IV. ORGANIZACJA I ORGANY PRZEDSZKOLA
ORGANY NADZORU I ORGANY PRZEDSZKOLA
- Do organów pełniących nadzór nad przedszkolem należą:
- Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich, jako organ prowadzący;
- Kuratorium Oświaty w Krakowie, jako organ nadzoru pedagogicznego;
- Arcybiskup metropolita krakowski, sprawujący pieczę nad katolickim charakterem przedszkola.
- Stowarzyszenie będąc właścicielem i organem prowadzącym sprawuje opiekę i nadzór nad całokształtem działalności przedszkola, a w szczególności:
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- zapewnia warunki umożliwiające stosowanie specjalnej organizacji kształcenia specjalnego;
- zapewnia wyposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów wychowania przedszkolnego oraz realizacji innych zadań statutowych;
- zapewnia obsługę administracyjną (w tym prawną), finansową i organizacyjną, zgodną z odpowiednimi przepisami prawa;
- podejmuje decyzje związane z remontami i zadaniami inwestycyjnymi dotyczącymi obiektów przedszkolnych znajdujących się w jego posiadaniu lub użytkowaniu, na podstawie zawartych umów;
- zarządza majątkiem przedszkola;
- powołuje i odwołuje oraz jako pracodawca, zatrudnia i zwalnia dyrektora przedszkola, wykonując wobec niego inne czynności z zakresu prawa pracy;
- nadaje statut przedszkola i zatwierdza wprowadzane w nim zmiany przez radę pedagogiczną, pod kątem spraw wynikających z ustawowego nadzoru organu prowadzącego nad przedszkola, katolickiego charakteru przedszkola oraz zgodności z dokumentami przywołanymi w § 2 ust 1 Statutu;
- nadaje przedszkolu imię, na wspólny wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców;
- opracowuje Program wychowawczy i Misję szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, które stanowią odniesienie dla planów pracy wychowawczej i innych dokumentów przedszkola;
- opracowuje Regulamin pracowniczy szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
- zatwierdza:
- arkusz organizacji przedszkola,
- plan finansowy przedszkola,
- projekt sztandaru i innych, ważnych dla przedszkola symboli,
- projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- główne decyzje dotyczące rozwoju przedszkola;
- opiniuje:
- plany rozwoju zawodowego,
- inne sprawy, istotne dla rozwoju przedszkola;
- przyjmuje:
- sprawozdanie z realizacji planu finansowego przedszkola,
- roczne sprawozdanie dyrektora przedszkola;
- przeprowadza kontrole działalności przedszkola;
- przeprowadza likwidację przedszkola, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
3.Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kurator Oświaty w Krakowie.
Organy przedszkola
1. Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola
- rada pedagogiczna
- przedszkolna rada rodziców
Dyrektor przedszkola
- Dyrektora przedszkola powołuje i odwołuje oraz jako pracodawca, zatrudnia i zwalnia organ prowadzący, który wykonuje wobec niego również inne czynności z zakresu prawa pracy.
- Jeżeli organ prowadzący przewidział w przedszkolu stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze, dyrektor przedszkola dokonuje powierzenia tych stanowisk i odwołania z nich, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego i rady pedagogicznej.
- Od dyrektora przedszkola wymaga się szczególnego zaangażowania w wypełnianie oczekiwań i powinności stawianych nauczycielowi, w tym troski o własny integralny rozwój, realizowany, między innymi, poprzez życie sakramentalne i modlitewne, uczestnictwo w rekolekcjach, szkoleniach formacyjno – zawodowych oraz pracę na rzecz dobra wspólnego.
- Dyrektor przedszkola:
- odpowiada za realizację celów i zadań przedszkola;
- kieruje całokształtem działalności przedszkola, dbając o jej wysoki poziom wychowawczy, opiekuńczy, edukacyjny i organizacyjny oraz godnie reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
- odpowiada za realizację i przestrzeganie w przedszkolu zapisów Statutu, Programu wychowawczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnego z nimi Planu pracy wychowawczej przedszkola, Regulaminu pracowniczego Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz prawa oświatowego i innych przepisów ustawowych obowiązujących w Rzeczpospolitej Polskiej;
- odpowiada za utrzymanie i rozwój katolickiego charakteru przedszkola;
- sprawuje nadzór pedagogiczny we współpracy z wicedyrektorem poprzez:
- przeprowadzanie ewaluacji wewnętrznej i wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia jakości pracy przedszkola,
- kontrolę przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola,
- wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań i osiąganiu wysokiej jakości pracy, w szczególności poprzez: diagnozę pracy przedszkola, planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego, prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad, z uwzględnieniem potrzeb i charakteru przedszkola,
- monitorowanie pracy przedszkola, w tym: badanie i analiza rozwoju dzieci, analiza dokumentacji przebiegu nauczania i wychowania, obserwacje prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej przedszkola;
- organizuje rekrutację dzieci i przyjmuje je do przedszkola;
- zapewnia warunki do integralnego rozwoju dzieci oraz ich bezpieczeństwa osobowego;
- dopuszcza do użytku programy wychowania przedszkolnego;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- zapewnia odpowiednie warunki organizacyjne do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych i odpowiada za poziom ich realizacji;
- w przypadkach określonych statutem skreśla dzieci z listy wychowanków, po wcześniejszym podjęciu takiej uchwały przez radę pedagogiczną;
- przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
- ustala ramowy rozkład dnia na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w oparciu o opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji z działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, wykonując wobec nich czynności pracodawcy i przełożonego:
- zatrudnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola przyjmując osoby, które będą utożsamiać się z misją szkoły przez pracę i przykład życia w przedszkolu i poza nią oraz realizować zadania opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne zgodnie z charakterem przedszkola określonym w niniejszym Statucie,
- zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- podejmuje decyzje w sprawie przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola,
- po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola,
- przydziela nauczycielom stałe prace i zajęcia w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz na podstawie arkusza organizacyjnego, dodatkowo płatne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- wspiera pracowników przedszkola w ich integralnym rozwoju;
- odpowiada za właściwy przebieg awansu zawodowego nauczyciela w przedszkolu;
- dokonuje oceny pracy nauczycieli z uwzględnieniem realizacji misji i charakteru przedszkola;
- odpowiada za udział pracowników w szkoleniach i rekolekcjach współorganizowanych z organem prowadzącym;
- powołuje zespoły zadaniowe do realizacji zadań statutowych przedszkola;
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej:
- przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady,
- opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej, w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan,
- przedstawia radzie pedagogicznej ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, w tym, w terminie do dnia 31 sierpnia, szczegółowe wyniki i wnioski z realizacji planu nadzoru pedagogicznego,
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- stwarza warunki harmonijnej współpracy z rodzicami:
- szanuje rodziców – pierwszych wychowawców swoich dzieci i ich decyzje,
- ochrania i buduje autorytet rodziców,
- kształtuje postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
- dba o realizację zadań szkoły przygotowujących dzieci do życia w rodzinie,
- kształtuje u rodziców świadomość odpowiedzialności za przedszkole jako dobro wspólne,
- ukazuje rodzicom drogę wychowawczą przedszkola i zaprasza do jej podejmowania,
- organizuje konsultacje i spotkania z rodzicami,
- organizuje dla rodziców szkolenia, warsztaty, spotkania ze specjalistami i inne formy wspierania roli rodziny w miarę posiadanych możliwości,
- zaprasza rodziców do udziału w wydarzeniach i uroczystościach organizowanych przez przedszkole,
- służy pomocą rodzinie w zgłaszanych trudnościach,
- dba o prawidłowy przepływ informacji pomiędzy przedszkolem i rodzicami,
- współpracuje z radą rodziców;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie. W realizacji tego zadania ściśle współpracuje z organem prowadzącym;
- jako gospodarz obiektu przedszkolnego:
- odpowiada za jego zabezpieczenie przed zniszczeniem i kradzieżą,
- odpowiada materialnie za zinwentaryzowany majątek ruchomy przedszkola,
- troszczy się o bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy,
- dba o przeglądy techniczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeprowadza bieżące remonty,
- poszukuje sponsorów i pozyskuje dodatkowe środki finansowe;
- w stosunku do innych instytucji i organizacji:
- organizuje promocję przedszkola, propagując jej osiągnięcia i cele,
- organizuje działania na rzecz środowiska lokalnego,
- reprezentuje przedszkole, podejmując współpracę z instytucjami zewnętrznymi, zgodnie z potrzebami i statutowymi zadaniami przedszkola, w tym, z Kościołem lokalnym, samorządem terytorialnym, organami administracji rządowej, szkołami i przedszkolami Stowarzyszenia i prowadzonymi przez inne organy prowadzące, instytucjami kultury, sportu, oświaty i życia duchowego,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych, warsztatów, wykładów i innych form sprzyjających realizacji celów przedszkola,
- stwarza warunki do działania w przedszkola: stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej, zgodne z charakterem i statutowymi celami przedszkola,
- współpracuje z pielęgniarką albo higienistką, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki,
- organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną w oparciu o współpracę z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną i innymi poradniami i specjalistami,
- wykonuje inne zadania zlecane, zgodnie z prawem, przez organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny;
- odpowiada za przygotowanie, aktualizację i realizację:
- Statutu przedszkola,
- planu pracy wychowawczej przedszkola,
- rocznego planu pracy przedszkola,
- arkusza organizacji przedszkola,
- ramowych planów dnia,
- planu nadzoru pedagogicznego i sprawozdania z jego realizacji,
- dokumentacji przebiegu nauczania,
- rocznego sprawozdania przedstawianego organowi prowadzącemu,
- dokumentacji pracowników zatrudnionych w przedszkolu,
- regulaminu rady pedagogicznej,
- regulaminów przedszkolnych,
- procedur bezpieczeństwa,
- tygodniowego planu zajęć,
- innych, istotnych dla funkcjonowania przedszkola dokumentów;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- odpowiada za wykonywanie obowiązku związanego z systemem informacji oświatowej;
- jest zobowiązany do przestrzegania tajemnicy służbowej, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go wicedyrektor, jeśli nie utworzono takiego stanowiska, inny nauczyciel wyznaczony przez dyrektora.
Rada pedagogiczna
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola, który:
- jako przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących;
- wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z obowiązującymi w przedszkolu przepisami prawa:
- niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę,
- rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
- z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego przedszkole, co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej albo na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
- przed rozpoczęciem roku szkolnego, po każdym półroczu oraz w miarę bieżących potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
- Zebrania rady pedagogicznej powinny posiadać część formacyjną i merytoryczną. Część formacyjna może mieć formę: konferencji, wykładu, lektury wybranego tekstu, rozmyślania, medytacji, dzielenia w grupie, świadectw, modlitwy osobistej lub wspólnotowej, nabożeństwa, Adoracji, Mszy świętej.
- W odpowiedniej części zebrania rady pedagogicznej mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego, z jego inicjatywy lub na wniosek większości członków rady pedagogicznej.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- uchwalanie zmian w Statucie przedszkola, zgodnie z § 20 ust. 1 p.8;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zatwierdzeniu projektów tych eksperymentów przez organ prowadzący;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, która uwzględnia optymalne warunki integralnego rozwoju uczniów;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- opiniuje programy wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem ich do użytku w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna opracowuje:
- Plan pracy wychowawczej, spójny z Programem wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i Misją szkół Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich;
- z własnej inicjatywy lub na wniosek organu prowadzącego projekty zmian w Statucie szkoły zgodnie z § 20 ust. 1 p.8;
- ramowy rozkład dnia i wnioskuje do dyrektora o zatwierdzenie.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu. W tym przypadku organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę pedagogiczną w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych podczas tego zebrania, a szczególnie tych, które mogą naruszać dobro przedszkola lub dobra osobiste członków społeczności przedszkolnej.
Przedszkolna rada rodziców
- Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci uczęszczających do przedszkola mogą wybierać swoich przedstawicieli do występujących w ich imieniu organów:
- Przedszkolnej rady rodziców, reprezentującej ogół rodziców (prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do przedszkola;
- rad oddziałowych, reprezentujących rodziców jednego oddziału.
- Rodzice, których dzieci uczęszczają do jednego oddziału, dokonują wyboru dwu lub trzyosobowej rady oddziałowej:
- podczas pierwszego w roku szkolnym spotkania wychowawców oddziałów z rodzicami;
- w głosowaniu tajnym;
- rodziców jednego dziecka, reprezentuje jeden rodzic.
- Członkowie rady oddziałowej wybierają spośród siebie przewodniczącego, który kieruje pracami rady oddziałowej i wchodzi w skład Przedszkolnej rady rodziców.
- Członkowie Przedszkolnej rady rodziców wybierają w głosowaniu tajnym przewodniczącego, skarbnika i sekretarza.
- Zebrania Przedszkolnej rady rodziców, w miarę potrzeb, zwołuje jej przewodniczący.
- Zebrania Przedszkolnej rady rodziców są protokołowane.
- Rada oddziałowa, w porozumieniu z wychowawcą i dyrektorem przedszkola, wspiera statutowe zadania przedszkola, realizowane wobec dzieci właściwego oddziału.
- Przedszkolna rada rodziców, w porozumieniu z dyrektorem przedszkola, a także wychowawcami i nauczycielami, wspiera statutowe zadania przedszkola, zwiększając skuteczność jej działań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i organizacyjnych, wpływających na rozwój dzieci. W szczególności:
- uczestniczy w życiu wspólnoty przedszkolnej;
- współorganizuje Święto Komisji Edukacji Narodowej i święto patronalne przedszkola;
- pomaga w organizacji innych uroczystości i wydarzeń;
- wspomaga działania integracyjne i formacyjne;
- podejmuje działania na rzecz dzieci potrzebujących pomocy;
- wspiera rozwój bazy materialnej przedszkola, w tym działania związane z remontami i inwestycjami;
- podejmuje inicjatywy promujące przedszkole w środowisku.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola, Przedszkolna rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady przechowywania i wydatkowania funduszy Przedszkolnej rady rodziców określa przyjęty przez nią regulamin zgodny z ustawą prawo oświatowe i statutem przedszkola.
Zasady współdziałania organów przedszkola
- Organy przedszkola współpracują ze sobą mając na uwadze wspomaganie rozwoju dzieci, ich dobro i bezpieczeństwo, a także jakość pracy przedszkola.
- Dyrektor przedszkola gwarantuje pełny i prawidłowy przebieg informacji między organami przedszkola.
- W zebraniach rady rodziców może brać udział (z głosem doradczym) dyrektor przedszkola i ewentualnie inni członkowie rady pedagogicznej.
- W zebraniach rady pedagogicznej w miarę potrzeb i po wcześniejszym ustaleniu może brać udział rada rodziców lub jej przedstawiciele.
- Dyrektor przedszkola informuje radę pedagogiczną oraz radę rodziców o wynikach ewaluacji zewnętrznej.
Sposób rozwiązywania sporów między organami i innymi podmiotami przedszkola
- Dyrektor przedszkola rozstrzyga wnoszone sprawy sporne pomiędzy organami, w którym stroną nie jest dyrektor.
- W przypadku, gdy stroną w sporze jest dyrektor przedszkola, problem bada i rozstrzyga organ prowadzący. Organ prowadzący podejmuje arbitraż na podstawie pisemnego wniosku jednej ze stron sporu.
- Dyrektor przedszkola wydaje zalecenia wszystkim statutowym organom przedszkola zgodnie z posiadanymi kompetencjami.
- Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące funkcjonowania przedszkola zgodnie z odrębnymi przepisami.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Planowanie pracy przedszkola
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa:
- arkusz organizacji przedszkola;
- plan pracy przedszkola;
- przepisy prawa oświatowego dotyczące organizacji roku szkolnego oraz kalendarz roku szkolnego, ogłaszany przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Arkusz organizacji szkoły opracowuje dyrektor przedszkola, a zatwierdza organ prowadzący.
- Arkusz organizacji przedszkola określa w szczególności:
1) liczbę oddziałów;
2) liczbę dzieci w poszczególnych oddziałach;
3) tygodniowy wymiar zajęć religii, zajęć języka obcego nowożytnego, jeśli stanowią one zajęcia wyodrębnione;
4) czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
5) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
6) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli;
7) liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
8) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, rehabilitanta i innych nauczycieli.
- Dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, może w trakcie roku szkolnego dokonać zmian w arkuszu organizacji przedszkola.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola, dyrektor przedszkola ustala tygodniowy rozkład zajęć w przedszkolu, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz optymalnych warunków integralnego rozwoju dzieci.
- Za opracowanie, aktualizację i realizację planu pracy przedszkola odpowiada dyrektor przedszkola.
- Plan pracy przedszkola zatwierdza rada pedagogiczna.
- Plan pracy przedszkola jest uporządkowanym zapisem przewidzianych w roku szkolnym wydarzeń i działań, poprzez które w praktyce realizowane są cele przedszkola ujęte w Statucie, Programie wychowawczym Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, Misji szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich i spójnym z nimi Planie pracy wychowawczej.
- Plan pracy przedszkola zawiera obszary obejmujące cele przedszkola, przewidziane wydarzenia i działania, terminy ich realizacji oraz osoby odpowiedzialne za nie.
- Plan pracy przedszkola obejmuje następujące obszary:
- integralny rozwój nauczyciela, w płaszczyznach formacji fizycznej, społecznej, kulturowej, moralnej i duchowej;
- realizacja zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych uwzględniających integralny rozwój dziecka w płaszczyznach formacji fizycznej, społecznej, kulturowej, moralnej i duchowej;
- realizacja zadań wynikających z tematyki roku liturgicznego i rekolekcji wakacyjnych;
- budowanie wspólnoty przedszkolnej;
- wspieranie wychowawczej roli rodziny;
- nadzór dyrektora przedszkola nad jej całościowym funkcjonowaniem;
- rozwój i zabezpieczenie bazy materialnej;
- promocja przedszkola i organizacja naboru;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym;
- inne, istotne dla pracy przedszkola.
- Do innych, podstawowych przedszkolnych dokumentów związanych z planowaniem pracy należą: Plan pracy wychowawczej przedszkola, Plan nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola, Kalendarium przedszkola, Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne.
- Wszystkie przedszkolne dokumenty dotyczące planowania pracy powinny być spójne z Planem pracy przedszkola i Planem nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.
Organizacja i czas pracy przedszkola
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności.
- Liczbę oddziałów w przedszkolu określa dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Liczba dzieci w oddziale integracyjnym może liczyć nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Oddział integracyjny wspólnie z nauczycielem wychowania przedszkolnego prowadzi nauczyciel wspomagający – pedagog specjalny.
- W oddziale integracyjnym zatrudnia się dodatkowo nauczyciela specjalistę w zależności od rodzaju niepełnosprawności.
- Do oddziału zatrudnia się pomoc nauczyciela, która współpracuje z nauczycielem w realizacji jego zadań.
- Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwu nauczycieli zależnie od realizowanych w nim zadań.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej jest wskazane, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
- Zajęcia w oddziale przedszkolnym mogą być realizowane również jako indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, na podstawie stosownego orzeczenia, zgodnie z arkuszem organizacji szkoły.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wniosek dyrektora przedszkola.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, dyrektor przedszkola może ogłosić dni wolne od zajęć, np. : skrajnie trudne warunki atmosferyczne, poważne awarie techniczne dotyczące budynku przedszkola, absencja dzieci lub nauczycieli w skali uniemożliwiającej prowadzenie zajęć, wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić bezpieczeństwu i zdrowiu dzieci, inne uniemożliwiające prowadzenie zajęć.
- W przypadku dni wolnych od zajęć, w przedszkolu organizowane są zajęcia opiekuńczo – wychowawcze. Dyrektor przedszkola powiadamia rodziców (prawnych opiekunów) o możliwości udziału dzieci w tych zajęciach.
- Przedszkole czynne jest w dni robocze w godzinach od 6:30 do 16:30.
- Czas pracy przedszkola wynosi 10 godzin dziennie.
Formy pracy
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programów wychowania przedszkolnego dopuszczonych przez dyrektora i wpisanych do przedszkolnego zestawu programów.
- Organizację pracy przedszkola w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, uwzględniający integralny rozwój oraz potrzeby i zainteresowania dzieci.
- Podstawowe formy działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola to:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całym oddziałem we wszystkich sferach rozwoju;
- zajęcia rozwojowe organizowane dla dzieci mających trudności w opanowaniu treści podstawy programowej oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, w tym w szczególności zajęcia rewalidacyjne i logopedyczne oraz terapia pedagogiczna;
- zajęcia dodatkowe;
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia dzieci;
- okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów;
- zabawy dowolne oraz spontaniczna działalność dzieci;
- wycieczki, spacery, zabawy na placu;
- uroczystości i akademie.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci, z tym że czas prowadzonych w przedszkolu zajęć religii, zajęć dodatkowych i zajęć rewalidacyjnych powinien wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut;
2) z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
Grupy międzyoddziałowe
- W przedszkolu można również prowadzić zajęcia opiekuńczo- dydaktyczno-wychowawcze w grupach międzyoddziałowych.
- Grupa międzyoddziałowa jest tworzona w okresie roku szkolnego w godzinach od 6:30 do 16:30 w celu zapewnienia opieki nad dziećmi przyprowadzanymi wcześnie rano i późno odbieranymi z przedszkola.
- Ilość dzieci w grupie międzyoddziałowej nie może przekraczać 25.
- W okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność, tzw. długie weekendy) lub innych zaistniałych sytuacjach można tworzyć grupy międzyoddziałowe, w celu realizacji podstawy wychowania przedszkolnego z zachowaniem liczebności w grupie, czyli nie więcej niż 25 dzieci.
- Wycieczki, wyjazdy do teatru i inne formy wyjazdowe zajęć mogą odbywać się w grupach międzyoddziałowych, zgodnie z zasadami organizacji wycieczek.
Wychowawca oddziału
- Dyrektor przedszkola wskazuje nauczycieli pełniących funkcję wychowawców oddziałów przedszkolnych.
- Nauczyciel i nauczyciel wspomagający są równocześnie wychowawcami grupy.
- Do zadań wychowawczych nauczyciela wychowawcy należy:
- dbałość o kontakt indywidualny, rozumiany jako prawdziwe spotkanie;
- budowanie wspólnoty poprzez:
- wspólną modlitwę,
- modlitwę w intencji członków wspólnoty i ich spraw,
- wspieranie się w pokonywaniu trudności,
- życie w prawdzie, którego ważnym przejawem jest przyznawanie się do popełnionego zła,
- wybaczanie sobie doznanych krzywd i zranień,
- uznanie słabości własnej i akceptację słabości innych,
- poszukiwanie dobra w drugim człowieku i jego zachowaniu oraz życzliwe napominanie, prowadzące do poprawy w negatywnych sytuacjach,
- wspólne przeżywanie wydarzeń,
- odkrywanie dobra wspólnego i jego realizacja;
- kształtowanie zdrowego i bezpiecznego środowiska wychowawczego w oddziale;
- prowadzenie działań wychowawczych zgodnych ze statutowymi celami przedszkola, Programem Wychowawczym i Misją szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Planem pracy wychowawczej przedszkola;
- otaczanie indywidualną opieką i wspieranie w trudnościach każdego dziecka;
- realizowanie przyjętych w przedszkolu, wspólnych tematów i scenariuszy zajęć prowadzonych przez wychowawcę;
- ustalanie śródrocznej i rocznej oceny opisowej dziecka;
- Do zadań wychowawcy należy współpraca z rodzicami realizowana poprzez:
- wspieranie wychowawczej roli rodziny:
- szanując rodziców, jako pierwszych wychowawców swoich dzieci, i respektując ich decyzje,
- ochraniając i budując autorytet rodziców,
- kształtując postawę posłuszeństwa dziecka wobec rodziców,
- podejmując rozmowy indywidualne z rodzicami w celu ustalenia wspólnych zasad wychowawczych,
- zapraszając rodziców do wspólnej drogi wychowania zapisanej w Statucie, Programie Wychowawczym i Misji szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich oraz spójnym z nimi Planie pracy wychowawczej przedszkola,
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami powierzonych sobie dzieci oraz poznawanie środowiskowych warunków funkcjonowania ucznia;
- wspólne rozpoznawanie potrzeb dzieci;
- dbałość o przepływ informacji pomiędzy przedszkolem i rodzicami;
- organizowanie spotkań, konsultacji i zebrań z rodzicami;
- podejmowanie wspólnych działań i decyzji dotyczących życia grupy;
- współdziałanie z oddziałową radą rodziców;
- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów dziecka;
- przedstawianie rodzicom zasad, regulaminów i procedur obowiązujących w przedszkolu.
- Do obowiązków organizacyjnych wychowawcy, należy:
- prowadzenie dokumentacji przebiegu wychowania przedszkolnego, w tym: dziennika zajęć, arkuszy obserwacji;
- gromadzenie dokumentacji związanej z bieżącym funkcjonowaniem oddziału, w tym: notatek służbowych, kronik i innych materiałów dotyczących życia oddziału przedszkolnego;
- przygotowywanie bieżących dokumentów, na przykład: list uczestników wydarzeń, opinii;
- występowanie z wnioskami i opiniami dotyczącymi udzielenia dziecku pomocy materialnej;
- koordynacja i nadzór nad realizacją zadań wyznaczanych oddziałowi;
- organizowanie wyjazdów i innych form życia oddziału przedszkolnego, spójnych z planem pracy wychowawczym przedszkola;
- przedstawianie dzieciom i ich rodzicom procedur bezpieczeństwa w przedszkolu i treści obowiązujących w nim regulaminów;
- przygotowanie i przedstawianie informacji o funkcjonowaniu oddziału oraz przebiegu podejmowanych działań, podczas podsumowujących zebrań rady pedagogicznej.
- Spełnianie tych obowiązków i zadań podlega kontroli dyrektora, w ramach sprawowanego przez niego nadzoru pedagogicznego.
Zespoły nauczycieli
- W celu skuteczniejszej realizacji zadań przedszkola przez jej pracowników pedagogicznych, dyrektor przedszkola może powoływać zespoły nauczycieli:
- na czas nieokreślony, realizujące stałe zadania (zespoły przedmiotowe, wychowawców oddziałów, organizujące pomoc psychologiczno – pedagogiczną, inne);
- na czas określony, realizujące doraźne zadania (zespoły ewaluacyjne, organizujące określone wydarzenia, promocję przedszkola, inne).
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora przedszkola, na wniosek tego zespołu.
- Dyrektor przedszkola, na wniosek przewodniczącego zespołu, może poszerzyć skład zespołu o innych nauczycieli, specjalistów i pracowników, na czas realizacji określonego zadania lub zadań. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami przedszkola.
- Zespół przygotowuje plan pracy, spójny z planem pracy przedszkola.
- Sprawozdanie z pracy zespołu odbywa się podczas zebrań rady pedagogicznej podsumowujących półrocze i rok szkolny.
Nauczyciele
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym odpowiednim do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Przedszkole zakłada, że pracujący w niej nauczyciele będą dla swoich wychowanków prawdziwymi mistrzami na ścieżkach rozwoju i wiary. Dlatego od nauczyciela oczekuje się:
- dążenia do własnego integralnego rozwoju, a w szczególności, stałej formacji ducha i umysłu;
- wysokiego i stale podnoszonego poziomu kwalifikacji zawodowych, uwzględniających potrzeby i zadania statutowe oraz charakter przedszkola;
- corocznego udziału w rekolekcjach i szkoleniach organizowanych przez organ prowadzący oraz pielęgnowania życia wewnętrznego, będącego motorem i źródłem rozwoju osobowości;
- podejmowania duchowości nieautorytarnej, która zakłada uznanie prawdy o sobie;
- podejmowania duchowości wydarzeń, która polega na uznaniu, że wydarzenia i każdy napotkany człowiek pochodzą od Boga;
- stawania w prawdzie, która jest podstawą procesu dydaktycznego i wychowawczego;
- łączenia tego co najpiękniejsze z historii polskiej kultury i oświaty z wymogami współczesności.
- W wykonywanej pracy nauczyciel powinien:
- realizować statutowe cele przedszkola;
- rzetelnie – z troską o dobro dziecka – realizować swoje zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze;
- indywidualizować pracę z dzieckiem, odpowiednio do potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych;
- podejmować pracę z każdym dzieckiem z jednakowym zaangażowaniem, bez względu na jego uzdolnienia, dysfunkcje, czy trudności wychowawcze;
- twórczo kształtować osobowości swoich wychowanków poprzez nawiązywanie bliskiego i przyjaznego kontaktu z jednoczesnym stawianiem wymagań uwzględniających możliwości dziecka;
- dbać o osobowe i fizyczne bezpieczeństwo powierzonych sobie dzieci;
- troszczyć się o obecność prawdy w treściach nauczania oraz dobra i miłości w pracy wychowawczej;
- odpowiedzialnie włączać się w proces dydaktyczno-wychowawczy przedszkola zgodnie z jego charakterem;
- budować klimat, który tworzy ze społeczności przedszkolnej wspólnotę ludzi sobie bliskich, życzliwych i wzajemnie się wspierających w poszukiwaniu prawdy, odkrywaniu piękna i czynieniu dobra;
- dbać o kontakt indywidualny z dzieckiem i rodzicem, rozumiany jako prawdziwe spotkanie osób.
- Do zakresu zadań nauczyciela należy:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.;
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z dopuszczonym programem i charakterem przedszkola oraz ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci. Obserwacje te prowadzone są na bieżąco i dotyczą wszystkich sfer rozwoju dziecka, przejawiających się w jego działaniach podczas całego pobytu w oddziale przedszkolnym;
- dokumentowanie powyższych obserwacje w indywidualnej teczce;
- ustalanie wniosków do indywidualizacji oddziaływań ze względu na potrzeby i możliwości dzieci, w tym trudności, deficyty oraz zainteresowania i uzdolnienia;
- wykorzystanie wyników obserwacji do planowania pracy z grupą, indywidualizacji oddziaływań oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy;
- dokonanie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) dla dzieci, które w kolejnym roku podejmą naukę w klasie I – w październiku/listopadzie, a następnie w kwietniu;
- przekazanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej;
- stosowanie metod i form wychowania przedszkolnego;
- włączanie do praktyki pedagogicznej twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania dostosowanych do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci;
- współpraca ze specjalistami i instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną, inną, odpowiednią do potrzeb i sytuacji społecznej dziecka;
- planowanie własnego rozwoju zawodowego - systematyczne podnoszenie swoich kompetencji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego;
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy dydaktycznych oraz troska o estetykę powierzonej sali przedszkolnej;
- udział w pracach rady pedagogicznej zgodnie z regulaminem i kompetencjami rady pedagogicznej;
- udział w pracach zespołów zadaniowych zgodnie z powołaniem dyrektora;
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- zabezpieczenie danych osobowych dzieci i rodziców, do których ma dostęp;
- realizacja uchwał i wniosków rady pedagogicznej, wniosków i zaleceń dyrektora oraz osób kontrolujących;
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola a wynikających z bieżącej działalności placówki;
- odpowiedzialność za powierzone mienie przedszkola.
- Do zakresu zadań nauczyciela wspomagającego należy:
- zapoznanie się z dokumentacją dziecka w szczególności: z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej, opiniami specjalistycznymi oraz dokumentacją medyczną, z danymi zawartymi przez rodziców w karcie zgłoszenia dziecka do przedszkola, z informacji dotyczącymi sytuacji zdrowotnej, rodzinnej oraz poziomu rozwoju psychoruchowego;
- wstępna obserwacja i diagnoza dziecka oraz konsultacje z nauczycielem wychowania przedszkolnego, psychologiem, logopedą i innymi specjalistami;
- opracowanie we współpracy z zespołem ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla każdego dziecka, modyfikacja tego programu zgodnie z przeprowadzoną corocznie ewaluacją udokumentowaną w arkuszach obserwacji;
- ścisła współpraca w realizacji indywidualnego programu z nauczycielem przedszkolnym i pozostałymi specjalistami;
- przekazywanie bieżącej informacji o postępach i trudnościach w realizacji programu rodzicom, prawnym opiekunom dziecka;
- praca z dziećmi w ramach działań korekcyjno-kompensacyjnych;
- wspomaganie rozwoju wszystkich dzieci z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowości dziecka oraz dostosowanie metod i form pracy do możliwości rozwojowych dzieci;
- podejmowanie próby eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń;
- tworzenie właściwej atmosfery sprzyjającej akceptacji dzieci niepełnosprawnych przez kolegów;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Nauczyciele zobowiązani są do współdziałania z rodzicami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju poprzez:
- zapoznanie rodziców (prawnych opiekunów) z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale;
- udzielania rodzicom (prawnym opiekunom) na bieżąco rzetelnej informacji na temat ich dzieci;
- udzielania im porad i wskazówek w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych.
- Nauczyciel współpracuje z pracownikami niepedagogicznymi oraz specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu na rzecz wspierania rozwoju dzieci.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu wspierania rozwoju dziecka na miarę jego możliwości i potrzeb. Informacji dotyczących dzieci udzielają rodzicom wyłącznie dyrektor i nauczyciele. Kompetencji takich nie posiadają pracownicy niepedagogiczni.
- Praca nauczyciela jest traktowana jako proces twórczy, którego celem jest realizacja zadań statutowych przedszkola. Upoważnia to nauczyciela do:
- proponowania podręcznika wychowania przedszkolnego;
- podejmowania inicjatywy opracowywania programów wychowania przedszkolnego;
- dobierania treści, metod i form pracy dydaktycznej i wychowawczej zgodnie z potrzebami dzieci, podstawą programową wychowania przedszkolnego, Statutem przedszkola, Programem wychowawczym Stowarzyszenia i spójnym z nim Planem pracy wychowawczej oraz Misją szkół i przedszkoli Stowarzyszenia;
- zgłaszania projektów i propozycji innowacji oraz eksperymentów pedagogicznych, z zachowaniem trybu zgodnego z przepisami prawa;
- dobierania właściwych form współpracy z rodzicami;
- występowania z uzasadnionymi wnioskami o zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, materialnej lub innej dla wymagających takiego wsparcia dzieci;
- proponowania uzasadnionych rozwiązań organizacyjnych dotyczących pracy przedszkola;
- podejmowania inicjatywy pracy na rzecz środowiska lokalnego, wynikającej z misji przedszkola.
- Wykonując swoją pracę nauczyciel może oczekiwać:
- wsparcia w realizacji zadań dydaktyczno – wychowawczych;
- bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;
- pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i w integralnym rozwoju;
- sprawiedliwej oceny i wynagrodzenia za swoją pracę.
- Szczegółowe zadania nauczycieli i innych pracowników oraz organizację ich pracy określa Regulamin pracowniczy Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich.
Katecheta
- W przedszkolu pracuje katecheta.
- Katecheta prowadzi zajęcia religii, zgodnie z programem.
- Katecheta w podejmowanej pracy realizuje działania zgodne ze statutowymi celami przedszkola, Programem Wychowawczym i Misją szkół i przedszkoli Stowarzyszenia Przyjaciół Szkół Katolickich, a w szczególności:
- troszczy się o formację duchową dzieci i rodziców;
- katechizuje;
- współtworzy plan pracy przedszkola i uczestniczy w jego realizacji, dbając szczególnie o elementy planu związane z formacją duchową i życiem religijnym;
- zabiega o udział dzieci w konkursach i festiwalach o tematyce religijnej oraz dba o ich przygotowanie do tych wydarzeń;
- odpowiada za udział przedszkola w życiu Kościoła lokalnego;
- uczestniczy w organizowanych przez Stowarzyszenie i przedszkole rekolekcjach i szkoleniach.
- Katecheta, który jest kapłanem ponadto:
- troszczy się o formację duchową pracowników przedszkola;
- służy kierownictwem duchowym członkom społeczności przedszkolnej;
- uczestniczy w organizacji i realizacji rekolekcji przedszkolnych.
Specjaliści
- Przedszkole może zatrudniać nauczycieli specjalistów w zależności od potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz kształcenia specjalnego.
- Zadania specjalistów:
- Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron dzieci,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dzieci,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym dzieci,
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci;
- prowadzenie terapii logopedycznej;
- prowadzenie porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- przygotowanie indywidualnych/grupowych programów terapii logopedycznej;
- kontrola postępów terapii, weryfikacja programu terapii;
- współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa dla rodziców;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Do zadań rehabilitanta/fizjoterapeuty/specjalisty z zakresu usprawniania ruchowego należy w szczególności:
- prowadzenie zajęć mających na celu pobudzanie psychoruchowego rozwoju dziecka, stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii/ orzeczenia i własną diagnozę;
- wspomaganie i kompensowanie rozwoju ruchowego dziecka;
- tworzenie warunków sprzyjających zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka;
- kształtowanie zachowań prozdrowotnych;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- przygotowanie indywidualnych/grupowych programów terapii;
- kontrola postępów terapii, weryfikacja programu terapii;
- współpraca z rodzicami, prowadzenie doradztwa dla rodziców;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Pracownicy niepedagogiczni
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi.
- Podstawowym zadaniem pracowników niepedagogicznych jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Wszyscy pracownicy są zobowiązani natychmiast reagować na:
- wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa dzieci,
- osoby postronne, przebywające na terenie Przedszkola i zawiadomić o tym dyrektora.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych ustala dyrektor Przedszkola.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Obowiązki pomocy nauczyciela:
- podlega bezpośrednio dyrektorowi;
- współpracuje z nauczycielem w zapewnieniu dzieciom opieki i bezpieczeństwa oraz pomaga ````nauczycielowi w realizacji zadań statutowych i programowych;
- bierze udział w przygotowywaniu pomocy do zajęć i dekorowaniu sal,
- pomaga dzieciom w rozbieraniu i ubieraniu się;
- pomaga w opiece podczas spacerów i wycieczek;
- sprząta po dzieciach mających problemy z kontrolą czynności fizjologicznych, w nagłych rozstrojach zdrowotnych itp.;
- pomaga przy organizacji posiłków;
- dba o estetyczne podawanie posiłków;
- pomaga przy karmieniu dzieci;
- pomaga w innych sytuacjach tego wymagających;
- ponosi odpowiedzialność za podopiecznych w chwilach krótkotrwałej nieobecności nauczyciela np. pobytu w toalecie, itp.;
- przestrzega zasad i procedur bezpieczeństwa oraz zasad higieny;
- właściwe reaguje na niebezpieczne zachowania podopiecznych;
- zgłasza zwierzchnikowi wszelkie zagrożenia i uszkodzenia sprzętu;
- utrzymuje salę w należytej czystości;
- wykonuje inne zadania zlecone przez dyrektora.