Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich

III. ZAKRES I CELE DZIAŁALNOŚCI (przedmiot działalności).

CELE I ZADANIA PZEDSZKOLA

  1. Punktem odniesienia i inspiracją dla celów i zadań realizowanych w przedszkolu jest chrześcijańska wizja człowieka, głoszona przez Kościół Katolicki.
  2. Główną zasadą pracy przedszkola jest uszanowanie prymatu osoby nad działaniem. Podmiotem działań przedszkola jest dziecko – a nie oddział, osoba ludzka – a nie zbiorowość. Praca wychowawcza i dydaktyczna domaga się od nauczycieli i wychowawców przede wszystkim indywidualnych kontaktów z dziećmi. W wychowaniu i dydaktyce, praca z grupą nigdy nie zastąpi wartości indywidualnego spotkania z dzieckiem.
  3. Celem przedszkola jest dążenie do integralnego rozwoju dziecka, zgodnie z chrześcijańską, personalistyczną koncepcją osoby ludzkiej. Rozwój ten dokonuje się w pięciu podstawowych płaszczyznach:
  1. płaszczyzna formacji fizycznej;
  2. płaszczyzna formacji społecznej;
  3. płaszczyzna formacji kulturowej (w tym rozwój intelektualny);
  4. płaszczyzna formacji moralnej;
  5. płaszczyzna formacji duchowej;
  1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka, które realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się.
  2. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.
  3. Przedszkole realizuje cele wychowania przedszkolnego i zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, zgodnie ze swym charakterem.

 

W pracy dydaktycznej przedszkole kładzie nacisk na:

  1. zapewnienie możliwości zdobywania osiągnięć umożliwiających dzieciom podjęcie nauki na pierwszym etapie edukacji, realizując programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  2. indywidualizację nauczania – uczenia się realizowaną stosownie do potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania;
  3. rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych dziecka;
  4. problemowe poznawanie praw i zjawisk;
  5. rozumienie przekazywanej wiedzy;
  6. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
  7. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności istniejących w świecie;
  8. rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy i dobra;
  9. wprowadzanie dziecka w świat nauki, kultury i sztuki;
  10. przekazywanie wiedzy i kształcenie umiejętności związanych z promocją i ochroną zdrowia;
  11. prowadzenie edukacji regionalnej;
  12. prowadzenie edukacji ekologicznej;
  13. rozwijanie sprawności fizycznej dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach             i zabawach.    

 

W pracy wychowawczej przedszkole troszczy się o:

  1. osobowy, indywidualny kontakt z dzieckiem, jako najwłaściwszy i najskuteczniejszy sposób wychowania;
  2. kształtowanie zdrowego środowiska wychowawczego, jako wspólnoty przedszkolnej opartej na relacjach osób;
  3. wspieranie wychowawczej roli rodziny;
  4. kształtowanie postaw i umiejętności społecznych dziecka;
  5. formację do prawdziwej miłości, jako bezinteresownej służby na rzecz innych;
  6. kształtowanie u dzieci samodzielności w dążeniu do dobra;
  7. naukę samodzielności, obowiązkowości i odpowiedzialności;
  8. wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego, jakim są rodzina, grupa, przedszkole, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody, dobra kultury i dobra materialne;
  9. stwarzanie warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz bliźnich i dobra wspólnego;
  10. umożliwianie członkom społeczności przedszkolnej pogłębionej formacji duchowej i religijno – moralnej;
  11. kształtowanie miłości Ojczyzny i poczucia odpowiedzialności za nią;
  12. kształtowanie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej i narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów;
  13. poznawanie zagrożeń dla zdrowia fizycznego, psychicznego i duchowego (w tym moralnych) oraz sposobów obrony przed nimi.

 

W działaniach opiekuńczych przedszkole dąży do skutecznego zapewnienia dzieciom przebywającym pod jego opieką bezpieczeństwa oraz właściwych warunków rozwoju fizycznego, psychicznego i duchowego poprzez:

  1. zapewnienie bezpieczeństwa osobowego, rozumianego jako poczucia bycia akceptowanym i przyjętym we wspólnocie ze wszystkimi swoimi słabościami, talentami i potrzebami;
  2. udzielanie dzieciom wsparcia opiekuńczo – wychowawczego, odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola;
  3. uwzględnianie indywidualnych potrzeb fizycznych, psychicznych i intelektualnych dziecka oraz troszczenie się o zapewnienie mu równych szans;
  4. kształtowanie u dzieci świadomości, że zdrowie jest darem Boga i nie mamy prawa go niszczyć;
  5. wyposażenie i utrzymywanie budynku przedszkola wraz z należącym do niego otoczeniem w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i higieny pracy;
  6. zapewnienie dzieciom możliwości całorocznego ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków;
  7. zapewnienie bieżącej opieki zdrowotnej nad dzieckiem, sprawowanej przez pielęgniarkę lub ośrodek zdrowia, zgodnie z podpisaną umową lub zasadami opieki zdrowotnej dotyczącymi placówek oświatowych w miejscu funkcjonowania przedszkola;
  8. organizowanie dla pracowników przedszkola stosownych szkoleń w zakresie BHP, bezpieczeństwa przeciwpożarowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej;
  9. zobowiązanie wszystkich osób przebywające na terenie przedszkola do stosowania się do ustanowionych przepisów i regulaminów obowiązujących na terenie przedszkola;
  10. zabezpieczenie przedszkolnych urządzeń z dostępem do Internetu przed możliwością korzystania za ich pośrednictwem z niepożądanych treści;
  11. propagowanie zdrowego stylu życia oraz promocję i ochronę zdrowia;
  12. organizowanie lub świadczenie pomocy socjalnej, korzystając z posiadanych możliwości.
  13. organizowanie miejsc wypoczynku i rekreacji na terenie przedszkola;
  14. ramowy rozkład dnia uwzględniający zasady ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwania rodziców;
  15. odpowiednio zorganizowany dowóz do przedszkola;

 

 

Metadane

Data publikacji : 21.04.2021
Podmiot udostępniający informację:
Stowarzyszenie Przyjaciół Szkół Katolickich
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Osoba udostępniająca informację:
Aniela Staszel

Opcje strony

do góry