.

 

Zasady współdziałania organów przedszkola

  1. Organy przedszkola współpracują ze sobą mając na uwadze wspomaganie rozwoju dzieci, ich dobro i bezpieczeństwo, a także jakość pracy przedszkola.
  2. Dyrektor przedszkola gwarantuje pełny i prawidłowy przebieg informacji między organami przedszkola.
  3. W zebraniach rady rodziców może brać udział (z głosem doradczym) dyrektor przedszkola i ewentualnie inni członkowie rady pedagogicznej.
  4. W zebraniach rady pedagogicznej w miarę potrzeb i po wcześniejszym ustaleniu może brać udział rada rodziców lub jej przedstawiciele.
  5. Dyrektor przedszkola informuje radę pedagogiczną oraz radę rodziców o wynikach ewaluacji zewnętrznej.

 

Sposób rozwiązywania sporów między organami i innymi podmiotami przedszkola

  1. Dyrektor przedszkola rozstrzyga wnoszone sprawy sporne pomiędzy organami, w którym stroną nie jest dyrektor.
  1. W przypadku, gdy stroną w sporze jest dyrektor przedszkola, problem bada i rozstrzyga organ prowadzący. Organ prowadzący podejmuje arbitraż na podstawie pisemnego wniosku jednej ze stron sporu.
  2. Dyrektor przedszkola wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom przedszkola zgodnie z posiadanymi kompetencjami.
  3. Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące funkcjonowania przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

Planowanie pracy przedszkola

  1. Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa:
  1. arkusz organizacji przedszkola;
  2. plan pracy przedszkola;
  3. przepisy prawa oświatowego dotyczące organizacji roku szkolnego oraz kalendarz roku szkolnego, ogłaszany przez Ministra Edukacji Narodowej.
  1. Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor przedszkola, a zatwierdza organ prowadzący.
  2. Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:

1) liczbę oddziałów;

2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;

3) tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka obcego nowożytnego, jeśli stanowią one zajęcia wyodrębnione;

4) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;

5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;

6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;

7) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;

8) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć                z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, rehabilitanta                     i innych nauczycieli.

  1. Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może w trakcie roku szkolnego dokonać zmian w arkuszu organizacji przedszkola.
  2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola, dyrektor przedszkola ustala tygodniowy rozkład zajęć w przedszkolu, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz optymalnych warunków integralnego rozwoju dzieci.
  3. Za opracowanie, aktualizację i realizację planu pracy przedszkola odpowiada dyrektor przedszkola.
  4. Plan pracy przedszkola zatwierdza rada pedagogiczna.
  5. Plan pracy przedszkola jest uporządkowanym zapisem przewidzianych w roku szkolnym wydarzeń                     i działań, poprzez które w praktyce realizowane są cele przedszkola ujęte w Statucie, Programie wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnym z nimi Planie pracy wychowawczej.
  6. Plan pracy przedszkola zawiera obszary obejmujące cele przedszkola, przewidziane wydarzenia                           i działania, terminy ich realizacji oraz osoby odpowiedzialne za nie.
  7. Plan pracy przedszkola obejmuje następujące obszary:
  1. integralny rozwój nauczyciela, w płaszczyznach formacji fizycznej, społecznej, kulturowej, moralnej i duchowej;
  2. realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych uwzględniających integralny rozwój dziecka w płaszczyznach formacji fizycznej, społecznej, kulturowej, moralnej i duchowej;
  3. realizacja zadań wynikających z tematyki roku liturgicznego i rekolekcji wakacyjnych;
  4. budowanie wspólnoty przedszkolnej;
  5. wspieranie wychowawczej roli rodziny;
  6. nadzór dyrektora przedszkola nad jej całościowym funkcjonowaniem;
  7. rozwój i zabezpieczenie bazy materialnej;
  8. promocja przedszkola i organizacja naboru;
  9. współpraca ze środowiskiem lokalnym;
  10. inne, istotne dla pracy przedszkola.
  1. Do innych, podstawowych przedszkolnych dokumentów związanych z planowaniem pracy należą: Plan pracy wychowawczej przedszkola, Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola, Kalendarium przedszkola, Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
  2. Wszystkie przedszkolne dokumenty dotyczące planowania pracy powinny być spójne z Planem pracy przedszkola i Planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.

 

 

Organizacja i czas pracy przedszkola

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku,                 z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
  2. Liczbę oddziałów w przedszkolu określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  4. Liczba dzieci w oddziale integracyjnym może liczyć nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci niepełnosprawnych.
  5. Oddział integracyjny wspólnie z nauczycielem wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel wspomagający – pedagog specjalny.
  6. W oddziale integracyjnym zatrudnia się dodatkowo nauczyciela specjalistę w zależności od rodzaju niepełnosprawności.
  7. Do oddziału zatrudnia się pomoc nauczyciela, która współpracuje z nauczycielem w realizacji jego zadań.
  8. Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od realizowanych w nim zadań.
  9. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
  10. Zajęcia w oddziale przedszkolnym mogą być realizowane również jako indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, na podstawie stosownego orzeczenia, zgodnie z arkuszem organizacji szkoły.
  11. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wniosek dyrektora przedszkola.
  12. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor przedszkola może ogłosić dni wolne od zajęć, np. : skrajnie trudne warunki atmosferyczne, poważne awarie techniczne dotyczące budynku przedszkola, absencja dzieci lub nauczycieli w skali uniemożliwiającej prowadzenie zajęć, wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci, inne uniemożliwiające prowadzenie zajęć.
  13. W przypadku dni wolnych od zajęć, w przedszkolu organizowane są zajęcia opiekuńczo – wychowawcze. Dyrektor przedszkola powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału dzieci w tych zajęciach.
  14. Przedszkole czynne jest w dni robocze w godzinach od 6:30 do 16:30.
  15. Czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin  dziennie.

 

Formy pracy

  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych przez dyrektora i wpisanych do przedszkolnego zestawu programów.
  2. Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  3. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, uwzględniający integralny rozwój oraz potrzeby i zainteresowania dzieci.
  4. Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola to:
  5. obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całym oddziałem we wszystkich sferach rozwoju;
  6. zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, w tym            w szczególności zajęcia rewalidacyjne i logopedyczne oraz terapia pedagogiczna;
  7. zajęcia dodatkowe;
  8. zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
  9. okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów;
  10. zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
  11. wycieczki, spacery, zabawy na placu;
  12. uroczystości i akademie.
    1. Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
    2. Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć dodatkowych i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:

1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;

2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.

  1. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

 

Grupy międzyoddziałowe

  1. W przedszkolu można również prowadzić zajęcia opiekuńczo- dydaktyczno-wychowawcze w grupach międzyoddziałowych.
  2. Grupa międzyoddziałowa jest tworzona w okresie roku szkolnego w godzinach  od 6:30 do 16:30 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.
  3. Ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
  4. W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) lub innych zaistniałych sytuacjach można tworzyć grupy międzyoddziałowe, w celu realizacji podstawy wychowania przedszkolnego  z zachowaniem liczebności                       w grupie, czyli nie więcej niż 25 dzieci.
  5. Wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach                                 międzyoddziałowych, zgodnie z zasadami organizacji wycieczek.

 

Wychowawca oddziału                             

  1. Dyrektor przedszkola wskazuje nauczycieli pełniących funkcję wychowawców oddziałów przedszkolnych.
  2. Nauczyciel i nauczyciel wspomagający są równocześnie wychowawcami grupy.
  3. Do zadań wychowawczych nauczyciela wychowawcy należy:
  1. dbałość o kontakt indywidualny, rozumiany jako prawdziwe spotkanie;
  2. budowanie wspólnoty poprzez:
  1. wspólną modlitwę,
  2. modlitwę w intencji członków wspólnoty i ich spraw,
  3. wspieranie się w pokonywaniu trudności,
  4. życie w prawdzie, którego ważnym przejawem jest przyznawanie się do popełnionego zła,
  5. wybaczanie sobie doznanych krzywd i zranień,
  6. uznanie słabości własnej i akceptację słabości innych,
  7. poszukiwanie dobra w drugim człowieku i jego zachowaniu oraz życzliwe napominanie, prowadzące do poprawy w negatywnych sytuacjach,
  8. wspólne przeżywanie wydarzeń,
  9. odkrywanie dobra wspólnego i jego realizacja;
  1. kształtowanie zdrowego i bezpiecznego środowiska wychowawczego w oddziale;
  2. prowadzenie działań wychowawczych zgodnych ze statutowymi celami przedszkola, Programem Wychowawczym i Misją szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Planem pracy wychowawczej przedszkola;
  3. otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego dziecka;
  4. realizowanie przyjętych w przedszkolu, wspólnych tematów i scenariuszy zajęć prowadzonych przez wychowawcę;
  5. ustalanie śródrocznej i rocznej oceny opisowej dziecka;
  1. Do zadań wychowawcy należy współpraca z rodzicami realizowana poprzez:
  1. wspieranie wychowawczej roli rodziny:
  1. szanując rodziców, jako pierwszych wychowawców swoich dzieci, i respektując ich decyzje,
  2. ochraniając i budując autorytet rodziców,
  3. kształtując postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
  4. podejmując rozmowy indywidualne z rodzicami w celu ustalenia wspólnych zasad wychowawczych,
  5. zapraszając rodziców do wspólnej drogi wychowania zapisanej w Statucie, Programie Wychowawczym i Misji szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Planie pracy wychowawczej przedszkola,
  1. utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami powierzonych sobie dzieci oraz poznawanie środowiskowych warunków funkcjonowania ucznia;
  2. wspólne rozpoznawanie potrzeb dzieci;
  3. dbałość o przepływ informacji pomiędzy przedszkolem i rodzicami;
  4. organizowanie spotkań, konsultacji i zebrań z rodzicami;
  5. podejmowanie wspólnych działań i decyzji dotyczących życia grupy;
  6. współdziałanie z oddziałową radą rodziców;
  7. wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów dziecka;
  8. przedstawianie rodzicom zasad, regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu.
  1. Do obowiązków organizacyjnych wychowawcy, należy:
  1. prowadzenie dokumentacji przebiegu wychowania przedszkolnego, w tym: dziennika zajęć, arkuszy obserwacji;
  2. gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącym funkcjonowaniem oddziału, w tym: notatek służbowych, kronik i innych materiałów dotyczących życia oddziału przedszkolnego;
  3. przygotowywanie bieżących dokumentów, na przykład: list uczestników wydarzeń, opinii;
  4. występowanie z wnioskami i opiniami dotyczącymi udzielenia dziecku pomocy materialnej;
  5. koordynacja i nadzór nad realizacją zadań wyznaczanych oddziałowi;
  6. organizowanie wyjazdów i innych form życia oddziału przedszkolnego, spójnych z planem pracy wychowawczym przedszkola;
  7. przedstawianie dzieciom i ich rodzicom procedur bezpieczeństwa w przedszkolu i treści obowiązujących w nim regulaminów;
  8. przygotowanie i przedstawianie informacji o funkcjonowaniu oddziału oraz przebiegu podejmowanych działań, podczas podsumowujących zebrań rady pedagogicznej.
  1. Spełnianie tych obowiązków i zadań podlega kontroli dyrektora, w ramach sprawowanego przez niego nadzoru pedagogicznego.

 

Zespoły nauczycieli

  1. W celu skuteczniejszej realizacji zadań przedszkola przez jej pracowników pedagogicznych, dyrektor przedszkola może powoływać zespoły nauczycieli:
  1. na czas nieokreślony, realizujące stałe zadania (zespoły przedmiotowe, wychowawców oddziałów, organizujące pomoc psychologiczno – pedagogiczną, inne);
  2. na czas określony, realizujące doraźne zadania (zespoły ewaluacyjne, organizujące określone wydarzenia, promocję przedszkola, inne).
  1. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora przedszkola, na wniosek tego zespołu.
  2. Dyrektor przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może poszerzyć skład zespołu o innych nauczycieli, specjalistów i pracowników, na czas realizacji określonego zadania lub zadań. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami przedszkola.
  3. Zespół przygotowuje plan pracy, spójny z planem pracy przedszkola.
  4. Sprawozdanie z pracy zespołu odbywa się podczas zebrań rady pedagogicznej podsumowujących półrocze i rok szkolny.

 

Nauczyciele

  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym odpowiednim do pracy              z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  2. Przedszkole zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach rozwoju i wiary. Dlatego od nauczyciela oczekuje się:
  1. dążenia do własnego integralnego rozwoju, a w szczególności, stałej formacji ducha i umysłu;
  2. wysokiego i stale podnoszonego poziomu kwalifikacji zawodowych, uwzględniających potrzeby i zadania statutowe oraz charakter przedszkola;
  3. corocznego udziału w rekolekcjach i szkoleniach organizowanych przez organ prowadzący oraz pielęgnowania życia wewnętrznego, będącego motorem i źródłem rozwoju osobowości;
  4. podejmowania duchowości nieautorytarnej, która zakłada uznanie prawdy o sobie;
  5. podejmowania duchowości wydarzeń, która polega na uznaniu, że wydarzenia i każdy napotkany człowiek pochodzą od Boga;
  6. stawania w prawdzie, która jest podstawą procesu dydaktycznego i wychowawczego;
  7. łączenia tego co najpiękniejsze z historii polskiej kultury i oświaty z wymogami współczesności.
  1. W wykonywanej pracy nauczyciel powinien:
  1. realizować statutowe cele przedszkola;
  2. rzetelnie – z troską o dobro dziecka – realizować swoje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
  3. indywidualizować pracę z dzieckiem, odpowiednio do potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych;
  4. podejmować pracę z każdym dzieckiem z jednakowym zaangażowaniem, bez względu na jego uzdolnienia, dysfunkcje, czy trudności wychowawcze;
  5. twórczo kształtować osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązywanie bliskiego i przyjaznego kontaktu z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości dziecka;
  6. dbać o osobowe i fizyczne bezpieczeństwo powierzonych sobie dzieci;
  7. troszczyć się o obecność prawdy w treściach nauczania oraz dobra i miłości w pracy wychowawczej;
  8. odpowiedzialnie włączać się w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola zgodnie z jego charakterem;
  9. budować klimat, który tworzy ze społeczności przedszkolnej wspólnotę ludzi sobie bliskich, życzliwych i wzajemnie się wspierających w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu piękna i czynieniu dobra;
  10. dbać o kontakt indywidualny z dzieckiem i rodzicem, rozumiany jako prawdziwe spotkanie osób.
  1. Do zakresu zadań nauczyciela należy:
    1. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
    2. planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z dopuszczonym programem          i charakterem przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
    3. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
    4. eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
    5. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci. Obserwacje te prowadzone są na bieżąco i dotyczą wszystkich sfer rozwoju dziecka, przejawiających się w jego działaniach podczas całego pobytu w oddziale przedszkolnym;
    6. dokumentowanie powyższych obserwacje w indywidualnej teczce;
    7. ustalanie wniosków do indywidualizacji oddziaływań ze względu na potrzeby i możliwości dzieci,         w tym trudności, deficyty oraz zainteresowania i uzdolnienia;
    8. wykorzystanie wyników obserwacji do planowania pracy z grupą, indywidualizacji oddziaływań oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy;
    9. dokonanie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) dla dzieci, które w kolejnym roku podejmą naukę w klasie I – w październiku/listopadzie, a następnie w kwietniu;
    10. przekazanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej;
    11. stosowanie metod i form wychowania przedszkolnego;
    12. włączanie do praktyki pedagogicznej twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
    13. współpraca ze specjalistami i instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną, inną, odpowiednią do potrzeb i sytuacji społecznej dziecka;
    14. planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
    15. dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę powierzonej sali przedszkolnej;
    16. udział w pracach rady pedagogicznej zgodnie z regulaminem i kompetencjami rady pedagogicznej;
    17. udział w pracach zespołów zadaniowych zgodnie z powołaniem dyrektora;
    18. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
    19. zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców, do których ma dostęp;
    20. realizacja uchwał i wniosków rady pedagogicznej, wniosków i zaleceń dyrektora oraz osób kontrolujących;
    21. realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających z bieżącej działalności placówki;
    22. odpowiedzialność za powierzone mienie przedszkola.
  2. Do zakresu zadań nauczyciela wspomagającego należy:
    1. zapoznanie się z dokumentacją dziecka w szczególności: z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej, opiniami specjalistycznymi oraz dokumentacją medyczną, z danymi zawartymi przez rodziców w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola, z informacji dotyczącymi sytuacji zdrowotnej, rodzinnej oraz poziomu rozwoju psychoruchowego;
    2. wstępna obserwacja i diagnoza dziecka oraz konsultacje z nauczycielem wychowania przedszkolnego, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami;
    3. opracowanie we współpracy z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego dziecka, modyfikacja tego programu zgodnie                    z przeprowadzoną corocznie ewaluacją udokumentowaną w arkuszach obserwacji;
    4. ścisła współpraca w realizacji indywidualnego programu z nauczycielem przedszkolnym                             i pozostałymi specjalistami;
    5. przekazywanie bieżącej informacji o postępach i trudnościach w realizacji programu rodzicom, prawnym opiekunom dziecka;
    6. praca z dziećmi w ramach działań korekcyjno-kompensacyjnych;
    7. wspomaganie rozwoju wszystkich dzieci z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowości dziecka oraz dostosowanie metod i form pracy do możliwości rozwojowych dzieci;
    8.  podejmowanie próby eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń;
    9. tworzenie właściwej atmosfery sprzyjającej akceptacji dzieci niepełnosprawnych przez kolegów;
    10. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  3. Nauczyciele zobowiązani są do współdziałania z rodzicami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju poprzez:
    1. zapoznanie rodziców (prawnych opiekunów) z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
    2. udzielania rodzicom (prawnym opiekunom) na bieżąco rzetelnej informacji na temat ich dzieci;
    3. udzielania im porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych.
  4. Nauczyciel współpracuje z pracownikami niepedagogicznymi oraz specjalistami zatrudnionymi                      w przedszkolu na rzecz wspierania rozwoju dzieci.
  5. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu wspierania rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb. Informacji dotyczących dzieci udzielają rodzicom wyłącznie dyrektor i nauczyciele. Kompetencji takich nie posiadają pracownicy niepedagogiczni.
  6.  Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy, którego celem jest realizacja zadań statutowych przedszkola. Upoważnia to nauczyciela do:
  1. proponowania podręcznika wychowania przedszkolnego;
  2. podejmowania inicjatywy opracowywania programów wychowania przedszkolnego;
  3. dobierania treści, metod i form pracy dydaktycznej i wychowawczej zgodnie z potrzebami dzieci, podstawą programową wychowania przedszkolnego, Statutem przedszkola, Programem wychowawczym Stowarzyszenia i spójnym z nim Planem pracy wychowawczej oraz Misją szkół                           i przedszkoli Stowarzyszenia;
  4. zgłaszania projektów i propozycji innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych, z zachowaniem trybu zgodnego z przepisami prawa;
  5. dobierania właściwych form współpracy z rodzicami;
  6. występowania z uzasadnionymi wnioskami o zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, materialnej lub innej dla wymagających takiego wsparcia dzieci;
  7. proponowania uzasadnionych rozwiązań organizacyjnych dotyczących pracy przedszkola;
  8. podejmowania inicjatywy pracy na rzecz środowiska lokalnego, wynikającej z misji przedszkola.
  1. Wykonując swoją pracę nauczyciel może oczekiwać:
  1. wsparcia w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych;
  2. bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
  3. pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i w integralnym rozwoju;
  4. sprawiedliwej oceny i wynagrodzenia za swoją pracę.
  1. Szczegółowe zadania nauczycieli i innych pracowników oraz organizację ich pracy określa Regulamin pracowniczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.

 

Katecheta

 

  1. W przedszkolu pracuje katecheta.
  2. Katecheta prowadzi zajęcia religii, zgodnie z programem.
  3. Katecheta w podejmowanej pracy realizuje działania zgodne ze statutowymi celami przedszkola, Programem Wychowawczym i Misją szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, a w szczególności:
  1. troszczy się o formację duchową dzieci i rodziców;
  2. katechizuje;
  3. współtworzy plan pracy przedszkola i uczestniczy w jego realizacji, dbając szczególnie o elementy planu związane z formacją duchową i życiem religijnym;
  4. zabiega o udział dzieci w konkursach i festiwalach o tematyce religijnej oraz dba o ich przygotowanie do tych wydarzeń;
  5. odpowiada za udział przedszkola w życiu Kościoła lokalnego;
  6. uczestniczy w organizowanych przez Stowarzyszenie i przedszkole rekolekcjach i szkoleniach.
  1. Katecheta, który jest kapłanem ponadto:
  1. troszczy się o formację duchową pracowników przedszkola;
  2. służy kierownictwem duchowym członkom społeczności przedszkolnej;
  3. uczestniczy w organizacji i realizacji rekolekcji przedszkolnych.

 

 

Specjaliści

  1. Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego.
  2. Zadania specjalistów:
  3. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy:
    1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci,
    2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci,
    3. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
    4. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dzieci,
    5. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
    6.  pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
    7. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    8. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  1. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
    1. diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
    2. prowadzenie terapii logopedycznej;
    3. prowadzenie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
    4. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
    5. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    6. przygotowanie indywidualnych/grupowych programów terapii logopedycznej;
    7. kontrola postępów terapii, weryfikacja programu terapii;
    8. współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa dla rodziców;
    9. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  2. Do zadań rehabilitanta/fizjoterapeuty/specjalisty z zakresu usprawniania ruchowego należy w szczególności:
    1. prowadzenie zajęć mających na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii/ orzeczenia i własną diagnozę;
    2. wspomaganie i kompensowanie rozwoju ruchowego dziecka;
    3. tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
    4.  kształtowanie zachowań prozdrowotnych;
    5. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    6. przygotowanie indywidualnych/grupowych programów terapii;
    7. kontrola postępów terapii, weryfikacja programu terapii;
    8. współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa dla rodziców;
    9. prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Pracownicy niepedagogiczni

  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
  2. Podstawowym zadaniem pracowników niepedagogicznych jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
  3. Wszyscy pracownicy są zobowiązani natychmiast reagować na:
  4. wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci,
  5. osoby postronne, przebywające na terenie Przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.
    1. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor Przedszkola.
    2. Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
    3. Obowiązki pomocy nauczyciela:
  1. podlega bezpośrednio dyrektorowi;
  2. współpracuje z nauczycielem w zapewnieniu dzieciom opieki i bezpieczeństwa oraz pomaga     ````nauczycielowi w realizacji zadań statutowych i programowych;
  3. bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i dekorowaniu sal,
  4. pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się;
  5. pomaga w opiece podczas spacerów i wycieczek;
  6. sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych                       rozstrojach zdrowotnych itp.;
  7. pomaga przy organizacji posiłków;
  8. dba o estetyczne podawanie posiłków;
  9. pomaga przy karmieniu dzieci;
  10. pomaga w innych sytuacjach tego wymagających;
  11. ponosi odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałej  nieobecności nauczyciela np. pobytu w toalecie, itp.;
  12. przestrzega zasad i procedur bezpieczeństwa oraz zasad higieny;
  13. właściwe reaguje na niebezpieczne zachowania podopiecznych;
  14. zgłasza zwierzchnikowi wszelkie zagrożenia i uszkodzenia sprzętu;
  15. utrzymuje salę w należytej czystości;
  16. wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.

 

 

Metadane

Data publikacji : 21.04.2021
Podmiot udostępniający informację:
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Osoba udostępniająca informację:
Aniela Staszel

Opcje strony

do góry